Zamiast podwyżki pracownik dostanie obiad. Ogromny wzrost wydatków

Do prawie dwóch miliardów złotych wzrosną w tym roku wydatki na pracownicze benefity żywieniowe w Polsce- dowiedziała się „Rzeczpospolita” Atrakcyjność tych świadczeń zwiększyła inflacja a dodatkowo wspierają nowe regulacje.

Publikacja: 21.09.2023 03:00

Zamiast podwyżki pracownik dostanie obiad. Ogromny wzrost wydatków

Foto: Adobe Stock

Dofinansowanie posiłków to jeden z najbardziej popularnych benefitów pracowniczych- podkreśla Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny działającej na tym rynku firmy Sodexo Benefits and Rewards Services Polska. Według jej analiz, które „Rzeczpospolita” przedstawia jako pierwsza, wydatki na świadczenia żywieniowe dla pracowników w Polsce zwiększą się w tym roku aż o 40 proc. - do prawie dwóch miliardów złotych.

Podatkowa zachęta dla firm

- Już od ubiegłego roku doświadczamy wręcz skokowego wzrostu zainteresowania kartami przedpłaconymi na lunch, które wpisały w hybrydowy krajobraz pracy, cyfrowe zwyczaje, oraz potrzeby związane z inflacją- twierdzi Rochala. Już w ubiegłym roku do wzrostu wydatków na benefity żywieniowe przyczyniła się (obok podwyżek cen obiadów) korzystna dla pracowników i pracodawców zmiana w przepisach- podwyższenie kwoty zwolnień z oskładkowania pracowniczych posiłków z 190 zł do 300 zł miesięcznie na osobę.

Podobne wsparcie rynek tych świadczeń uzyskał w tym roku. Nie tylko Arkadiusz Rochala jest przekonany, że wzrostowy trend wzmocnią najnowsze zmiany przepisów. Z początkiem września kwotę zwolnienia ze składek ZUS przy dofinansowaniu posiłków dla pracowników zwiększono z 300 do 450 zł miesięcznie.

- Dzięki najnowszej aktualizacji przepisów pracownik zaoszczędzi na składkach ZUS ponad tysiąc złotych w skali roku a pracodawca 1,1 tys. na osobę- przypomina dyrektor generalny Sodexo Benefits and Rewards Services Polska. I przewiduje, że w przyszłym roku rynek benefitów pracowniczych wzrośnie nawet o 50-60 proc.

W kolejnych latach ta dynamika zwolni, ale wydatki na świadczenia pozapłacowe, w tym posiłki dla załogi, nadal mają rosnąć.

Potencjał rozwoju tego rynku potwierdzają nadania prowadzone wśród pracowników; według badań przeprowadzonych w tym roku przez Mercer na zlecenie Pyszne.pl, aż 79 proc. pracowników w Polsce chciałoby korzystać z dodatków żywieniowych. Na razie dostaje je 28 proc. badanych.

Lunch z nową technologią

- Prognozy do 2030 r. są bardzo pozytywne, zakładając rokroczny wzrost nawet o 20 proc. - zwraca uwagę Przemysław Biedrzycki, dyrektor zarządzający Rynkiem Biznesowym Pyszne for Business, który odpowiada za rozwój usługi benefitów żywieniowych wprowadzonej po pandemii przez serwis Pyszne.pl i konkurującej dużym wyborem rozwiązań. Beneficjenci usługi mogą korzystać z cyfrowego dodatku, podarunkowych voucherów czy karty Pyszne Pay, dostępnej także w formie wirtualnej.

Firma nie podaje konkretnych danych, ale jak zaznacza Biedrzycki, biznes jest w pełni rentowny a w okresie 2021 -2022 czterokrotnie zwiększył ilość zamówień i firmowych klientów, których liczba zbliża się do tysiąca. - Sądzimy, że zmiany w zakresie ulgi z ZUS tylko zwiększą tą skalę. Pracodawcy mogą oszczędzić miliony złotych rocznie, wprowadzając benefit żywieniowy o wartości n.p. 300 czy 400 złotych, zamiast podwyższać o taką kwotę pensję- zaznacza szef Pyszne for Business.

Wśród firm, które stanęły do konkurencji o budżety lunchowe pracodawców jest też giełdowa grupa Benefit Systems, która w zeszłym roku zainwestowała w spółkę Lunching. (Z jej usług skorzystało dotychczas ponad 880 firm). Jak zaznacza Emilia Rogalewicz, członek zarządu Benefit Systems, ta inwestycja uzupełnia rozwijane przez firmę usługi związane ze zdrowym odżywianiem, w tym dostępne w programie MultiLife konsultacje z dietetykami czy kreatora diety.

Obiad w pracy zamiast podwyżki

Rozwojowi benefitów żywieniowych sprzyja utrzymująca się inflacyjna presja na wzrost wynagrodzeń przy zaciskaniu pasa przez firmy.

- Nie wszyscy pracodawcy mogą oferować podwyżki, które wyrównają inflację, dlatego szukają innych rozwiązań- ocenia Krzysztof Inglot, założyciel agencji zatrudnienia Personnel Service. Latem 2022 r. do jej grupy kapitałowej weszła spółka InnBenefits, która oferuje karty lunchowe i rozwija projekt Autonomicznej Stołówki z vendingową maszyną –lodówką na posiłki. Zdaniem Inglota, Autonomiczne Stołówki cieszą się ogromną popularnością- na tyle, że firma potroiła liczbę działających u klientów urządzeń z których dziennie korzysta już ponad 7 tys. pracowników produkcyjnych.

- Zwiększa się też odsetek pracodawców, którzy oferując benefity lunchowe chcą w ten sposób przyciągnąć pracowników z powrotem do biur- twierdzi Aleksandra Jędrzejczyk, ekspertka firmy rekrutacyjnej Antal Poland. Według niej, kandydaci zdecydowanie chętniej aplikują do firm, które oferują takie świadczenia.

Dofinansowanie posiłków to jeden z najbardziej popularnych benefitów pracowniczych- podkreśla Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny działającej na tym rynku firmy Sodexo Benefits and Rewards Services Polska. Według jej analiz, które „Rzeczpospolita” przedstawia jako pierwsza, wydatki na świadczenia żywieniowe dla pracowników w Polsce zwiększą się w tym roku aż o 40 proc. - do prawie dwóch miliardów złotych.

Podatkowa zachęta dla firm

Pozostało 90% artykułu
Wynagrodzenia
Biznes zaniepokojony wzrostem płacy minimalnej. Uderzy w firmy i podbije ceny
Wynagrodzenia
Polska wśród rekordzistów wzrostu płac i kosztów pracy w Unii
Wynagrodzenia
Długi finansowy rozbieg zarobków kobiet
Wynagrodzenia
Tyle naprawdę zarabia się w Polsce. GUS podał te dane po raz pierwszy w historii
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Wynagrodzenia
Przeciętne wynagrodzenie w Polsce spadło. GUS podał najnowsze dane