Kierowcy łatwiej stracą prawo jazdy, młodzi z limitem prędkości. Rząd ujawnił projekt

Młodzi kierowcy dostaną niższe limity dopuszczalnej prędkości, a skasowanie punktów karnych będzie trudniejsze. Pojawi się też nowa przesłanka zatrzymania prawa jazdy za nadmierną prędkość.

Publikacja: 12.11.2024 10:37

Kierowcy łatwiej stracą prawo jazdy, młodzi z limitem prędkości. Rząd ujawnił projekt

Kierowcy łatwiej stracą prawo jazdy, młodzi z limitem prędkości. Rząd ujawnił projekt

Foto: Adobe Stock

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów ujawniono szczegóły nowelizacji Prawa o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, która ma być przyjęta przez rząd już w I kwartale 2025 r. Według autora projektu, resortu infrastruktury, celem zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Utrata prawa jazdy łatwiejsza, skasowanie punktów karnych trudniejsze

Projekt przewiduje zwiększenie uprawnień policji w zakresie zatrzymywania prawa jazdy kierującego pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym. To oznacza, że w praktyce takie przekroczenie nie będzie groziło utratą uprawnień przede wszystkim na ekspresówkach i autostradach.

Prawo o ruchu drogowym
CO TO JEST TEREN NIEZABUDOWANY

Obszar poza terenem zabudowanym rozpoczynający się po minięciu znaku D-43, czyli białej prostokątnej tablicy z motywem czarnych zabudowań i czerwonym przekreśleniem.  Znak ten informuje o końcu ograniczenia prędkości do 50 km/h, jeśli inne znaki nie stanowią inaczej. 
W Polsce poza obszarem zabudowanym obowiązuje limit prędkości:
- 90 km/h obowiązuje na drogach krajowych jednojezdniowych,
- 100 km/h obowiązuje na drogach krajowych dwujezdniowych i ekspresowych jednojezdniowych,
- 120 km/h obowiązuje na drogach ekspresowych dwujezdniowych,
- 140 km/h obowiązuje na autostradach.
Limity te dotyczą samochodów osobowych i motocykli oraz pojazdów ciężarowych o DMC nieprzekraczającym 3,5 tony. Dla pojazdów ciężarowych o DMC od 3,5 tony oraz zespołów pojazdów limity są niższe:
- 70 km/h na drogach krajowych jednojezdniowych,
- 80 km/h obowiązuje na drogach krajowych dwujezdniowych z co najmniej dwoma pasami w danym kierunku jazdy, drogach ekspresowych i autostradach.
100 km/h to limit dopuszczalnej prędkości na autostradzie i drodze ekspresowej dla autobusów.
Znak B-33 za znakiem D-43 oznacza, że na danym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości np. spowodowane remontem drogi.
Ważne! Obszar niezabudowany może być częścią miejscowości. Jeśli droga przy wjeździe do danej miejscowości jest oznakowana zieloną tablicą z nazwą miejscowości E-17a oraz znakiem ograniczenia prędkości, to takie ograniczenie obowiązuje na terenie całej miejscowości niezależnie od tego, czy przejeżdżamy przez obszar zabudowany czy niezabudowany.  

Skutkiem tej zmiany ma być także dodanie starostom uprawnienia do cofania prawa jazdy w przypadku przekroczenia prędkości poza obszarem zabudowanym. Ministerstwo Infrastruktury ma ujednolicić postępowania w sprawach o zatrzymanie prawa jazdy, tak aby prawa stron postępowań administracyjnych przed starostami były należycie chronione.

Czytaj więcej

Kierujący mimo zakazu, straci prawo jazdy bezpowrotnie

Dodano też nową przesłankę odmowy wydania prawa jazdy i cofnięcia uprawnień, tj. kierowanie pojazdem silnikowym w okresie zatrzymania tymczasowego elektronicznego prawa jazdy albo w okresie odsunięcia w czasie o 6 miesięcy wydania prawa jazdy w związku z ujawnieniem czynu, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 2 lub 2a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, popełnionego po upływie okresu ważności tymczasowego elektronicznego prawa jazdy, a przed wydaniem prawa jazdy.

Nowelizacja ma zwiększyć prewencyjny charakter punktów karnych. Obecnie osoba wpisana do ewidencji kierujących pojazdami może raz na 6 miesięcy na własny koszt uczestniczyć w szkoleniu, którego odbycie powoduje zmniejszenie liczby punktów karnych. Szkolenia nie może odbyć jedynie kierowca, który dopiero uzyskał uprawnienia, tj. nie upłynął rok od dnia wydania mu po raz pierwszy prawa jazdy. Pozostali kierowcy mogą co 6 miesięcy zmniejszać o 6 liczbę punktów karnych przyznanych za wszystkie wykroczenia dotyczące naruszenia zasad ruchu drogowego. Projektowana nowelizacja zakłada, że nie będzie można obniżyć wskutek szkolenia punktów karnych za najpoważniejsze wykroczenia, tj. najbardziej godzące w bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Traktory pojadą szybciej, młodzi kierowcy – wolniej

Przywrócone zostanie wydawanie praw jazdy kategorii B osobom, które skończyły 17 lat i uzyskały pisemną zgodę rodziców lub opiekunów. Obecnie prawo jazdy  kat. B  można uzyskać dopiero po ukończeniu 18 lat. Jednocześnie świeżo upieczeni kierowcy zostaną objęci okresem próbnym. Przeanalizowano modele przyjęte w Austrii, Estonii, Francji, Danii, Luksemburgu, Holandii oraz w Niemczech, które umożliwiają osobom niepełnoletnim uzyskanie prawa jazdy kategorii B. Kierując się potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym przesądzono, że zasadne jest zastosowanie modelu, w którym nieletni posiadacz prawa jazdy kategorii B do czasu ukończenia 18 roku życia będzie obowiązany jeździć wyłącznie w towarzystwie dorosłego doświadczonego kierowcy. Określono również wymagania stawiane osobie towarzyszącej w taki sposób, aby nadmiernie nie ograniczać katalogu osób uprawnionych do jazdy z młodym kierującym.

Czytaj więcej

Będzie jeszcze trudniej o prawo jazdy. Każdy błąd zakończy egzamin

W okresie próbnym kierującemu pojazdem zabrania się m.in. spożywania alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu oraz przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej. Młodzi kierowcy nie będą też mogli pracować jako taksówkarze.

Nieletni kierowca w okresie próbnym będzie mógł przewozić osoby, które nie ukończyły 18 lat, ale tylko w towarzystwie dorosłego doświadczonego pasażera, co ma zapobiegać wypadkom związanym z powrotami młodych osób z imprez.

Zgodnie z propozycją, o polskie prawo jazdy będą mogły starać się osoby, które zamieszkały w Polsce, udokumentowały istnienie więzi, których charakter wymaga pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez co najmniej 185 dni w każdym roku kalendarzowym i w dniu odbioru polskiego prawa jazdy będą spełniały wymóg zamieszkiwania w Polsce przez okres przekraczający 185 dni. 

Nowelizacja uwzględnia też oczekiwania rolników w zakresie zwiększenia dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 km/h do 40 km/h. Zdaniem MI, ciągniki rolnicze charakteryzują się obecnie wysokimi parametrami bezpieczeństwa czynnego i biernego, co przeciwdziała wypadkom drogowym i uzasadnia zwiększenie dopuszczalnej prędkości poruszania się tych pojazdów.

Egzamin na prawo jazdy doprecyzowany

Projekt przewiduje usunięcie wymogu posiadania przez ośrodek szkolenia kierowców akredytacji kuratora oświaty. Jest to bowiem dublowanie kompetencji nadzorczych starosty w zakresie dotyczącym jakości kształcenia oferowanego przez takie ośrodki. 

Wychodząc naprzeciw postulatom środowiska egzaminatorów, doprecyzowane zostanie brzmienie regulacji dotyczącej zakończenia egzaminu na prawo jazdy przed wykonaniem wszystkich określonych zakresem egzaminu zadań, tj. przerwania egzaminu na prawo jazdy. Nowa regulacja ma jak najpełniej oddać ducha regulacji zawartej w pkt 9.1 załącznika nr 2 do dyrektywy 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy (przekształcenie). Dyrektywa ta na pierwszym miejscu stawia potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa egzaminatora i to nie tylko przed niebezpiecznym zachowaniem osoby egzaminowanej na drodze, ale również przed agresją osoby egzaminowanej, nieprzestrzeganiem obostrzeń związanych ze stanem zagrożenia epidemicznego albo innym trudnym do przewidzenia zachowaniem osoby egzaminowanej, mogącym stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa egzaminatora. Egzaminatorów ucieszy, że w czasie wykonywania obowiązków zawodowych będą samodzielnie podejmowali decyzje dotyczące egzaminowania. Nowelizacja gwarantuje, że w tym zakresie nie będą ich wiązać polecenia służbowe pracodawcy.

Egzaminatorzy nie będą musieli występować o zgodę dyrektora wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego na podejmowanie zajęć zarobkowych. Wystarczy, że go o tym powiadomią. Przy czym egzaminator nie będzie mógł wykonywać czynności lub zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub podważających zaufanie do wykonywania zawodu egzaminatora. W konsekwencji uchylono regulację ograniczającą prowadzenie działalności gospodarczej przez egzaminatorów oraz uzupełniono katalog określający przypadki, w których egzaminator jest skreślany z ewidencji egzaminatorów przez marszałka województwa.

 

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów ujawniono szczegóły nowelizacji Prawa o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, która ma być przyjęta przez rząd już w I kwartale 2025 r. Według autora projektu, resortu infrastruktury, celem zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Utrata prawa jazdy łatwiejsza, skasowanie punktów karnych trudniejsze

Pozostało 96% artykułu
Sądy i trybunały
Po co psuć świeżą krew, czyli ostatni tegoroczni absolwenci KSSiP wciąż na lodzie
Nieruchomości
Uchwała wspólnoty musi mieć poparcie większości. Ważne rozstrzygnięcie SN
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Śmierć nastolatek w escape roomie. Jest wyrok