Cezary Szymanek: Czego boi się prezes firmy w Polsce, czyli zmień się lub zgiń

Biznes musi być dziś odpowiedzialny społecznie. I lepiej, by prezesi polskich firm to szybko zrozumieli, bo zaraz nikt z pokolenia wchodzącego właśnie na rynek nie będzie chciał dla nich pracować, albo mało kto będzie chciał kupować ich produkty lub korzystać z ich usług.

Aktualizacja: 10.10.2024 06:16 Publikacja: 10.10.2024 04:31

Biznes musi być dziś odpowiedzialny społecznie

Biznes musi być dziś odpowiedzialny społecznie

Foto: Bloomberg

Co drugi z prezesów polskich firm boi się konfliktów na świecie i politycznej polaryzacji w kraju. Niby są przekonani co do rozwoju gospodarczego Polski, ale wybuchające niemal co chwila konflikty zbrojne i generalnie napięcia na arenie międzynarodowej oraz polskiej scenie politycznej powodują u nich poczucie wielkiej niepewności, do którego przyznaje się aż 80 proc. z nich. A jednocześnie czują wielką presję (92 proc.), aby zapewnić długoterminowy rozwój swojej firmie.

Suma strachów prezesów firm w Polsce

Prezesi dużych przedsiębiorstw – jak wynika z najnowszej edycji raportu „KPMG CEO Outlook” – boją się także „nowych i rewolucyjnych technologii”. Aż 88 proc. z nich uważa, że sztuczna inteligencja (AI) negatywnie wpłynie na dobrobyt ich organizacji w ciągu najbliższych trzech lat.

Do sumy strachów prezesów w Polsce dodać należy również obawy o rozwój branży, w której działa zarządzana przez nich firma. Pewność, że będzie dobrze, spadła w ciągu ostatniego roku aż o 24 pkt. proc. Dlaczego? Bo zaostrza się konkurencja – zarówno w kraju, jak i na rynkach zagranicznych; bo prawo i regulacje zmieniają się w ich mniemaniu w zastraszającym tempie; i wreszcie: bo wysoka inflacja. Aż 52 proc. osób zarządzających największymi firmami w Polsce wskazało na budowanie odporności na inflację kosztów kapitału i nakładów jako kluczowy priorytet operacyjny. Rok temu było ich tylko… 8 proc.

Integracja, różnorodność, równość i walka o klimat, czyli wielka ściema

Logiczny byłby teraz – po przytoczeniu powyższych danych – apel o pokój na świecie, o wstrzemięźliwość regulatorów i zakopanie topora wojennego w krajowej polityce. Byłby, gdyby nie to, że raport „KPMG CEO Outlook” przynosi również odpowiedzi na pytania o rolę biznesu jako takiego we współczesnym świecie. Rolę rozumianą jako stosunek do integracji, różnorodności, równości, zmian klimatu czy po prostu sprawiedliwości społecznej. Tego wszystkiego, co zawiera się w praktykach ESG.

Oto bowiem aż 60 proc. prezesów firm z 11 krajów tzw. core countries (Australia, Chiny, Francja, Hiszpania, Indie, Japonia, Kanada, Niemcy, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Włochy) uważa, że w obliczu spadku zaufania do rządów opinia publiczna oczekuje, że to firmy będą wypełniać lukę w obszarze wyzwań społecznych. A w Polsce – tylko co trzeci z badanych menedżerów. Mało tego, w tej kwestii odstajemy od świata bardziej niż w roku ubiegłym.

Zresztą nie tylko w tej. Firmy w Polsce zaczynają bowiem… wycofywać się z wcześniejszych zobowiązań wobec ESG! Liczba przedsiębiorstw, których władze deklarują wdrożenie ich w całości, spadła w tym roku aż o 20 pkt proc. Dodajmy do tego, że dwie trzecie prezesów dużych firm w Polsce uważa, że oczekiwania związane z odpowiedzialnością społeczną biznesu zmieniają się szybciej, niż są oni w stanie wprowadzać zmiany w kierowanych przez siebie przedsiębiorstwach.

Co czeka polskie firmy

Co więc robią? Kilkanaście procent z nich podniosło rękawicę i starają się tworzyć odpowiedzialny biznes. Ale pozostali – dokładnie 84 proc. – nie zmienili nic w swoim działaniu, poza komunikacją. Jakby wyszli z założenia, że „ciemny lud to kupi”.

Dziś może tak. Ale jutro – czytaj: w nieodległej przyszłości – takie zagrywki nie przejdą. Bo albo mało kto z pokolenia wchodzącego właśnie na rynek będzie chciał dla takich firm pracować, albo mało kto będzie chciał kupować ich produkty lub korzystać z ich usług. A im szybciej to się stanie, tym lepiej. Dla nas wszystkich.

Co drugi z prezesów polskich firm boi się konfliktów na świecie i politycznej polaryzacji w kraju. Niby są przekonani co do rozwoju gospodarczego Polski, ale wybuchające niemal co chwila konflikty zbrojne i generalnie napięcia na arenie międzynarodowej oraz polskiej scenie politycznej powodują u nich poczucie wielkiej niepewności, do którego przyznaje się aż 80 proc. z nich. A jednocześnie czują wielką presję (92 proc.), aby zapewnić długoterminowy rozwój swojej firmie.

Pozostało 89% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację