26 lutego 2021 r. Sejm przyjął projekt zmieniający Ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML – Anti Money Laundering). Projektowana regulacja poszerza katalog instytucji obowiązanych, które będą musiały wdrożyć przepisy dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy.
Nowymi instytucjami obowiązanymi będą przedsiębiorcy, których działalność polega na prowadzeniu ksiąg podatkowych, sporządzaniu deklaracji, czy udzielaniu porad i opinii z zakresu ceł lub podatków – czyli biura rachunkowe. Nowelizacją ustawy zostaną także objęci pośrednicy w obrocie nieruchomościami i pośrednicy w obrocie dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi i antykami, a także przedsiębiorcy, którzy oferują przechowywanie dzieł sztuki i przedmiotów kolekcjonerskich.
Co się zmieni? Jakie będą nowe obowiązki?
Analiza ryzyka AML i wdrożenie procedury
Po pierwsze, każda z nowych instytucji obowiązanych będzie musiała dokonać własnej analizy ryzyka prania pieniędzy. Polega ona na określeniu podatności przedsiębiorcy na ryzyko prania pieniędzy przy jego udziale, bądź przy jego pośrednictwie. W przypadku małych biur rachunkowych, czy lokalnych galerii sztuki poszczególnych rodzajów ryzyka będzie mniej i będą one miały mniejszą wagę, aniżeli w przypadku dużych podmiotów zatrudniających kilkudziesięciu pracowników, czy domów aukcyjnych handlujących dziełami sztuki znacznej wartości.
Mając przeanalizowane ryzyko AML, koniecznym będzie sporządzenie wewnętrznego regulaminu przeciwdziałania praniu pieniędzy, a także wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za prawidłowe funkcjonowanie procesu. Regulamin AML powinien stanowić odpowiedź na zidentyfikowane obszary ryzyka i wprowadzać efektywne narzędzia służące jego ograniczeniu.