Litewska minister: Via Baltica na Litwie zgodnie z planem

Projekty sieci transeuropejskiej mają na Litwie priorytet – pisze po alarmującym tekście „Rzeczpospolitej” litewska wiceminister transportu i komunikacji.

Publikacja: 03.10.2024 15:23

Fragment trasy Via Baltica

Fragment trasy Via Baltica

Foto: materiały prasowe / Adam Bajkowski

Via Baltica to największy pod względem ilości nowej infrastruktury i tempa budowy projekt realizowany od początku niepodległości Litwy. W 2023 roku w rekordowo krótkim czasie, bo w ciągu 11 miesięcy, całkowicie rozbudowano i oddano do użytku dwa z czterech odcinków Via Baltica znajdujących się pomiędzy Mariampolem a granicą z Polską o łącznej długości 12,5 km. Kolejny 16-kilometrowy najtrudniejszy odcinek, znajdujący się na poziomie Mariampola zostanie otwarty dla ruchu 11 października.

Czytaj więcej

Problem z Via Baltica. Dlaczego na granicy Polski z Litwą kończy się Europa?

W czerwcu rozpoczęły się także prace na ostatnim 12-kilometrowym odcinku tuż przy polskiej granicy. Prace w tym miejscu zakończą się w trzecim kwartale 2025 roku, zgodnie więc z planem autostrada Via Baltica połączy Warszawę, Kowno i Wilno już w przyszłym roku.

W tym roku rozpoczną się również prace nad przygotowaniem planów specjalnych autostrady Via Baltica z Kowna do Łotwy. Łączna długość odcinka wyniesie około 160 km, a jego budowa ma zakończyć się do końca 2030 roku.

Dla projektu Rail Baltica połączenie z Polską jest szczególnie ważne i jest potrzebne jak najszybciej

Strategicznym projektem kolejowym mającym zapewnić bezpieczeństwo nie tylko krajów bałtyckich, ale także całej Europy Wschodniej, jest Rail Baltica. Pomiędzy krajami bałtyckimi uzgodniliśmy standardy techniczne linii – dopuszczalną prędkość 249 km/h oraz obciążenie 25 t/oś, co umożliwi transport sprzętu wojskowego i przyczyni się do polepszenia mobilności wojskowej w regionie. W krajach bałtyckich Rail Baltica powstanie jako nowa linia kolejowa na niemal całym odcinku. Sieć istniejąca ma inny rozstaw torów i jest zorientowana w linii wschód–zachód.

Po znaczącym wzroście kosztów projektu ze względu na lepsze parametry oraz wyższych cenach z powodu inwazji Rosji na Ukrainę, kraje bałtyckie zmodyfikowały plany realizacji Rail Baltica, za najważniejszy cel w pierwszym etapie budowy przyjmując budowę głównej linii i uruchomienie transgranicznego ruchu pociągów do 2030 roku. Stacje i inne dodatkowe obiekty zostaną zbudowane później, dlatego do 2030 roku nie będzie potrzebna kwota sięgająca aż 23,8 mld euro.

Na Litwie trwa już budowa linii Rail Baltica od Kowna w stronę Łotwy. Dla odcinka od granicy z Polską do Kowna przygotowano i zatwierdzono plany specjalne, trwa proces przejmowania gruntów oraz równocześnie rozpoczęły się prace projektowe. Ponieważ dla projektu Rail Baltica połączenie z Polską jest szczególnie ważne i jest potrzebne jak najszybciej, prace budowlane na tym odcinku linii kolejowej rozpoczną się od granicy z Polską w kierunku Kowna. 

W ten sposób do 2030 roku będziemy mieli w pełni funkcjonalne połączenie kolejowe na terenie całej Litwy. Uzgodniliśmy ten termin nie tylko pomiędzy krajami bałtyckimi, ale także z ministrem oraz Ministerstwem Infrastruktury Polski.

Czytaj więcej

Bogusław Chrabota: Via Baltica - państwa bałtyckie narażają wspólne bezpieczeństwo NATO

Aby przyspieszyć realizację projektu, w Litwie zmieniono już akty prawne, które umożliwiają równoległe prowadzenie działań związanych z pozyskiwaniem gruntów oraz prace projektowania. Rail Baltica, Via Baltica i inne projekty sieci transeuropejskiej mają na mocy prawa status priorytetowy.

Ponadto Litwa zobowiązała się zmodernizować obecną linię o europejskim rozstawie torów, tak aby już w 2028 r. pasażerowie mogli podróżować pociągiem pomiędzy Litwą a Polską bez przesiadek.

Na Via Baltica i Rail Baltica potrzeba funduszy unijnych

Decydujący impuls do realizacji Via Baltica w Litwie miało przyznanie dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej w zakresie mobilności wojskowej. Projekt Rail Baltica do 2030 r. również będzie potrzebował środków unijnych – zarówno w krajach bałtyckich, jak i w Polsce. 

Oczekuje się, że negocjacje w sprawie przyszłego zwiększenia funduszy mobilności wojskowej rozpoczną się w czasie polskiej prezydencji w Radzie UE (styczeń–czerwiec 2025 r. – red.).   

Tytuł, lead i śródtytuły od redakcji

Autorka

Loreta Maskaliovienė

Wiceminister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej

Via Baltica to największy pod względem ilości nowej infrastruktury i tempa budowy projekt realizowany od początku niepodległości Litwy. W 2023 roku w rekordowo krótkim czasie, bo w ciągu 11 miesięcy, całkowicie rozbudowano i oddano do użytku dwa z czterech odcinków Via Baltica znajdujących się pomiędzy Mariampolem a granicą z Polską o łącznej długości 12,5 km. Kolejny 16-kilometrowy najtrudniejszy odcinek, znajdujący się na poziomie Mariampola zostanie otwarty dla ruchu 11 października.

Pozostało 89% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację