Internet staje się nową płaszczyzną biznesową, oferując możliwości osiągania korzyści finansowych przy stosunkowo małych nakładach.
Nic też dziwnego, że również handel znalazł się w internecie. W handlu istotne znaczenie mają marka oraz znaki towarowe. Znak towarowy może przekonać konsumenta do nabycia takiego, a nie innego towaru. Dzięki funkcji identyfikowania towarów ?i usług ze względu na pochodzenie od konkretnego przedsiębiorcy, z którym wiąże się np. renoma, prestiż i oczekiwanie dobrej jakości, znaki towarowe stają się obiektem nadużyć w biznesie.
Siła w marce
Nie jest istotna fizyczna lokalizacja treści, ale rejestracja domeny
Z uwagi na sukces osiągnięty przez producenta posługującego się pewnym znakiem towarowym konkurencja często „podpina się" pod osiągnięcia rynkowe uprawnionego do tego znaku towarowego, podrabiając towary oznaczone tym znakiem. Rozwój marki wiąże się z koniecznością poniesienia znacznych wydatków na promocję mającą zapewnić rozpoznawalność produktów. Używanie przez konkurentów znaku towarowego przedsiębiorcy lub znaków podobnych do tego znaku jest nieuczciwe nie tylko ze względu na korzystanie z wydatków marketingowych podmiotu uprawnionego do znaku. Co gorsza, korzystanie z oznaczenia przez konkurencję często prowadzi do tzw. rozwodnienia znaku, powodując utratę jego dystynktywnej roli, w ten sposób szkodząc przedsiębiorcy. Dlatego znaki towarowe stanowią przedmiot ochrony prawnej.
Koniec terytorialności
Rozwój internetu i jego wzrastający zasięg stanowią wyzwanie dla prawa. Specyfika funkcjonowania sieci polegająca na łatwym osiąganiu anonimowości oraz natychmiastowym sięganiu do zasobów znajdujących się fizycznie na drugiej półkuli nastręcza problemów przy egzekwowaniu zasad prawnych ustalonych przed nastaniem internetu. Internet przede wszystkim wymyka się zasadzie terytorialności. Ponieważ normy obowiązujące do tej pory nie sprawdzają się w świecie globalnej sieci, pojawiły się inicjatywy naukowe, administracyjne czy też handlowe zmierzające ku wprowadzeniu nowych norm mających za zadanie przełożyć zasady wynikające ze starego porządku na nową rzeczywistość. Ustalenie jurysdykcji krajowej ?i prawa właściwego dla rozstrzygania o zdarzeniach prawnych spowodowanych aktywnością w internecie ma fundamentalne znaczenie. Prawa własności intelektualnej cechują się terytorialnością, ale w dobie internetu taka konstrukcja praw wyłącznych nie zdaje egzaminu.