Pozytywne zaskoczenia firm z GPW

Rozciągnięty w czasie sezon publikacji wyników firm z GPW za II kwartał właśnie dobiega końca. Część z nich zaliczy ten okres do udanych.

Publikacja: 28.09.2023 03:00

Pozytywne zaskoczenia firm z GPW

Foto: Adobe Stock

Z dobrej strony pod względem wyników pokazały się spółki nastawione na konsumenta.

Wyraźnie lepiej niż rok wcześniej, jak i na tle poprzedniego kwartału wypadł AmRest. Uwagę zwraca znacząca poprawa rentowności restauracyjnego biznesu. – Ostatnie trzy lata nie były łatwe dla AmRestu. Najpierw pandemia uniemożliwiła spółce normalne funkcjonowanie, co doprowadziło do spadku przychodów i utraty rentowności, później wybuch wojny w Ukrainie zmusił do wycofania się z rynku rosyjskiego. O ile w I kwartale 2023 r. AmRest wciąż nie powrócił do dawnych wyników, o tyle w II kwartale sytuacja uległa znacznej poprawie – zauważa Łukasz Bryl, analityk DM Banku BPS.

Lepszymi od prognoz wynikami błysnęło także LPP. Odzieżowy gigant przebił prognozy analityków dotyczące zysków, co udało się osiągnąć dzięki cięciu kosztów. Co istotne, spółka podtrzymała plany wzrostu przychodów o ok. 20 proc. i poprawy marż (celuje w 51–53 proc. marży brutto ze sprzedaży i powyżej 10 proc. marży EBIT) w tym roku obrotowym. Za wzrost przychodów odpowiadać ma kontynuacja ekspansji zagranicznej, co oznacza dalsze zwiększenie powierzchni sklepów.

Efektowną poprawą pochwalił się Benefit Systems, potwierdzając, że branża fitness okres słabości, który zafundowała jej pandemia, ma już dawno za sobą. Skala poprawy pozytywnie zaskoczyła nawet analityków: zysk netto zwiększył się w II kwartale rok do roku ponad czterokrotnie (do 129,5 mln zł).

Pozytywnych wieści dostarczyły inwestorom także spółki przemysłowe, choć warto zaznaczyć, że sytuacja tego sektora jest bardzo zróżnicowana. W ich przypadku wynikowa poprzeczka nie była jednak zawieszona zbyt wysoko. Pomimo słabnącego popytu pozytywnym zaskoczeniem dla inwestorów były wyniki Wieltonu. Wolumen sprzedaży był wprawdzie nieco niższy r./r., ale producent naczep i przyczep poprawił przychody i utrzymał marże operacyjne na poziomach sprzed roku. A co z perspektywami spółki? – Zdecyduje koniunktura gospodarcza, gdyż od niej zależy popyt na środki transportu, a ta powinna mieć swój dołek za sobą, choć wciąż wskaźniki ją opisujące pozostają w niepokojących rejonach – mówi Adam Zajler, analityk BM Banku Millennium.

Zaskakująco dobrze w wymagającym otoczeniu poradziła sobie Śnieżka. Mimo spadku popytu na materiały do wykańczania wnętrz producent farb i lakierów odbudowuje wyniki i marże. – Obecnie spółka jest w stanie wypracowywać przede wszystkim zdecydowanie lepsze marże niż rok temu, dzięki korzystniejszym cenom surowców, zabezpieczeniu kursu EUR/PLN i dobrej polityce cenowej po stronie produktów – wskazuje Krzysztofa Pado, analityk DM BDM. – Rynek wykończeniowy w Polsce powinien w 2024 r. zacząć odczuwać efekty kredytu 2 proc. Dużo większe znaczenie dla spółki ma oczywiście rynek remontowy. Tu dostrzegamy w 2024 r. szanse na poprawę siły nabywczej konsumenta (efekt istotnego wzrostu płacy minimalnej) w połączeniu z cyklem remontowym – wyjaśnia. Równocześnie wskazuje na bardzo obiecujący rynek ukraiński, na którym spółka bardzo dobrze sobie radzi.

Do udanych II kwartał może zaliczyć Newag. W miejscu straty sprzed roku na poziomie wyniku netto pojawiło się prawie 16 mln zł zysku. Spółka zauważalnie poprawiła marże zysku brutto ze sprzedaży zarówno w odniesieniu do poziomu sprzed roku, jak i kwartał wcześniej. – Biorąc pod uwagę bieżący portfel zamówień, trendy cen surowców oraz toczące się i planowane na rynku polskim postępowania przetargowe na dostawy taboru kolejowego (głównie w zakresie EZT oraz lokomotyw), utrzymujemy w mocy nasze zdanie, że perspektywy rynkowe dla Newagu wydają się pozostawać na ten moment optymistyczne – ocenia Michał Sopiel, analityk BM Santander.

Z dobrej strony pod względem wyników pokazały się spółki nastawione na konsumenta.

Wyraźnie lepiej niż rok wcześniej, jak i na tle poprzedniego kwartału wypadł AmRest. Uwagę zwraca znacząca poprawa rentowności restauracyjnego biznesu. – Ostatnie trzy lata nie były łatwe dla AmRestu. Najpierw pandemia uniemożliwiła spółce normalne funkcjonowanie, co doprowadziło do spadku przychodów i utraty rentowności, później wybuch wojny w Ukrainie zmusił do wycofania się z rynku rosyjskiego. O ile w I kwartale 2023 r. AmRest wciąż nie powrócił do dawnych wyników, o tyle w II kwartale sytuacja uległa znacznej poprawie – zauważa Łukasz Bryl, analityk DM Banku BPS.

Pozostało 82% artykułu
Giełda
WIG20 na „zero”, ale są powody do zadowolenia
Giełda
Inwestorzy sądzą, że Donald Trump będzie lepszy dla rynku akcji
Giełda
WIG20 znów wychodzi nad 2300 pkt
Giełda
Powódź schłodziła nastroje na giełdzie w Warszawie
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Giełda
Krytyczne dni spółki Trumpa. Donald Trump: ja akcji nie sprzedam