Taki wyrok wydał we wtorek Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu (C-497/20). Sprawa dotyczyła postępowania o udzielenie zamówienia publicznego we Włoszech. Chodziło o wyłonienie agencji pracy, która będzie udostępniać tymczasowo pracowników do jednego z lokalnych szpitali. W wyniku oceny ofert wykluczony został jeden z oferentów - firma Randstad. Jego oferta nie osiągnęła wyznaczonego wymaganego progu.
Randstad wniósł do sądu administracyjnego I instancji skargę, która została uznana za dopuszczalną, lecz oddalona co do istoty. Odwołanie trafiło do Consiglio di Stato (rada stanu). Ta uznała, że należało stwierdzić niedopuszczalność zarzutów kwestionujących prawidłowość postępowania, ponieważ Randstad nie miał legitymacji do podniesienia swoich zarzutów. Zmieniła więc w tym zakresie wyrok wydany w pierwszej instancji.
Randstad zaskarżył to orzeczenie do sądu kasacyjnego. Sąd ten zwrócił uwagę, że odmowa zbadania przez radę stanu zarzutów dotyczących nieprawidłowości postępowania o udzielenie zamówienia narusza prawo do skutecznego środka prawnego, chronione przez prawo unijne. Wskazał jednak, że jest to zgodne z wykładnią włoskiego prawa konstytucyjnego, dokonaną przez trybunał konstytucyjny: wymaga ono stwierdzenia niedopuszczalności takiej skargi, bo od orzeczeń rady stanu skarga kasacyjna przysługuje wyłącznie w odniesieniu do zarzutów opartych na właściwości sądu. W przypadku Randstadu natomiast skarga opiera się na zarzucie naruszenia prawa Unii.
Czytaj więcej
Część przepisów unijnych objętych wnioskiem Prezesa Rady Ministrów jest niezgodna z Konstytucją RP - orzekł w czwartek, 7 października Trybunał Konstytucyjny.
Sąd kasacyjny postanowił więc zapytać Trybunał, czy zgodny z prawem Unii jest przepis prawa krajowego, który zgodnie z krajowym orzecznictwem, nie pozwala podmiotowi prawa zakwestionować w trybie skargi kasacyjnej zgodności z prawem Unii wyroku najwyższej instancji sądownictwa administracyjnego.