Zamach na Stary Teatr: Minkowska, Perceval i Skrzywanek w nowym sezonie

Dorota Ignatjew, nowa dyrektorka naczelna Narodowego Starego Teatru, i Jakub Skrzywanek, nowy dyrektor artystyczny, przedstawili plany na sezon 2024/2025. Podpisano umowę o współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza dotyczącą wymiany artystycznej w Europie.

Publikacja: 12.09.2024 04:30

Od lewej: Dorota Ignatjew, dyrektorka naczelna, Jakub Skrzywanek, dyrektor artystyczny, i Olga Brzez

Od lewej: Dorota Ignatjew, dyrektorka naczelna, Jakub Skrzywanek, dyrektor artystyczny, i Olga Brzezińska, wicedyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza

Foto: Ryszard Kornecki

Zarówno Dorota Ignatjew, jak i Jakub Skrzywanek akcentowali szacunek dla tradycji i historii Starego, ale też podkreślali wagę eksperymentów i tego, czym scena będzie w przyszłości. Hasło obecnego sezonu to „My. Naród. Europa”, zaś w prezentacji planów krakowskiej narodowej sceny wzięła udział Olga Brzezińska, wicedyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza, która zapowiedziała wspieranie Starego w sprowadzaniu uznanych artystów do teatru oraz promocję jego spektakli poza Polską w ramach współpracy „Polski teatr – Europa”.

Czytaj więcej

Musical „Heathers”. Przemoc, seks i śmierć w szkole

Luc Perceval i cykl Zoli w Starym

Pierwsza premiera sezonu została zaprogramowana jeszcze przez poprzednią dyrekcję Waldemara Raźniaka i Beniamina Bukowskiego. To „Ziemia jest płaska” przygotowana przez niemieckiego reżysera Juliana Hetzela (październik). Przyjrzy się populistycznym narracjom i postrzeganiu rzeczywistości w spolaryzowanych społeczeństwach Europy. W grudniu widzowie zobaczą „Odważne życie Eve Adams w niebezpiecznych czasach” Jonathana Neda Katza w reżyserii Olgi Ciężkowskiej o pochodzącej z Mławy Chawie Złoczewer. W 1912 roku wyjechała do Nowego Jorku i zamiast zostać krawcową, kolportowała radykalne czasopisma oraz napisała „Lesbian Love”, pierwszą książkę o nienormatywnej kobiecej miłości. Za swój aktywizm została deportowana do Europy i zginęła w Auschwitz. Dziś jest ikoną społeczności LGBT+.

Trzeci spektakl w Starym zrealizuje Luc Perceval. To „Karma Zola” na podstawie cyklu „Les Rougon‑Macquart” Zoli. Francuski pisarz opisał w 20 tomach losy fikcyjnej rodziny, bohaterami czyniąc przedsiębiorców, ekspedientki, rewolucjonistów, prostytutki, górników czy lekarki. Każda osoba rodziny mierzy się z tym, co poprzednie pokolenie przekazało w spadku: biedą, alkoholizmem, szaleństwem, ambicją, talentem artystycznym. Jednocześnie pozostaje pod wpływem rzeczywistości. Perceval na nowo zada pytanie Zoli: co determinuje rozwój ludzkości?

Anna Obszańska wyreżyseruje w lutym „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki. Opera powstała po upadku powstania styczniowego i jest syntezą staropolskiej kultury – jej tradycji, obrzędów, obyczajów, stroju i tańców. Reżyserka zada pytanie: co dzisiaj straszy w strasznym dworze i gdzie leży źródło zbiorowego lęku?

Czytaj więcej

Cricoteka, współczesna ikona architektury Krakowa, świętuje dziesięciolecie

Tygodniowe cykle „Wokół legend Starego Teatru”: Ingmar Bergman, Jerzy Stuhr i Stanisław Radwan

W marcu Jakub Skrzywanek da premierę „Zamachu na Narodowy Stary Teatr. Narodziny Narodu”, w którym nieznani sprawcy dokonują zamachu terrorystycznego na narodową scenę. Reżyser odwoła się do ataków terrorystycznych na Teatr na Dubrowce, Crocus Hall w Moskwie czy bombardowania Teatru w Mariupolu w 2022 oraz 

katastrofy lotniczej w Smoleńsku w 2010 roku. Tematem będzie „populistyczne zawłaszczenie ludzkiej tragedii przez polityków”.

Katarzyna Minkowska w kwietniu pokaże „Sceny z życia małżeńskiego” na motywach Ingmara Bergmana, podejmując kwestię, „czy da się przyłożyć instytucję małżeństwa do aktualnego wachlarza modeli relacyjnych?”. W maju Katarzyna Kozyra pokaże „Wiosna/lato”

na podstawie „Przebudzenia wiosny” Franka Wedekinda o buncie nastolatków wobec systemu nakazów i zakazów, narzuconych przez dorosłych.

Tygodniowe cykle „Wokół legend Starego Teatru” przypomną Jerzego Stuhra i Stanisława Radwana. Salon poezji niezmiennie poprowadzi

Anna Dymna, znana szerokiej publiczności artystka Narodowego Starego Teatru, we współpracy z Bronisławem Majem i Wojciechem Bonowiczem.

Nowością będą warsztaty dramatopisarskie „Rok 2081” dla osób 18+. W roku tytułowym przypadnie okrągła 300‑letnia rocznica powstania Starego Teatru – pierwszego stałego polskiego, publicznego i zarazem zawodowego teatru w Krakowie.

Zarówno Dorota Ignatjew, jak i Jakub Skrzywanek akcentowali szacunek dla tradycji i historii Starego, ale też podkreślali wagę eksperymentów i tego, czym scena będzie w przyszłości. Hasło obecnego sezonu to „My. Naród. Europa”, zaś w prezentacji planów krakowskiej narodowej sceny wzięła udział Olga Brzezińska, wicedyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza, która zapowiedziała wspieranie Starego w sprowadzaniu uznanych artystów do teatru oraz promocję jego spektakli poza Polską w ramach współpracy „Polski teatr – Europa”.

Pozostało 87% artykułu
Teatr
Premiera „Boeing Boeing” oraz jubileusz Mikołaja Krawczyka w Teatrze Capitol
Teatr
Putin już bombarduje Polskę – w legnickim teatrze
Teatr
Okropny „Faust” Wojciecha Farugi w Teatrze Narodowym
Teatr
Najważniejsza niemiecka nagroda teatralna, "Der Faust", dla Łukasza Twarkowskiego za multimedia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Teatr
Największy książkowy bestseller ostatnich lat w teatrze. „Chłopki" w Legnicy