Coraz więcej globalnych koncernów przenosi lub rozważa przeniesienie procesów prawnych do centrów usług wspólnych (centrów kompetencji) w Polsce. Wiele organizacji podjęło już decyzję. Z drugiej strony, potencjalnym wyzwaniem dla przenoszenia procesów prawnych do centrów usług wspólnych jest rozwój technologii oraz postępująca automatyzacja. Sztuczna inteligencja już teraz coraz mocniej wspiera funkcje prawne w przedsiębiorstwach.
Polska od lat jest jedną z najbardziej popularnych lokalizacji centrów usług wspólnych. Ze względu na swoje położenie geograficzne, dostęp do wykwalifikowanej kadry oraz względnie niskie koszty pracy, globalne koncerny chętnie lokują centra wsparcia biznesu w Polsce. Według różnych szacunków sektor ten generuje miejsca pracy dla około 200 tysięcy osób.
Decyzje wymusza życie
Obecnie tylko w nielicznych centrach usług wspólnych obsługiwane są procesy prawne. Istnieją oczywiście na rynku przykłady globalnych instytucji, które już od wielu lat skupiają w Polsce część funkcji prawnej w ramach własnych jednostek, czy też przykłady firm „zewnętrznych" specjalizujących się w outsourcingu usług prawnych.
Wydaje się, że ten stosunkowo niewielki udział procesów prawnych w rynku usług wspólnych może być spowodowany trudnościami związanymi z ich przenoszeniem. Wynikają one zarówno z samej natury procesów prawnych, które w dużej mierze oparte są na lokalnych regulacjach, jak i ze zwiększonej niechęci prawników przed ich przenoszeniem do zagranicznych jurysdykcji i utratą kontroli nad funkcją prawną w swoich organizacjach.
Dyrektorzy działów prawnych globalnych koncernów poddawani są rosnącej presji. Decyzja o przeniesieniu części procesów prawnych do bardziej efektywnych kosztowo lokalizacji często zapada bez względu na niechęć szefów działów prawnych.