Obecnie coraz więcej firm decyduje się na rozpoczęcie sprzedaży w Internecie. Zainteresowanie tego typu zakupami wśród konsumentów znacznie wzrosło, przy czym nie ograniczają się oni w wyborze sprzedawcy jedynie do polskich podmiotów. Jest to możliwe przy wykorzystaniu platform internetowych, na których zagraniczni sprzedawcy oferują swoje produkty z możliwością ich dostawy do polskich konsumentów. Sprzedający często nie mają jednak świadomości, że taki rodzaj sprzedaży może się dla nich wiązać z dodatkowymi obowiązkami w zakresie polskiego podatku od towarów i usług.
Sprzedaż przez Internet towarów polskim konsumentom mieści się w definicji pojęcia „sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju", która wynika z ustawy o VAT. Przez sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika zagranicznego lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego (również po zaimportowaniu z kraju trzeciego) na terytorium kraju (państwo przeznaczenia), pod warunkiem że dostawa jest dokonywana m.in na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (art. 2 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT).
Uwaga na próg 160 tys. zł
Co do zasady, miejscem opodatkowania sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju jest państwo rozpoczęcia wysyłki lub transportu towaru, przy założeniu że całkowita wartość sprzedaży netto towarów innych niż wyroby akcyzowe, dostarczonych z tego samego kraju na terytorium Polski nie przekroczy w roku podatkowym 160 000 zł. W przypadku przekroczenia tego progu sprzedaż podlega opodatkowaniu na terytorium Polski już od pierwszej transakcji, której wartość przekracza ten próg (art. 24 ust. 1, 2 oraz 3 ustawy o VAT).
Kłopotliwe obowiązki
W konsekwencji przekroczenia progu zagraniczny sprzedawca jest zobowiązany zarejestrować się na potrzeby VAT w Polsce, opodatkowywać polskim podatkiem dostawy przeprowadzone w Polsce, przygotowywać i składać miesięczne deklaracje podatkowe oraz płacić należny VAT od tych dostaw. Ponadto, jako podatnik VAT będzie zobowiązany dokumentować przeprowadzane transakcje fakturą (art. 106b ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).
Obowiązek wystawiania faktur zgodnie z wymaganiami polskich przepisów jest dla zagranicznych podmiotów dużym wyzwaniem. Trudno jest bowiem dostosować wewnętrzne programy księgowe do tego, żeby część dostaw była dokumentowana w sposób inny niż właściwy dla kraju sprzedawcy. Chodzi tutaj zwłaszcza o sytuacje, w których sprzedawca przekroczył próg wartości sprzedaży netto w kilku europejskich krajach. Nie jest to jednak najistotniejszy problem zagranicznych sprzedawców z punktu widzenia polskich przepisów. Największe wątpliwości budzi to, czy zagraniczny sprzedawca będzie miał obowiązek ewidencji każdej z transakcji przeprowadzonych na rzecz osób fizycznych za pomocą kasy rejestrującej.