Z danych rządu wynika, że w Polsce działa ponad 1300 sieci franczyzowych i 80 tys. franczyzobiorców. Franczyzobiorcy to zwykle drobni przedsiębiorcy. A franczyzodawcy – podmioty silniejsze, mające nie tylko wiedzę, doświadczenie i sieć dystrybucji, ale też odpowiednie zasoby kapitałowe i wsparcie prawników. Niektóre wykorzystują swoją pozycję i proponują umowy, które są niekorzystne dla franczyzobiorców, gdyż przerzucają na nich nieproporcjonalnie dużą odpowiedzialność.
Ustawową regulację relacji franczyzodawca – franczyzobiorca MS zapowiedziało już dwa lata temu. Nie powiodły się bowiem próby stworzenia wspólnego dla całej branży franczyzowej Kodeksu Dobrych Praktyk, opracowanego z inicjatywy Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Projekt w ministerstwie sprawiedliwości przygotowuje zespół ekspercki złożony z legislatorów, prawników i ekspertów z zakresu prawa gospodarczego, powołany przez ministra sprawiedliwości.
Ustawa ma zagwarantować małym przedsiębiorcom - bez szkody dla nich - możliwość korzystania z wiedzy i zasobów dużych sieci. Przepisy mają być korzystne także dla franczyzodawców, gdyż w zamyśle projektodawcy będą chronić interesy obu stron.
Czytaj więcej
RIO projektuje, produkuje i sprzedaje detalicznie odzież i akcesoria, jednak znaczna część produkcji jest zlecana podwykonawcom. 31 grudnia 2015 roku firma posiadała 976 działających sklepów zarówno własnych, jak i we franczyzie, w 36 krajach w Europie (838) i Azji (138). Posiada również własne centra dystrybucyjne i zarządza transportem drogowym floty samochodów ciężarowych w Europie i Azji.
Założenia ustawy powinny być gotowe do końca maja. Na każdym etapie prac projekt będzie konsultowany ze środowiskiem przedsiębiorców - informuje MS.