W ciągu 2 lat pandemii 2020-21 linie lotnicze straciły kilkadziesiąt miliardów dolarów, a pierwsze oznaki poprawy pojawiły się w ubiegłym roku, zwłaszcza latem. Niedawne otwarcie Chin po odstąpieniu od polityki zero Covid zwiększy to odrodzenie. — Dynamika będzie trwać w tym roku, mimo przesadnej reakcji niektórych rządów na chińskie otwarcie — stwierdził Willie Walsh, dyrektor generalny IATA. Władze Chin wcześniej zapowiedziały, że wznowią od 6 lutego zagraniczne wycieczki grupowe chińskich obywateli, organizowane przez biura podróży i firmy online — pisze Reuter.
Czytaj więcej
Dojście sektora lotnictwa do zerowej netto emisji związków węgla w spalinach jest ogromnym wyzwaniem technicznym, przemysłowym i finansowym. Amerykańska firma doradcza Bain & Co szacuje, że pokrycie potrzeb w zakresie zrównoważonego paliwa będzie wymagać zainwestowania ponad 10 bln dolarów.
Z danych IATA wynika, że przewozy europejskich przewoźników skoczyły w 2021 r. o 132,2 proc. względem poprzedniego roku, a linii z Ameryki Płn. o 130,2 proc. Przedstawiciele branży i analitycy uważali od dawna, że dojście do poziomu sprzed pandemii będzie zależeć od tego, jak szybko odrodzi się podróżowanie z Chin i do tego kraju. — Najważniejsze, by rządy odrobiły lekcję, że ograniczenia w podróżach i zamykanie granic ma niewielki pozytywny wpływ na spowolnienie rozchodzenia się chorób zakaźnych na naszym wzajemnie połączonym świecie — dodał Walsh. Wiele krajów, np. Francja wprowadziło obowiązkowe testy na COVID-19 dla osób wylatujących z Chin. To wywołało protesty przewoźników.
Z obecnych rozkładów lotów wynika, że w dalszym ciągu będzie w tym roku znacznie mniej połączeń między Azją i Europą w porównaniu do 2019 r. — uważa dostawca danych, firma Cirius, ale pojawiają się nowe szlaki. Niektórzy przewoźnicy zapowiedzieli wznowienie lotów do Chin w najbliższych miesiącach, ale lotów jest mniej niż przed pandemią. AF-KLM zapowiedziała codzienne od lipca loty do Hongkongu, Szanghaju i Pekinu, British Airways zacznie od 23 kwietnia loty do Londynu i Szanghaju. Wzrost liczby połączeń z innych regionów bardziej wyrówna mniejszą liczbę lotów do i z Chin, zbliżając łączny ruch w powietrzu do poziomu z 2019 r. — uważają analitycy.
Czytaj więcej
Przedstawiciele kilkudziesięciu portów lotniczych z 15 krajów spotkało się w Warszawie podczas AIR 2022 – Airport Innovation Roundtable for Central Europe, by podyskutować na temat przyszłości rynku lotniczego.