Rekordowe 12 mld dol. na Halloween

Choć gospodarstwa domowe wciąż liżą rany po kolejnych kryzysach, nie odmawiają sobie małych zakupów, które mogą poprawić im humory. Stąd też sukces Halloween.

Publikacja: 26.10.2023 03:00

Rekordowe 12 mld dol. na Halloween

Foto: Adobe Stock

Połowa października w USA to czas „upiornego ducha” tej pory roku. Nie można przejść kilku metrów, żeby nie zobaczyć gdzieś dekoracji z dyni czy kukurydzy, a wzrok jadących autostradami przykuwają okolicznościowe billboardy.

– Billboardy nadal wzbudzają sporą ciekawość i emocje. Trudno je przeoczyć, gdyż z reguły są ustawiane w miejscach doskonale dopasowanych do odpowiednich grup odbiorców. Efekt jest wzmacniany przez kampanie w internecie. Często poprzez działania samych przechodniów, którzy – o ile billboard jest naprawdę ciekawy – chętnie podzielą się jego przekazem w mediach społecznościowych – mówi Oskar Kolmasiak, lider zespołu sprzedawców w ZnajdźReklamę.pl, firmie oferującej kompleksową obsługę kampanii reklamowych.

I dodaje: – Również w Polsce tuż przed Halloween będą marki, które wykorzystają „czas na straszenie”, by pokazać swoją żartobliwą twarz. To doskonałe przejście przed tymi dużo cieplejszymi kampaniami związanymi z nadchodzącym czasem świąteczno-noworocznym, a „sezonowość” to ważny oręż każdego marketingowca. Wiele osób może pomyśleć, że w tym roku „straszyć” nas będą tylko politycy z odrapanych już billboardów. Nic bardziej mylnego. Czas ekspozycji po kampanii jest już w dużej mierze zarezerwowany, więc tuż po wyborach ulice miast znowu czymś nas zaskoczą.

Już w połowie września w wielu polskich sklepach pojawiły się pierwsze akcenty związane z Halloween. Świeczki w postaci wiedźm, maski i przebrania czy inne gadżety spokojnie można znaleźć na półkach, a i ofensywa sklepów internetowych czeka na nas już za rogiem. A dane z rynku amerykańskiego tłumaczą, dlaczego i w innych krajach próbuje promować się ten trend. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Prosper Insights & Analytics i National Retail Federation, 73 proc. konsumentów z USA obchodzi Halloween – i jest to wzrost o kilka pkt proc. względem zeszłego roku. Szacuje się, że całkowite wydatki z tej okazji osiągną rekordową kwotę 12,2 mld dol., o 1,5 mld więcej niż w 2022 r. Największy wzrost nastąpi w przypadku kostiumów. W drugiej kolejności będą dekoracje i słodycze.

– Nie można zapominać, że dla konsumentów nadal jest to trudny czas i raczej ograniczają zakup dóbr ponad normę. Nie oznacza to, że kompletnie przestaną przy zakupach kierować się też emocjami. Kolejne kryzysy finansowe, jak. np. ten spowodowany upadkiem Lehman Brothers, pokazują, że nie odwracamy się od sklepów, które proponują coś więcej niż tylko produkty pierwszej potrzeby. Może nie kupujemy samochodów, ale drobne rzeczy, które małym kosztem poprawią nam humor, nadal są w cenie – mówi Tomasz Niedźwiecki, twórca i prezes platformy TakeDrop.pl.

Jedyne polskie dane mamy z 2019 r. Agencja marketingowa Havas Media Group przeprowadziła wtedy badanie, z którego wynika, że Halloween obchodzi mniej niż 20 proc. mieszkańców Polski, dla ok. 65 proc. jest to tylko „święto komercyjne”, a obchodzimy je głównie poprzez skromne dekoracje domowe, oglądanie horrorów czy wyjścia na tematyczne imprezy.

Połowa października w USA to czas „upiornego ducha” tej pory roku. Nie można przejść kilku metrów, żeby nie zobaczyć gdzieś dekoracji z dyni czy kukurydzy, a wzrok jadących autostradami przykuwają okolicznościowe billboardy.

– Billboardy nadal wzbudzają sporą ciekawość i emocje. Trudno je przeoczyć, gdyż z reguły są ustawiane w miejscach doskonale dopasowanych do odpowiednich grup odbiorców. Efekt jest wzmacniany przez kampanie w internecie. Często poprzez działania samych przechodniów, którzy – o ile billboard jest naprawdę ciekawy – chętnie podzielą się jego przekazem w mediach społecznościowych – mówi Oskar Kolmasiak, lider zespołu sprzedawców w ZnajdźReklamę.pl, firmie oferującej kompleksową obsługę kampanii reklamowych.

Gospodarka
Największy kryzys wizerunkowy w historii MFW. Jednak będzie powrót do Rosji
Gospodarka
Odbudowa po powodzi uderzy w inne inwestycje?
Gospodarka
Polska właśnie dostała lek na kaca po stracie fabryki Intela
Gospodarka
Viktor Orban „przejechał” się na elektrykach. Gospodarka już cierpi
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Gospodarka
MFW odwołuje misję do Rosji. To nie były „problemy techniczne”