Nowy obowiązek od 1 stycznia 2025. Kogo obejmie kolejny krok "rewolucji cyfrowej"?

Z listów poleconych w wersji elektronicznej można już korzystać. Od nowego roku wejdzie także obowiązek dotyczący e-Doręczeń. Które podmioty muszą obowiązkowo wdrożyć to rozwiązanie? Jakie terminy obowiązują?

Publikacja: 23.10.2024 13:00

System e-Doręczeń ma w przyszłości docelowo zastąpić m.in. korespondencję elektroniczną przez ePUAP

skrzynka pocztowa, list, awizo, poczta, korspondencja,

System e-Doręczeń ma w przyszłości docelowo zastąpić m.in. korespondencję elektroniczną przez ePUAP

Foto: Adobe Stock

Początek nowego roku to kontynuacja „rewolucji cyfrowej” dotyczącej korespondencji m.in. pomiędzy podmiotami publicznymi a obywatelem. Harmonogram wdrażania e-Doręczeń przewiduje docelowo stopniowe zastąpienie korespondencji przez system ePUAP.

Czym jest e-Doręczenie?

E-doręczenie to nic innego jak cyfrowa wersja listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dokument można odebrać bezpiecznie za pośrednictwem Internetu, bez konieczności wizyty na poczcie. Nowoczesne rozwiązanie jest dostępne na portalu Poczty Polskiej edoreczenia.poczta-polska.pl od października 2021 roku. Jak podaje portal, aktualnie nadano ponad 378 tys. e-Doręczeń (stan na 22.10.2024). 1 stycznia 2025 roku to termin, od którego część podmiotów publicznych musi posiadać adres do e-Doręczeń. Zmiany są wdrażane zgodnie z Ustawą z dnia 18 listopada 2020 roku o doręczeniach elektronicznych oraz Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 roku w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (eIDAS).

Czytaj więcej

Wyłudzenia danych to już plaga. Jak oszuści kradną hasła i PESEL?

Jakie podmioty muszą wdrożyć e-Doręczenia od stycznia 2025?

Prowadzenie korespondencji w tym systemie będzie docelowo obowiązkowe dla podmiotów publicznych i firm, ale także dla zawodów zaufania publicznego. Zgodnie z informacjami podanymi przez portal gov.pl kolejne podmioty będą wdrażać e-Doręczenia zgodnie ze ściśle określonym harmonogramem. Od 1 stycznia 2025 ten obowiązek muszą spełnić m.in.:

  • organy administracji rządowej,
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
  • Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
  • Narodowy Fundusz Zdrowia,
  • samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
  • uczelnie publiczne,
  • państwowe i samorządowe instytucje kultury,
  • jednostki samorządu terytorialnego (i ich związki oraz związki metropolitarne oraz samorządowe zakłady budżetowe) – w zakresie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.

Od 1 stycznia obowiązkiem stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych zostaną objęte także zawody zaufania publicznego, czyli: adwokaci, radcy prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni, notariusze oraz rzecznicy patentowi.

Czytaj więcej

Zmiana czasu na zimowy w pracy. Komu należy się specjalny dodatek do pensji?

Czy przedsiębiorcy muszą korzystać z systemu e-Doręczeń?

Przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG oraz KRS muszą posiadać skrzynkę do e-Doręczeń. Rejestracja konta firmowego odbywa się przez portal biznes.gov.pl. Przedsiębiorca posiadający już adres do e-Doręczeń jako obywatel musi założyć oddzielnie skrzynkę “firmową”. Termin obowiązkowego wdrożenia systemu zależy od daty rejestracji firmy. Przedsiębiorcy rejestrujący firmę w CEIDG lub KRS od 1 stycznia 2025 będą zakładać skrzynkę e-Doręczeń w trakcie rejestracji działalności. Firmy zarejestrowane w CEIDG do 31 grudnia 2024 muszą posiadać adres do e-Doręczeń od 1 października 2026 roku. Krótszy termin obowiązuje firmy zarejestrowane w KRS przed 1 stycznia 2025 roku. W tym wypadku adres do e-Doręczeń należy posiadać od 1 kwietnia 2025.

Posiadanie skrzynki ułatwi i przyspieszy korespondencję administracyjną. Od 1 października 2029 roku e-Doręczenia zostaną także wdrożone m.in. w sądach, prokuraturze oraz jednostkach samorządu terytorialnego (w zakresie publicznej usługi hybrydowej).

Czytaj więcej

Pracownik z niepełnosprawnością: Jakie ma przywileje? Na co może liczyć pracodawca?

Czy posiadanie „skrzynki cyfrowej” jest obowiązkowe? Jak i gdzie ją założyć?

W przypadku zwykłych obywateli posiadanie skrzynki i korzystanie z e-Doręczeń nie jest obowiązkowe. Może jednak znacznie przyspieszyć korespondencję z urzędami, instytucjami i firmami. Założenie skrzynki elektronicznej dla osoby fizycznej (z unikalnym adresem do doręczeń ADE) odbywa się przez portal gov.pl, można również wybrać niepublicznego dostawcę usługi. Aby uzyskać indywidualny adres do e-Doręczeń należy wypełnić elektroniczny wniosek przez portal gov.pl. Logowanie do systemu jest możliwe przez profil zaufany, e-dowód, aplikację mObywatel, eID lub bankowość elektroniczną.

Początek nowego roku to kontynuacja „rewolucji cyfrowej” dotyczącej korespondencji m.in. pomiędzy podmiotami publicznymi a obywatelem. Harmonogram wdrażania e-Doręczeń przewiduje docelowo stopniowe zastąpienie korespondencji przez system ePUAP.

Czym jest e-Doręczenie?

Pozostało 95% artykułu
Transformacja Energetyczna
Dofinansowanie na wymianę okien. W tych programach można składać wnioski w 2024
Nieruchomości
Ile metrów od sąsiada można wybudować dom? Kiedy może być naprawdę blisko
Podatki
Skarbówka zażądała 240 tys. zł podatku od odwołanej darowizny. Jest wyrok NSA
Prawo w Polsce
Jest apel do premiera Tuska o usunięcie "pomnika rządów populistycznej władzy"
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw