Ceny wciąż rosną, Polacy boją się o pracę

67 proc. Polaków spodziewa się dalszego wzrostu cen, co czwarty już boi się o pracę. Niemal połowa z niepokojem patrzy w przyszłość.

Publikacja: 05.07.2022 12:57

Ceny wciąż rosną, Polacy boją się o pracę

Foto: Stock Adobe

Jeśli chodzi o kategorie, których rosnące ceny Polaków uderzają najbardziej, to 78 proc. wskazało artykuły spożywcze, 59 proc. produkty i usługi zdrowotne i pielęgnacyjne, a 50 proc. odzież i obuwie - wynika z raportu Strategy& Polska. Firma podaje, że spadki wydatków, wynikające z ograniczenia konsumpcji, widać przede wszystkim w kategoriach związanych ze stylem życia. W przypadku restauracji to 25 proc., produktów i usług sportowych 20 proc. oraz 17 proc. w rozrywce i mediach. Niepewność związana z epidemią COVID-19 wpłynęła negatywnie na oszczędności 42 proc. Polaków, natomiast w 2022 sytuacja gospodarcza sprawiła, że oszczędności aż 57 proc. mają się gorzej niż w latach poprzednich.

W badaniu 67 proc. Polaków spodziewa się wzrostu wydatków w najbliższych miesiącach.

– Presja inflacyjna narasta, a intensywność dalszej walki z wysokimi cenami przy pomocy standardowych narzędzi, jakimi dysponuje bank centralny może jedynie się zwiększać. Metody te - głównie podwyżki stóp procentowych - mają zniechęcić konsumentów do zwiększania skali zakupów i skłonić do oszczędzania, tym samym ograniczając podaż pieniądza na rynku - mówi Krzysztof Badowski, partner zarządzający Strategy& Polska. - Popyt zostanie ograniczony, kredytobiorcy boleśnie odczują wysokość stóp procentowych w swoich ratach, a firmy wyhamują procesy inwestycyjne - dodaje.

Czytaj więcej

Soboń: Wątpię, by inflacja spadła w tym roku poniżej 10 procent

Już teraz sytuacja zmusza konsumentów do racjonalizacji wydatków i ograniczenia zakupów. Widać też wyraźne symptomy wybierania przez nich tańszych „zamienników” preferowanych wcześniej produktów. - Jak wskazuje nasze badanie, ciężko w najbliższych miesiącach oczekiwać odwrócenia tych trendów. Taka sytuacja i takie nastroje konsumentów sprawiają, że firmy muszą krytycznie spojrzeć na swoją działalność - dodaje.

Grupa, dla której ceny są istotniejsze niż wcześniej, to aż 61 proc. - nawet w trakcie pandemii w 2020 r. było to 43 proc. Również wybierając konkretne produkty Polacy przede wszystkim zwracają uwagę na cenę - jest to kluczowy czynnik dla 73 proc. - Wzrosło znaczenie promocji jako czynnika na podstawie, którego dokonuje się wyborów, a spadło znaczenie jakości produktu - z 80 proc. w 2020 r. do 62 proc. w 2022 r. Dodatkowo Polacy przestali zwracać uwagę na ekologiczność wybieranych produktów - mówi Maciej Kroenke, partner Strategy& Polska i lider zespołu Revenue Management w Europie Środkowo-Wschodniej.

Jeśli chodzi o kategorie, których rosnące ceny Polaków uderzają najbardziej, to 78 proc. wskazało artykuły spożywcze, 59 proc. produkty i usługi zdrowotne i pielęgnacyjne, a 50 proc. odzież i obuwie - wynika z raportu Strategy& Polska. Firma podaje, że spadki wydatków, wynikające z ograniczenia konsumpcji, widać przede wszystkim w kategoriach związanych ze stylem życia. W przypadku restauracji to 25 proc., produktów i usług sportowych 20 proc. oraz 17 proc. w rozrywce i mediach. Niepewność związana z epidemią COVID-19 wpłynęła negatywnie na oszczędności 42 proc. Polaków, natomiast w 2022 sytuacja gospodarcza sprawiła, że oszczędności aż 57 proc. mają się gorzej niż w latach poprzednich.

Dane gospodarcze
Produkcja znowu rozczarowała. „Polski przemysł tkwi w stagnacji”
Dane gospodarcze
Najnowsze dane o zarobkach. Tyle trzeba zarabiać by być powyżej średniej
Dane gospodarcze
Fed obniżył główną stopę procentową. Wielkie zaskoczenie
Dane gospodarcze
Rosną obawy przed bezrobociem. Polacy budują finansowe poduszki
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Dane gospodarcze
Eurostat: Inflacja w Polsce znów jest niemal najwyższa z całej UE