Choć na Wielkanoc Polacy wydają ułamek sumy przeznaczanej na Boże Narodzenie, to i tak jest to dla handlu bardzo ważny okres. W tym roku mija zdecydowanie w cieniu rosnących cen – produkty kupowane najczęściej na Święta Wielkanocne są droższe o 30 proc. niż przed rokiem, przy czym jajka – nawet ponad 50 proc.
30 proc. badanych mieszkańców Polski zadeklarowało, że chce zrobić zakupy tydzień, a 22,6 proc. – kilka dni przed świętami, wynika z badania UCE Research i Grupy Blix, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.
Promocje królują
– Wielu osobom zależy na świeżym mięsie czy warzywach. W ostatnim tygodniu przed Wielkanocą konsumenci liczą na dodatkowe rabaty, bo nauczyło ich tego doświadczenie – mówi Krzysztof Łuczak, współautor badania i główny ekonomista Grupy Blix. – W tym roku, z uwagi na wysoką inflację, to będzie najczęstszą przyczyną odkładania wizyt w sklepach. Niektórzy mogą tylko obawiać się dużych kolejek do kas. Jednak rodacy będą wyjątkowo oszczędzać, przez co ich zakupy będą skromniejsze, a więc i szybsze – dodaje.
Sieci faktycznie szykują na ten czas promocje, niektóre także wydłużają godziny pracy. Lidl już teraz ma produkty kojarzone z Wielkanocą w specjalnych cenach. – W okresie przedświątecznym sklepy będą czynne w standardowych godzinach otwarcia. Natomiast w sobotę 8 kwietnia sklepy sieci czynne będą do godziny 13 – podaje biuro prasowe sieci.