Nowa sytuacja wymagała od NCK opracowania i wdrożenia szeregu działań osłonowych, które można podzielić na trzy kategorie. Pierwsza polegała na zmianie zasad realizacji już funkcjonujących programów dotacyjnych i zgodzie na niekiedy daleko posuniętą korektę udzielonych dofinansowań (przeniesienie działań do sieci, zmiany harmonogramów, finansowanie środków ochrony osobistej itp.). Druga to programy wsparcia tych działań, które mogą być realizowane przede wszystkim w trybie online. Taką rolę pełnił ubiegłoroczny program Kultura w sieci o budżecie 80 mln zł (60 mln zł przeznaczonych dla instytucji oraz 20 mln zł dla twórców i artystów), który powstał z inicjatywy wicepremiera prof. Piotra Glińskiego. Dzięki wytężonym pracom resortu kultury i Narodowego Centrum Kultury program udało się ogłosić już w kwietniu 2020 r. Środki przeznaczono na wydarzenia kulturalne i warsztaty online, webinaria, kursy e-learningowe, tworzenie stron, gier, aplikacji, wydawnictw audio-wideo oraz udostępnianie i ponowne wykorzystywanie cyfrowych zasobów.
Także w innych programach dotacyjnych, zarządzanych przez NCK w 2020 r. (Edukacja kulturalna, Kultura dostępna, Kultura-Interwencje, EtnoPolska), przyjęto świadomą strategię przenoszenia działań objętych dofinansowaniem do sieci i sprawnie zmodyfikowano regulaminy. Co więcej – wykorzystując te doświadczenia, zdecydowano, że wszystkie programy na rok 2021 również obejmują możliwość aktywności online. Skala tego zjawiska jest duża – w projektach wdrażanych w bieżącym roku działania realizowane hybrydowo lub przez internet zajmują dominujące miejsce, i to niezależnie od rodzaju zgłaszającego projekt podmiotu.
Trzecia kategoria wsparcia również została uruchomiona w tym roku na podstawie doświadczeń zebranych w trakcie pandemii. Analizując efekty programów dotacyjnych w 2020 r., Narodowe Centrum Kultury dostrzegło kilka głównych problemów ograniczających działania domów kultury. Pierwszym i oczywistym są braki sprzętowe, szczególnie w jednostkach samorządu odległych od dużych ośrodków, z mniejszymi możliwościami finansowymi i organizacyjnymi. Standardowe programy dotacyjne w sektorze kultury z reguły mają charakter miękki i nie pozwalają na finansowanie inwestycji i doposażenia. Dotychczas jedynym ważnym wyjątkiem był program Infrastruktura domów kultury (IDK), ale jego zadaniem jest wyłącznie wsparcie zadań, które powinny być finansowane przez jednostki samorządu terytorialnego. Teoretycznie IDK to w skali kraju 9,2 mln zł rocznie. Notabene warto zwrócić uwagę na rosnące zainteresowanie tym programem: 556 wniosków w roku 2019, a już 771 w 2020 i 969 w naborze na rok 2021. Stąd w ostatnich dwóch latach decyzją ministra kultury już w trakcie realizacji programu zwiększano jego budżet, i to ponaddwukrotnie.
Zjawisko o daleko poważniejszych konsekwencjach to wyraźna luka kompetencyjna. Brak usystematyzowanej wiedzy, w jaki sposób narzędzia online mogą stać się atrakcyjnymi narzędziami edukacji kulturalnej, budowania grona odbiorców i przede wszystkim – animacji kultury w środowisku lokalnym. Rekapitulując, doświadczenie 2020 roku pokazało, że konieczne jest nowe kompleksowe wsparcie – takie, które zainicjuje kierunki pożądanych zmian w funkcjonowaniu domów kultury.
Granty na technologie
Świadomość nowych funkcji domów kultury, braków sprzętowych i konieczności wzmocnienia kompetencyjnego pracowników stanowią podstawy projektu Konwersja cyfrowa domów kultury. To projekt systemowy, realizowany w ramach III osi priorytetowej programu operacyjnego „Polska cyfrowa". „Systemowość" polega zazwyczaj albo na objęciu wsparciem jednorazowo dużej grupy odbiorców, albo na testowaniu nowych rozwiązań i wytyczaniu nowych szlaków. Nasz projekt łączy oba te elementy. Po pierwsze, NCK uzyskało dodatkowe źródło finansowania infrastruktury cyfrowej dla domów kultury. Bezpośrednio na granty trafi ponad 26,4 mln zł (przy całości kosztów projektu nieco ponad 31 mln zł). Wyłoniliśmy 200 grantobiorców, którzy otrzymają dofinansowanie do zakupu sprzętu komputerowego i cyfrowego, na wyposażenie studiów nagrań, telewizyjnych, podcastowych i innych. Dwieście samorządowych instytucji kultury to wystarczająca grupa, aby efekty projektu miały wpływ na funkcjonowanie sektora sui generis.
Po drugie, projekt ma ambicje, aby wyposażyć instytucje w kompetencje do efektywnego prowadzenia edukacji i animacji za pośrednictwem narzędzi cyfrowych. To ważne, by dzięki pakietowym szkoleniom grantobiorcy zbudowali skuteczną strategię cyfrową, systematyzując triadę: grupy odbiorców – cele – narzędzia.