Nadawanie i odbieranie uprawnień do korzystania z KSeF będzie możliwe zarówno w formie elektronicznej, jak i poprzez powiadamianie naczelnika urzędu skarbowego w formie papierowej. Uregulowane będzie też nadawanie prawa do korzystania z systemu przez różne osoby wewnątrz jednej firmy (będącej podatnikiem VAT). Nie będzie przy tym możliwe automatyczne cedowanie uprawnień na wybrane osoby w firmie bez zgłaszania tego faktu do systemu.
To tylko niektóre z wielu technicznych wymogów, jakie przyniosą dwa rozporządzenia ministra finansów dotyczące korzystania z nowego systemu elektronicznego fakturowania. Wprawdzie już dziś obowiązują przepisy rozporządzenia z 2021 r. dotyczącego KseF, ale w uzasadnieniu projektów MF wskazuje, że w trakcie konsultacji z zainteresowanymi wynikła konieczność wprowadzenia pewnych zmian ułatwiających operowanie systemem po 1 lipca 2024 r.
Przypomnijmy, że system ten będzie polegał na wystawianiu faktur VAT wyłącznie w formie elektronicznej, a administracja skarbowa zyska dostęp do nich w czasie rzeczywistym.
W projekcie rozporządzenia zawarto też m.in. wymogi techniczne dotyczące wystawiania faktur w razie awarii systemu (m.in. poprzez oznaczanie ich słowem „offline”). Wskazano też wymogi dostępu do faktury istniejącej już w systemie – chodzi tu o podawanie numeru identyfikującego fakturę, numeru NIP, danych nabywcy i kwoty należności ogółem.
Czytaj więcej: