Mikołaj Małecki: 30 lat więzienia nierówne miesiącowi

Kilka szczegółowych rozwiązań projektu nowelizacji kodeksu karnego budzi wątpliwości. Chodzi m.in. o zasady wymierzania kar.

Publikacja: 13.11.2024 05:50

Mikołaj Małecki: 30 lat więzienia nierówne miesiącowi

Foto: Adobe Stock

Projekt zmian w kodeksie karnym ogłoszony przez Ministerstwo Sprawiedliwości 28 października 2024 r. (wykaz RCL nr UD153) zmierza w kierunku zracjonalizowania zasad wymiaru kary, radykalnie zaostrzonych nowelizacją uchwaloną z inicjatywy resortu Zbigniewa Ziobry. Kilka szczegółowych rozwiązań proponowanych przez ministerstwo budzi jednak wątpliwości. Kontrowersyjne jest również to, czego projekt nie nowelizuje. Przyjrzyjmy się trzem kwestiom.

Śmierć cywilna dziecka

Projekt nie dotyka art. 10 § 2a k.k., zgodnie z którym: „Nieletni, który po ukończeniu 14 lat, a przed ukończeniem 15 lat dopuszcza się czynu zabronionego określonego w art. 148 § 2 lub 3 [kwalifikowane zabójstwo], może odpowiadać na zasadach określonych w tym kodeksie, jeżeli okoliczności sprawy oraz stopień rozwoju sprawcy, jego właściwości i warunki osobiste za tym przemawiają (…)”. Przepis jest przejawem populizmu penalnego bazującego na ideologii odwetu i wprowadza kazuistyczną regulację nieuzasadnioną rzeczywistym stanem przestępczości. Został wprowadzony do kodeksu karnego w atmosferze moralnego szantażu, na kanwie zdarzenia z udziałem 14-letniego sprawcy zabójstwa.

Czytaj więcej

Mikołaj Małecki: Ustawa naprawcza kodeksu nie naprawia

Przepis powinien zostać uchylony. Trzydzieści lat więzienia grożące dziecku to kara niehumanitarna. To prawda, że pozbawienie człowieka życia zasługuje na adekwatną odpłatę. Gdy jednak sprawcą jest dziecko, prawo karne powinno podejść do niego z wyczuciem, by nie skazać go na cywilną śmierć za życia.

Dziecko trzeba wychowywać, monitorować jego zachowanie i postępy w socjalizacji, ewentualnie – jeśli sobie nie radzi – izolować w sposób dostosowany do jego wieku i perspektyw. Istotne, by w przyszłości nie popełniło znowu przestępstwa, a nie wyszło z więzienia jako człowiek zniszczony, który w życiu potrafi tylko łamać prawo.

Kara na chybił trafił

Nowelizacja obowiązująca od 1 października 2023 r. naruszyła wieloletni podział na trzy rodzaje kar pozbawienia wolności: tzw. sankcję terminową wymierzaną od miesiąca do lat 15 (wyjątkowo 20), punktową w postaci 25 lat pozbawienia wolności i dożywotnie więzienie. Po zmianach usunięto karę 25 lat pozbawienia wolności na rzecz rozszerzenia widełek kary terminowej, która obecnie rozpina się w przedziale od miesiąca do 30 lat izolacji.

Nie ma nic złego w karze pozbawienia wolności wymierzanej na 30 lat. To swoiste półdożywocie może spełnić swoją funkcję w przypadku groźnych sprawców wykazujących wysoki stopień winy. Jest to jednak kara skrajnie izolacyjna, zbliżona do dożywotniej odsiadki, wykluczająca człowieka z życia społecznego na bardzo długi czas (30-letni młody dorosły wyjdzie na wolność w wieku 60 lat, blisko starości). W sensie faktycznym, psychologicznym, penitencjarnym, społecznym i aksjologicznym kara 30 lat więzienia jest oczywiście odrębną rodzajowo karą w porównaniu z pozbawieniem wolności na kilka miesięcy czy zaledwie kilka lat.

Merytorycznym błędem jest więc scalenie skrajnie różnych dolegliwości represyjnych pod wspólnym szyldem kary pozbawienia wolności, „rozdętej” na okres od miesiąca do lat 30. Miesiąc nie równa się 30 latom. To zupełnie inaczej odczuwane okresy pozbawienia wolności, inny rodzaj wykluczenia społecznego, czas inaczej przeżywany; odmiennie wraca się na wolność po tak różnych okresach odosobnienia. To, co scalono bez refleksji, na modłę zaostrzania sankcji „jak leci”, należy na powrót oddzielić. Do kodeksu karnego powinien wrócić odrębny, punktowy rodzaj kary izolacyjnej wyraźnie odróżniający się od dołu i od góry: z jednej strony od niskich i średnich wymiarów kary więzienia, z drugiej strony od dożywotniej izolacji.

Przy okazji warto wprowadzić zasadę wymierzania długoterminowej kary izolacyjnej wyłącznie w latach. Zapewni to większą równość wobec prawa, urealni proces wymiaru kary oraz zapobiegnie jego przypadkowości. Różnicowanie kary osiągającej pułap 20 lat pozbawienia wolności o dwa miesiące w górę czy w dół jest dysfunkcjonalne i w gruncie rzeczy odbywa się na chybił trafił. Przy tak długoterminowym więzieniu dwa miesiące niczego nie zmieniają. Takiego zróżnicowania nie da się uzasadnić w wyroku skazującym i nie da się go realnie skontrolować w wyższej instancji. Stosowny przepis powinien więc otrzymać brzmienie: „Kara pozbawienia wolności wymieniona w art. 32 pkt 3 trwa najkrócej miesiąc, najdłużej 25 lat; do lat 15 wymierza się ją w miesiącach i latach, powyżej lat 15 – w latach”.

Kłopotliwy czyn ciągły

Projekt ministerialny łagodzi obostrzenie kary za tzw. czyn ciągły, czyli podjęcie dwóch lub więcej zachowań ze z góry powziętym zamiarem w krótkich odstępach czasu. Zmiana mnożnika „razy dwa” na „jeden i pół” to jednak rozwiązanie połowiczne, bazujące na wątpliwych założeniach. Popełnienie przestępstwa w warunkach czynu ciągłego nie uzasadnia generalnego i abstrakcyjnego podwyższenia górnej granicy ustawowego zagrożenia karą. Takie rozwiązanie abstrahuje chociażby od rodzaju dobra prawnego atakowanego przez sprawcę oraz typu czynu zabronionego, który jest popełniany.

Koncepcja zaostrzenia sankcji za czyn ciągły opiera się na nie do końca poprawnym postrzeganiem relacji zachodzącej pomiędzy tą instytucją prawną a opisami przestępstw zawartymi w kodeksie. Właśnie ze względu na istnienie czynu ciągłego w art. 12 § 1 k.k. ustawowe opisy czynów zabronionych zakładają możliwość popełnienia ich nie tylko jednym, lecz wieloma zachowaniami. Poziom karygodności takiego czynu jest już uwzględniony w zwyczajnym, ustawowym zagrożeniu karą, dobranym dla danego przypadku. Kara 10 lat za kradzież z włamaniem grozi więc za zabranie czegoś jednorazowo bądź też wieloma zachowaniami. Ustawowe widełki uwzględniają, że kradzież da się popełnić jednym zachowaniem lub w warunkach ciągłości – i zasady tej nie trzeba zmieniać dodatkowymi obostrzeniami kary.

Dobre intencje ministerstwa trzeba przekuć na rozwiązania, które będą w stanie wyzerować wstydliwe pozostałości po niekonstytucyjnym reżimie.

Autor jest doktorem habilitowanym, wykładowcą Uniwersytetu Jagiellońskiego, prowadzi portal DogmatyKarnisty.pl

Projekt zmian w kodeksie karnym ogłoszony przez Ministerstwo Sprawiedliwości 28 października 2024 r. (wykaz RCL nr UD153) zmierza w kierunku zracjonalizowania zasad wymiaru kary, radykalnie zaostrzonych nowelizacją uchwaloną z inicjatywy resortu Zbigniewa Ziobry. Kilka szczegółowych rozwiązań proponowanych przez ministerstwo budzi jednak wątpliwości. Kontrowersyjne jest również to, czego projekt nie nowelizuje. Przyjrzyjmy się trzem kwestiom.

Śmierć cywilna dziecka

Pozostało 94% artykułu
Rzecz o prawie
Łukasz Guza: Prokurator, czyli kto?
Rzecz o prawie
Jacek Dubois: Czy ktoś nas słyszy?
Rzecz o prawie
Stanisław Biernat: Porada prawna dla ministra Jacka Siewiery
Rzecz o prawie
Jackowski, Araszkiewicz: Z AI zostaniesz chemikiem i prawnikiem
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Rzecz o prawie
Michał Zacharski: Gdy prokuratorowi puszczają hamulce
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje