Po raz pierwszy od początku wojny trzem statkom przewożącym produkty ukraińskich producentów stali udało się przełamać morską blokadę Ukrainy przez Rosję. Jak informuje w przesłanym komunikacie koncern Metinvest, drobnicowce „Primus”, „Anna Tereza” i „Ocean Courtesy”, zablokowane w ukraińskich portach od 24 lutego 2022 roku (napaść Rosji na Ukrainę), opuściły porty w Odessie i Piwdennym. „To odpowiednio drugi, trzeci i czwarty statek, które tego dokonał, od czasu nieprzedłużenia przez Rosję porozumienia zbożowego" - podkreślają Ukraińcy.
Czytaj więcej
Ponad połowa stali importowanej w 2023 r. przez kraje UE pochodzi z Rosji. I ma podrasowaną metrykę.
Na pokładzie odblokowanych jednostek znajdują się wyroby ukraińskich producentów stali i kopalń. Zostały one wyprodukowane przed rozpoczęciem wojny. Jest to 76 tys. ton stali walcowanej wyprodukowanej przez Azovstal, Zaporizhstal, Kamet Steel i ArcelorMittal Kryvyi Rih. A także 172 tys. ton koncentratu rudy żelaza wyprodukowanego w zakładach wydobywczych i przetwórczych Grupy Metinvest.
Historyczny moment dla Ukrainy
Teraz ukraińska stal i koncentrat rudy żelaza są w drodze do zagranicznych klientów, którzy zapłacili za produkty jeszcze przed rosyjską inwazją. Morze Czarne było dla ukraińskich koncernów szlakiem dostaw towarów do Chin i krajów Dalekiego Wschodu.
Czytaj więcej
– Nie wierzę, że ktokolwiek będzie budował nowe zakłady produkcji stali w Polsce. Wierzę jednak, że istnieje wiele możliwości umieszczenia w Polsce zakładów zużywających stal i połączenia ich z odbudową Ukrainy – stwierdził Jurij Ryżenkow, prezes Metinvest, w rozmowie z Business Insider Polska.