Choć największy odsetek wypadków spowodowały w ubiegłym roku osoby w wieku 25–39 lat (także po alkoholu), to „wciąż najbardziej ofiarochłonne są zdarzenia powodowane przez nietrzeźwych młodych kierowców w wieku 18–24. Liczba ofiar śmiertelnych wzrosła rok do roku najbardziej właśnie w tej grupie kierowców będących pod działaniem alkoholu (+51,6 proc.)” – wynika z raportu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na temat zdarzeń drogowych.
Mało tego, wskaźnik „ciężkości wypadków” dla tej grupy wiekowej kierowców wzrósł w porównaniu z 2022 r. blisko dwukrotnie (z 13 do 24 zabitych na 100 wypadków). Natomiast odnotowano istotny spadek liczby rannych (–27,6 proc.).
Czytaj więcej
Młodzi kierowcy dostaną niższe limity dopuszczalnej prędkości, a skasowanie punktów karnych będzie trudniejsze. Pojawi się też nowa przesłanka zatrzymania prawa jazdy za nadmierną prędkość.
Odmrożenie niektórych przepisów o tzw. okresie próbnym dla młodych kierowców
Dlatego w pakiecie zmian w prawie o ruchu drogowym i ustawie o kierujących pojazdami, które zostały już wpisane do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów, Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało odmrożenie – ale tylko niektórych – przepisów o tzw. okresie próbnym dla młodych kierowców.
Początkowo miały one wejść w życie już w 2013 r., ale najpierw kilkukrotnie przesuwano ten termin, aż w końcu uzależniono go od możliwości technicznych sytemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Z przepisów wynika bowiem, że popełnienie niektórych enumeratywnie wskazanych w ustawie wykroczeń powoduje przedłużenie okresu próbnego o kolejne dwa lata.