Zatrudniając pracowników mobilnych, pracodawca musi liczyć się z ryzykiem, że oni również mogą być uczestnikami wypadków przy pracy. Na tę ewentualność warto się przygotować, poznać różnice między wypadkiem przy pracy a wypadkiem w drodze do pracy lub z pracy, a także obowiązki powypadkowe.
Czytaj także: Do czasu pracy pracownika mobilnego dolicza się dojazdy
Pracownik mobilny
Specyfika pracy niektórych grup zawodowych zakłada konieczność stałego przemieszczania się w celach służbowych. Taką rolę pełnią kierowcy, przedstawiciele handlowi czy pracownicy terenowi. Ich przemieszczanie się po pewnym terenie nie stanowi zjawiska wyjątkowego (czego przykładem jest podróż służbowa, tj. wyjazd pracownika świadczącego pracę w stałym miejscu do innej miejscowości). Dla nich to normalne wykonywanie obowiązków pracowniczych. Takie cechy tego rodzaju pracy potwierdził Sąd Najwyższy w uchwale 7 sędziów z 19 listopada 2008 r. (II PZP 11/08).
Właściwa kwalifikacja
Bardzo istotne jest rozróżnienie, czy pracownik mobilny doznał wypadku w drodze do pracy czy przy pracy.
Zgodnie z definicją wskazaną w art. 57b ust. 1 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn. DzU z 2018 r., poz. 1270 ze zm.), za wypadek w drodze do pracy lub z pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w drodze do lub z miejsca wykonywania zatrudnienia, jeżeli ta droga była najkrótsza (chyba że droga niebędąca najkrótszą była dla pracownika najdogodniejsza ze względów komunikacyjnych) i co do zasady nie została przerwana.