Statkiem morskim jest natomiast „konstrukcja pływająca w wodzie, jednostka pływająca", co oznacza, iż takie znaczenie pojęcia wyklucza opodatkowanie dochodów ze stosunku pracy wykonywanego na platformie wiertniczej zgodnie z ww. przepisem.
Statek eksploatowany jest w transporcie międzynarodowym, gdy jednostka przemieszcza się pomiędzy więcej niż jednym państwem, wykonując czynności, które można uznać za czynności o charakterze transportowym. Niestety, w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez Rzeczpospolitą Polską dokonano niefortunnego tłumaczenia pojęcia „traffic" – czyli „ruch/tranzyt", które występuje w angielskiej wersji Konwencji. Poprzez użycie pojęcia transport, ustawodawca zmniejszył zakres podmiotowy jednostek pływających, które wykonują pracę w warunkach transportu międzynarodowego. Do takich jednostek nie można zaliczyć jednostek badawczych, hotelarskich, pomocniczych, które pomimo pozostawiania w tranzycie, nie wykonują transportu.
Zatem wyłącznie w przypadku wykonywania pracy na statku, który jest eksploatowany w transporcie międzynarodowym, dochody uzyskane przez polskiego marynarza mogą być opodatkowane w państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa. Należy przy tym podkreślić, że zgodnie z obowiązującymi umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody uzyskane w kraju będącym stroną umowy „mogą" być opodatkowane w drugim państwie - nie oznacza to jednak możliwości wyboru przez podatnika, w którym państwie ma być przedmiotowy dochód opodatkowany. „Sformułowanie to oznacza natomiast, że drugie państwo ma prawo opodatkować taki dochód, jeżeli na podstawie przepisów tego państwa ten dochód podlega w tym państwie opodatkowaniu" (Post. Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wejherowie z 31 marca 2005 r., BI/415-0199/05 PB/PDW/415/215/05/DP).
Pamiętać należy, że miejscem faktycznego zarządu jest miejsce, w którym podejmowane są kluczowe decyzje w sprawach zarządzania i w sprawach handlowych, niezbędne do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa operującego statkiem, na którym zatrudniony jest marynarz.
Dochód z pracy najemnej wykonywanej na statku morskim eksploatowanym w transporcie międzynarodowym może zatem podlegać opodatkowaniu w państwie, gdzie znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa, a w Polsce w odniesieniu do tego dochodu zostanie zastosowana odpowiednia metoda unikania podwójnego opodatkowania. W takim przypadku dla marynarza istotne jest zweryfikowanie postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską oraz krajem, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa.