Po najbliższej nowelizacji ustawy będzie to także prawo wydawców prasy, które jest implementacją dyrektywy DSM.
W niniejszym artykule chciałbym się skupić na trzech prawach pokrewnych, które bardzo często występują w kumulacji ze sobą, a także z prawem do utworu, tj. prawem do artystycznych wykonań, do fonogramu i wideogramu. W dalszej części tekstu, gdy będę odnosił się do praw pokrewnych, będę miał na myśli te trzy prawa. Trzeba bowiem mieć świadomość, że znaczenie tych praw w systemie praw własności intelektualnej jest równorzędne z prawami autorskimi, a równocześnie występują istotne różnice pomiędzy konstrukcjami przyjętymi na gruncie prawa autorskiego a tymi stosowanymi dla praw pokrewnych.
Czytaj więcej
Posłowie mają szansę przyjąć dobre regulacje, które poprawiają warunki funkcjonowania w cyfrowym świecie wszystkich uprawnionych – twórców, artystów i producentów. Ważne, by tego prawa w finalnej wersji implementacji dyrektywy DSM nie popsuć.
Specyfika eksploatacji
W pierwszej kolejności należy wskazać, że inaczej pojmowane jest korzystanie z chronionego dobra własności intelektualnej.
W prawie autorskim chronimy przed każdym przypadkiem bezprawnego wykorzystania utworu lub jego części, która samodzielnie spełnia kryteria prawnoautorskiej ochrony. Nie ma zatem znaczenia, czy na podstawie projektu architektonicznego budujemy dom, czy zwielokrotniamy dokumentację, wgrywając ją na dysk, czy drukujemy model 3D, czy tworzymy wydruk chronionej elewacji – każde z tych działań jest wkroczeniem w zakres wyłączności wynikający z autorskich praw majątkowych i to niezależnie od kontekstu, w którym utwór zostaje wykorzystany (np. dla celów budowy lub konkursu na najlepszy projekt).