Okazuje się, że za koszyk złożony wyłącznie z produktów żywnościowych najtańszych w danej kategorii moglibyśmy zapłacić we wrześniu 199,78 zł (więcej o 1,13 zł niż w sierpniu), natomiast za koszyk produktów najdroższych – 321,22 zł (więcej o 23,03 zł niż w sierpniu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem we wrześniu 2022 r. wyniosła 121,44 zł i jest o 21,90 zł wyższa niż w sierpniu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to wartość koszyka z najtańszymi produktami w danej kategorii we wrześniu 2022 r. była wyższa o 10,81 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyka z najdroższymi była wyższa o 11,29 proc. niż w 2021 r. Średnia wartość koszyka zakupowego zwiększyła się o blisko 15 proc. – z 226,97 zł we wrześniu 2021 r. do 260,84 zł we wrześniu 2022 r.
Czytaj więcej
Złe prognozy inflacyjne, zapowiedzi dalszego podnoszenia cen, fatalne nastroje konsumentów i firm, widmo spadku popytu i konsumpcji – to obraz gospodarki przed końcem 2022 r.
– Inflacja bije historyczne rekordy i jest na poziomie najwyższym od 25 lat – komentuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency. – Ciągle rosnące ceny i koszty prowadzenia działalności gospodarczej bardzo negatywnie odbijają się na działających w Polsce firmach, dotyczy to także przedsiębiorców z branży handlowej. Nie dziwi nas zatem, że w ostatnim miesiącu analizowane przez nas ceny wzrosły aż w 11 (na 13 badanych) sieciach handlowych. Produkty w badanych przez nas sklepach w ciągu roku podrożały średnio aż o 15 proc. W ostatnim miesiącu liderem zwyżek były znów produkty tłuszczowe, nabiał i dodatki – dodaje. – Duże sieci handlowe starają się utrzymać atrakcyjne ceny dla klientów, a udaje im się to m.in. dzięki wieloletnim umowom zawartym bezpośrednio z producentami żywności – tłumaczy.
Na pierwszym miejscu rankingu najtańszych sieci pozostaje Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego wyniósł tam 232,05 zł. To o 12,05 zł więcej niż najtańszy koszyk w sierpniu, należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 0,28 zł (Lidl) i 19,87 zł (Biedronka).
Czytaj więcej
Moją konkurencją jest ignorancja decydentów, pomijanie w procesie analitycznym zmian, które zaszły w naszym otoczeniu – mówi Grzegorz Nowaczewski, prezes VPPlant.