Firmy ruszyły do konkurencji o stażystów i praktykantów

Już od początku marca pracodawcy ruszyli z rekrutacją stażystów i praktykantów, którzy w tym roku powinni mieć rekordowy wybór ofert.

Publikacja: 17.03.2015 21:00

W tym roku firmy powinny pobić zeszłoroczny rekord ofert dla stażystów i praktykantów.

W tym roku firmy powinny pobić zeszłoroczny rekord ofert dla stażystów i praktykantów.

Foto: Fotorzepa/Krzysztof Skłodowsk

Pierwsze billboardy promujące wiosenne kampanie rekrutacyjne firm pojawiły się w tym roku wyjątkowo wcześnie. Ich wysyp, jak również rosnąca liczba targów pracy (w marcu w głównych ośrodkach akademickich, w tym Warszawie, praktycznie codziennie odbywa się jakaś impreza) dowodzą, że w tym roku rywalizacja o kandydatów na staże i praktyki będzie jeszcze bardziej widoczna niż w 2014 r.

– W ciągu ostatnich lat wzrosło znaczenie bankowego programu płatnych staży i praktyk – podkreśla Lidia Sosnowska z Centrum Prasowego PKO Banku Polskiego, który w tym roku zorganizuje 500 płatnych praktyk w całej Polsce dla studentów (od I roku) i absolwentów oraz 100 płatnych staży.

To właśnie w marcu są organizowane duże, ogólnopolskie imprezy, jak niedawne Targi Pracy Transportu i Logistyki czy III edycja Absolvent Talent Days, które wystartowały 10 bm. Tej wiosny odbędą się już w pięciu miastach Polski, z kulminacyjną dwudniową imprezą w Warszawie (18–19 bm.). –W całej wiosennej edycji weźmie udział 180 firm i każda z nich pojawi się z ofertą kierowaną do młodych osób – podkreśla Ewelina Sadowska ze spółki Absolvent.pl, organizatora targów, których patronem medialnym jest „Rzeczpospolita".

Nie tylko na lato

W Absovent Talent Days uczestniczy m.in. Bank Millennium, który organizuje program płatnych praktyk „Millennium Bankers" dla 24 studentów wszystkich kierunków, którzy ukończyli trzeci rok studiów. – Najlepsi z praktykantów mają szansę na otrzymanie stałej propozycji zatrudnienia – zaznacza Monika Parczewska z departamentu kadr Banku Millennium, który już drugi rok z rzędu promuje swoją ofertę na billboardach w warszawskim metrze. W targach uczestniczy też gigant sektora FMCG Nestle, który w marcu rozpoczął nabór 160 uczestników na „Letnią Praktykę z Nestle". Ponad 140 młodych inżynierów weźmie w tym roku udział w letnich praktykach, które organizuje budowlany potentat Skanska (nie tylko dla specjalistów od budownictwa).

Rozpoczęte w marcu rekrutacje dotyczą nie tylko letnich praktyk. Część firm (w tym spółki z tzw. wielkiej czwórki audytorsko-doradczej) łowi teraz kandydatów również na staże startujące dopiero jesienią. – Dzięki temu studenci i absolwenci mogą wyjechać na wakacje lub zatrudnić się w sezonie letnim w innej firmie, spokojni, że od listopada czeka na nich miejsce – wyjaśnia Ewa Zmysłowska, szefowa HR z PwC Polska. Spółka oferuje rocznie ok. 300 płatnych praktyk w dziale audytu, doradztwa prawno-podatkowego i biznesowego oraz w IT- głównie dla studentów ostatnich lat i absolwentów, ale jako jedna z nielicznych ma też ofertę praktyk dla I i II roku studiów pierwszego stopnia- specjalny program WEX.

Aktywizacja absolwenta

O młode talenty zabiega również (jak co roku) EY, która w marcu rozpoczęła doroczną rekrutację 250 kandydatów na praktyki i stanowiska asystenckie.

Wiosenną ofensywę przypuścił sektor nowoczesnych usług biznesowych, który od kilku lat jest liderem rekrutacji. Z początkiem marca wystartował drugi etap jego kampanii wizerunkowej Get Real, która promuje pracę w branży zatrudniającej już ponad 130 tys. pracowników (licząc tylko centra z zagranicznym kapitałem). Organizatorzy przyznają, że termin kampanii, która obejmuje ogólnopolską promocję on-line oraz intensywne działania w czterech kluczowych dla sektora miastach (w Łodzi, Katowicach, Poznaniu i we Wrocławiu), nie jest przypadkowy.

– Właśnie teraz startują wszystkie najważniejsze imprezy targowe i rozpoczyna się wzmożony ruch w rekrutacji, z którą firmy chcą zdążyć przed okresem wakacyjnym. To samo dotyczy studentów ostatnich lat, którzy rozglądają się teraz za pracą. A jednym z celów kampanii Get Real jest zaktywizowanie zawodowe tej grupy – wyjaśnia Agnieszka Ratajczyk z biura prasowego Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych, który jest inicjatorem kampanii (wraz z czołowymi firmami z branży).

W kilkunastu firmach uczestniczących w Get Real nie zabraknie w tym roku ofert na stażach i praktykach. Ok. 250 studentów i absolwentów kierunków finansowych oraz filologii obcych przyjmie na staże Infosys BPO Poland. Z kolei Capgemini Polska oferuje 60 miejsc na letnich praktykach w swoich centrach usług w Krakowie, we Wrocławiu i w Warszawie.

Liczy się też jakość

Wszystko więc wskazuje, że w tym roku miejsc na stażach i praktykach będzie jeszcze więcej niż w 2014, gdy na czołowym portalu rekrutacyjnym Pracuj.pl opublikowano prawie 8 tys. ofert staży i praktyk, o 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Sporo, ale w ankiecie Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami (PSZK) 45 proc. studentów twierdzi, że ofert wciąż jest zbyt mało jak na potrzeby rynku.

Chodzi rzecz jasna o staże dobrej jakości, jak np. te organizowane przez członków Polskiej Rady Biznesu w ramach Programu Kariera („Rzeczpospolita" jest jego patronem medialnym) czy też te, które od ubiegłego roku certyfikuje PSZK. Na razie jego znak jakości ma 30 programów stażowych organizowanych przez 11 firm (jedna trzecia z nich to programy praktyk i staży letnich).

Paulina Zaręba z PSZK, które w marcu wystartowało z kampanią promującą zarówno wysokiej jakości praktyki, jak i pracowników z pokolenia Y, twierdzi, że zainteresowanie stażami wyraźnie rośnie, także wśród mniejszych firm. – Dla dużych organizacji program stażowy jest już standardem. Wiedzą, że jego brak oznacza pozostanie w tyle w konkurencji o najlepszych ludzi. Ostatnio mamy jednak coraz więcej zapytań od średnich, a nawet małych firm, które chcą zorganizować program zgodny ze standardami. Również one zaczynają traktować staże i praktyki jako bardzo efektywną drogę rekrutacji, która nie tylko pomaga wyłowić talenty, ale i wpłynąć na ich rozwój – wyjaśnia Paulina Zaręba.

Pierwsze billboardy promujące wiosenne kampanie rekrutacyjne firm pojawiły się w tym roku wyjątkowo wcześnie. Ich wysyp, jak również rosnąca liczba targów pracy (w marcu w głównych ośrodkach akademickich, w tym Warszawie, praktycznie codziennie odbywa się jakaś impreza) dowodzą, że w tym roku rywalizacja o kandydatów na staże i praktyki będzie jeszcze bardziej widoczna niż w 2014 r.

– W ciągu ostatnich lat wzrosło znaczenie bankowego programu płatnych staży i praktyk – podkreśla Lidia Sosnowska z Centrum Prasowego PKO Banku Polskiego, który w tym roku zorganizuje 500 płatnych praktyk w całej Polsce dla studentów (od I roku) i absolwentów oraz 100 płatnych staży.

Pozostało 88% artykułu
Praca
Kontrowersyjna oferta pracy Mentzena. Ponad normę i bez work-life balance
Praca
Szefowie nie mogą już liczyć na ponowne zapełnienie biur
Praca
Świat na walizkach – prawie miliard chętnych do emigracji
Praca
Polscy uczniowie nie radzą sobie z komputerami. Zaskakujące wyniki testu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Praca
Firmy nie zdają sobie sprawy z tego ukrytego kosztu. A to ogromne straty. Wyniki badań