Nowe obowiązki notyfikacyjne
Również ustawodawcy (zarówno krajowi, jak i unijni) rozszerzają jurysdykcję organów nad transakcjami i wprowadzają nowe obowiązki notyfikacji obok zgłoszeń antymonopolowych w celu umożliwienia oceny transakcji nie tylko z perspektywy ochrony konkurencji, ale również innych wartości i interesów. Takie dodatkowe zgłoszenia mogą wstrzymywać dokonanie transakcji, wydłużają okres między podpisaniem a zamknięciem, oraz stwarzają ryzyka braku dojścia transakcji do skutku. W związku z tym od początku procesu transakcyjnego należy zidentyfikować wszelkie wymagane zgłoszenia, przeanalizować możliwość uzyskania wszystkich wymaganych zgód organów i zaadresować te kwestie w dokumentacji transakcyjnej.
Na poziomie krajowym od kilku lat poszczególne kraje wprowadzają przepisy, które pozwalają oceniać transakcje nie tylko z perspektywy konkurencji na rynku, ale również bezpieczeństwa państwa. Jest to kryterium nieostre i przysparza w praktyce problemów z oceną, jak transakcja zostanie zakwalifikowana przez organy państwowe. W Polsce jest to ustawa o kontroli niektórych inwestycji, która wprowadza dwa reżimy notyfikacyjne (popularnie zwane FDI, foreign direct investments):
- obowiązek zgłoszenia transakcji dotyczących spółek umieszczonych w wykazie podmiotów podlegających ochronie (obecnie kilkanaście strategicznych spółek). Transakcje dotyczące tych spółek wymagają zgłoszenia do odpowiedniego członka Rady Ministrów (zazwyczaj ministra aktywów państwowych) niezależnie z jakiego kraju pochodzi inwestor, co obejmuje również inwestorów z Polski;
- obowiązek zgłoszenia transakcji dotyczących podmiotów prowadzących rodzaj działalności wskazany w ustawie (zasadniczo są to strategiczne branże), posiadających infrastrukturę krytyczną i spółek publicznych jeśli przekraczają one odpowiednie progi obrotowe. Takie transakcje podlegają zgłoszeniu do Prezesa UOKiK, jeśli inwestor pochodzi z kraju spoza Unii Europejskiej, EOG i OECD. Jest to obowiązek wprowadzony w 2020 na 3 lata w ramach unijnego trendu odpowiedzi na skutki pandemii COVID-19 i przedłużony następnie do 24 lipca 2025 r.
Natomiast na poziomie unijnym od połowy 2023 roku obowiązuje rozporządzenie o subsydiach zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (ang. Foreign Subsidies Regulation – FSR), które ma chronić unijny rynek wewnętrzny przed negatywnym wpływem subsydiów udzielanych przedsiębiorcom przez państwa spoza Unii. Jednym z elementów tej regulacji jest obowiązek notyfikacji transakcji do Komisji Europejskiej, jeśli strony transakcji przekraczają odpowiednie progi obrotowe oraz uzyskały subsydia od krajów trzecich przekraczających progi ustalone w przepisach. Regulacja ta stosuje się zarówno do przedsiębiorców unijnych, w tym polskich, jak i spoza Unii. Decydujące jest, czy dany przedsiębiorca uzyskiwał subsydia poza Unią.
Transakcje są oceniane z perspektywy, czy subsydia zagraniczne otrzymywane przez strony transakcji mogą zakłócać konkurencję na unijnym rynku wewnętrznym, w tym w kontekście prowadzonej transakcji. Zgłoszenia w tym zakresie są o tyle wyzwaniem, że w dużych grupach kapitałowych wymagają regularnego i skrupulatnego zbierania informacji o subsydiach uzyskiwanych w krajach trzecich przez różne spółki z grupy. Same subsydia mogą przybrać różne formy, np. zastrzyki kapitałowe, dotacje, pożyczki, gwarancje kredytowe, zachęty i zwolnienia podatkowe, umorzenie długu, rekompensaty i inne.
Powyższe aspekty pokazują, że jurysdykcja organów publicznych nad transakcjami stale się rozszerza w ostatnich latach. Obowiązki przedsiębiorców są coraz szersze, a tym samym wyzwania doradców antymonopolowych. Dodatkowo nowe obowiązki regulacyjne wymagają oceny ryzyka w nowych okolicznościach i z innych perspektyw, również mniej obiektywnych (takich jak bezpieczeństwo publiczne, czy wpływ na rynek wewnętrzny) niż analiza z punktu widzenia zagrożeń dla konkurencji. Wszystkie powyższe wymogi notyfikacyjne są również zawieszające, tzn. strony nie mogą zamknąć transakcji bez odpowiedniej zgody organu. Tym samym istotnie wydłuża się okres między podpisaniem transakcji a jej zamknięciem, a rola doradców antymonopolowych w transakcjach M&A istotnie się zwiększa.