Ukraińska stal i ruda wyrwała się w świat. Rosyjska blokada złamana

Statki przewożące wyroby ukraińskich firm metalurgicznych i kopalń przełamały blokadę morską Rosji. W świat popłynęła stal i koncentrat rudy żelaza. Firmy liczą, że to początek powrotu do regularnej żeglugi.

Publikacja: 05.09.2023 16:54

Statki przewożące wyroby ukraińskich firm metalurgicznych i kopalń przełamały blokadę Rosji

Statki przewożące wyroby ukraińskich firm metalurgicznych i kopalń przełamały blokadę Rosji

Foto: AdobeStock

Po raz pierwszy od początku wojny trzem statkom przewożącym produkty ukraińskich producentów stali udało się przełamać morską blokadę Ukrainy przez Rosję. Jak informuje w przesłanym komunikacie koncern Metinvest, drobnicowce „Primus”, „Anna Tereza” i „Ocean Courtesy”, zablokowane w ukraińskich portach od 24 lutego 2022 roku (napaść Rosji na Ukrainę), opuściły porty w Odessie i Piwdennym. „To odpowiednio drugi, trzeci i czwarty statek, które tego dokonał, od czasu nieprzedłużenia przez Rosję porozumienia zbożowego" - podkreślają Ukraińcy.

Czytaj więcej

Rosyjska stal wciąż wjeżdża do Unii

Na pokładzie odblokowanych jednostek znajdują się wyroby ukraińskich producentów stali i kopalń. Zostały one wyprodukowane przed rozpoczęciem wojny. Jest to 76 tys. ton stali walcowanej wyprodukowanej przez Azovstal, Zaporizhstal, Kamet Steel i ArcelorMittal Kryvyi Rih. A także 172 tys. ton koncentratu rudy żelaza wyprodukowanego w zakładach wydobywczych i przetwórczych Grupy Metinvest.

Historyczny moment dla Ukrainy

Teraz ukraińska stal i koncentrat rudy żelaza są w drodze do zagranicznych klientów, którzy zapłacili za produkty jeszcze przed rosyjską inwazją. Morze Czarne było dla ukraińskich koncernów szlakiem dostaw towarów do Chin i krajów Dalekiego Wschodu.

Czytaj więcej

Największy ukraiński producent stali chce inwestować w Polsce

– Przełamanie blokady morskiej przez statki przewożące ukraińską stal to historyczny moment i pierwszy krok do pełnego odblokowania eksportu morskiego dla całej gamy ukraińskich produktów: nawozów, stali, rudy żelaza, żywności, rur, sprzętu i innych dóbr. Oznacza to przyspieszenie odbudowy ukraińskiej gospodarki, która poniosła ogromne straty, w tym z powodu nielegalnej blokady ukraińskich portów przez Federację Rosyjską - podkreślił Oleksandr Vodoviz, szef Biura Projektów Metinvest.

Menedżer podkreślił, że „pełne odblokowanie portów dla wszystkich rodzajów ładunków nie tylko pozwoli Ukrainie odzyskać status kraju morskiego, ale także przyniesie dodatkowe dziesiątki miliardów dolarów przychodów w walutach obcych rocznie dla ukraińskiej gospodarki, setki miliardów hrywien dodatkowych wpływów podatkowych do budżetu państwa oraz miejsca pracy i stabilne dochody dla setek tysięcy Ukraińców”.

Jak powstał i działa Metinvest

Metinvest należy do najbogatszego Ukraińca Rinata Achmetowa. Od 2006 r. działa w Ukrainie, a w Polsce od 2015 r. ma swoje przedstawicielstwo. Posiada aktywa w Ukrainie i poza jej granicami (USA, Bułgaria, Włochy, Wielka Brytania). Po rozpoczęciu rosyjskiej agresji na Ukrainę grupa utraciła kontrolę operacyjną nad swoimi dwoma kluczowymi zakładami w Mariupolu – Azovstal oraz Illicz. Wstrzymała również produkcję koksu w Awdijiwce, ponieważ miasto znajduje się w strefie działań wojennych. Zakłady hutnicze Zaporożstal i Kametstal wykorzystują obecnie 65-70 proc. mocy produkcyjnych.
Na rynku krajowym Metinvest sprzedaje około 25 proc. produkcji stalowej, reszta trafia głównie do Unii Europejskiej (Polska, Słowacja, Czechy, Rumunia, Bułgaria, Włochy, Niemcy, Francja). W przypadku rudy żelaza, potencjał jej wydobycia jest wykorzystany w 40 proc. Po agresji Rosji Metinvest uczynił Polskę swoim hubem handlu ze światem.
W 2021 r przychody grupy wyniosły ponad 18 mld dol., by w 2022 r spaść do 8,28 mld dol.

Po raz pierwszy od początku wojny trzem statkom przewożącym produkty ukraińskich producentów stali udało się przełamać morską blokadę Ukrainy przez Rosję. Jak informuje w przesłanym komunikacie koncern Metinvest, drobnicowce „Primus”, „Anna Tereza” i „Ocean Courtesy”, zablokowane w ukraińskich portach od 24 lutego 2022 roku (napaść Rosji na Ukrainę), opuściły porty w Odessie i Piwdennym. „To odpowiednio drugi, trzeci i czwarty statek, które tego dokonał, od czasu nieprzedłużenia przez Rosję porozumienia zbożowego" - podkreślają Ukraińcy.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową