Niezadowolony z wyjazdu świątecznego turysta nie może biernie godzić się na niedogodności. Jeśli w trakcie imprezy stwierdzi wadliwe wykonywanie umowy, powinien od razu zawiadomić o tym organizatora. Informacje o sposobie zgłaszania nieprawidłowości i procedurach rozpatrywania skarg powinny znaleźć się w umowie. Dlatego warto zabrać ją ze sobą na wyjazd. Lepiej też spakować katalog, w którym przedstawiono ofertę. Wówczas klient nie będzie miał wątpliwości, za co zapłacił.
Podróżny ma obowiązek bezzwłocznego poinformowania organizatora o każdej stwierdzonej niezgodności z umową, i to już w trakcie usługi turystycznej. Niedopełnienie tego obowiązku może być brane pod uwagę przy ustalaniu obniżki ceny lub rekompensaty za szkodę.
Obowiązkiem biura podróży jest usunięcie niezgodności (np. zmiana hotelu na położony bliżej stoku lub na obiekt o wyższej kategorii) w rozsądnym terminie – czyli adekwatnym do realnej możliwości załatwienia sprawy. Termin wyznacza podróżny. Jeśli biuro podróży nie zareaguje w tym czasie, turysta może sam usunąć niezgodności z umową i wystąpić do organizatora o zwrot poniesionych wydatków. Jeśli turysta zgłaszał uwagi podczas wyjazdu, może domagać się odszkodowania także po powrocie z wycieczki. Roszczenia turystów przedawniają się dopiero po trzech latach. Zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych podróżnemu przysługuje obniżka ceny za cały okres, w trakcie którego stwierdzono niezgodność usług z umową, chyba że została ona spowodowana wyłącznym działaniem lub zaniechaniem podróżnego.
Czytaj więcej
Żywioł szalejący w miejscu wypoczynku uzasadnia bezkosztową rezygnację.
Niezadowolony ze świątecznego wyjazdu turysta ma prawo do odszkodowania lub zadośćuczynienia za poniesione szkody lub krzywdy, których doznał w wyniku niezgodności z umową. Organizator wypłaca je niezwłocznie, chyba że udowodni, że winę ponosi sam podróżny lub osoba trzecia, niezwiązana z wykonywaniem usług turystycznych objętych umową, a niezgodności nie dało się przewidzieć lub uniknąć. Odszkodowanie nie należy się także, gdy niezgodność z umową została spowodowana nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami, np. katastrofą związaną z warunkami atmosferycznymi czy konfliktem zbrojnym.