Klub radnych ze statutem

Ustawa o samorządzie gminnym przyznaje radnym prawo do zrzeszania się w klubach radnych, stanowiąc jednocześnie, że zasady ich działania określa statut gminy.

Publikacja: 24.11.2015 05:00

Klub radnych ze statutem

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Kluby są formą organizowania się radnych, a chociaż nie można ich uznać za organy pomocnicze gminy, to są one ściśle związane z funkcjonowaniem rady. Wynika to chociażby z art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, że w skład komisji rewizyjnej wchodzą przedstawiciele wszystkich klubów radnych. Z tych też względów to właśnie radzie gminy ustawodawca przyznał kompetencję do określenia – w gminnym statucie – zasad działania klubów.

Niedopuszczalne ograniczenia

Uchwalając zasady działania klubów, rada gminy powinna zadbać, aby takie regulacje nie były zbyt daleko idącymi, a w konsekwencji ograniczającymi prawo radnych do zrzeszania się wynikające nie tylko z art. 23 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, ale przede wszystkim z art. 58 ust. 1 konstytucji, który gwarantuje każdemu wolność zrzeszania się.

Jak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych (>patrz niżej) niezgodne konstytucją i ustawą będą m.in. takie postanowienia statutu gminy dotyczące klubów radnych, które uzależniają rozpoczęcie działalności klubu od uchwalenia i rejestracji regulaminu działania klubu. A także takie, które wprowadzają wysokie limity osobowe, po których spełnieniu możliwe jest utworzenie klubu radnych.

Profesor Andrzej Szewc z Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach wskazuje, że unormowania statutowe nie mogą też prowadzić do uszczuplenia na rzecz klubów ustawowych kompetencji organów rady. Jego zdaniem nie mogą przekazywać im spraw związanych z organizacją pracy rady, gdyż te, zgodnie z art. 19 ust. 2 u.s.g., zastrzeżone są dla przewodniczącego rady.

Za wysokie progi

Ustalenie minimalnej liczby członków klubu radnych to problem zwłaszcza najmniejszych, 15-osobowych rad gmin. I to w ich statutach sądy najczęściej wskazywały na naruszenie prawa radnych do zrzeszania się, np. poprzez zapis mówiący o tym, że klub może utworzyć jedną trzecią radnych ustawowego składu rady.

Potwierdza to chociażby wyrok WSA w Gdańsku z 2 lipca 2015 r. Sąd ten uznał m.in., że ustanawianie progów liczbowych umożliwiających tworzenie i funkcjonowanie klubów radnych, na bardzo wysokim poziomie – a tak jest, gdy ustanawia się go na poziomie jednej trzeciej składu rady – w praktyce ogranicza wolność zrzeszania się, rozumianą w kontekście rozpoznawanej sprawy jako wolność zakładania klubów przez radnych (sygn. III SA/Gd 426/15).

– Ustalając progi liczbowe uprawniające do utworzenia klubu, rada powinna mieć na względzie istniejące realia, w tym jej liczebność oraz wytworzony w niej układ społeczno-polityczny – wskazuje prof. Paweł Chmielnicki z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Jednocześnie prawo radnych do tworzenia różnorodnych klubów w istotny sposób wzmacnia możliwości wykonywania przez radnego wolnego mandatu. Grupa tworząca klub, zawiązując formalne porozumienie, wyodrębnia i wzmacnia swoją pozycję w radzie – dodaje prof. Chmielewski. I podpowiada, że przy określaniu minimalnego poziomu liczby członków klubu radnych można posiłkować się łacińską zasadą tres faciunt collegium (trzech tworzy zespół).

Regulamin tak, ale nie obligatoryjnie

Orzecznictwo sądów administracyjnych za niedopuszczalne uznaje także takie postanowienia statutu gminy, który rozpoczęcie działalności klubu radnych uzależnia od zatwierdzenia regulaminu tego klubu przez radę.

Stanowisko takie wyraził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25 sierpnia 1997 r. stwierdzając, że takie rozwiązanie wymusza na klubie radnych opracowanie własnego regulaminu, który nie zawsze musi być uznany przez klub za konieczny albo przydatny. Tak sformułowany w statucie warunek rozpoczęcia przez klub działalności ma zatem charakter pozaustawowego utrudnienia działalności klubu (sygn. II SA 310/97).

Natomiast za zgodne z prawem należy uznać takie postanowienia statutu gminy, który przyznaje klubom radnych prawo do uchwalenia regulaminu, ani nie obligując do przyjęcia takiego dokumentu, ani też nie uzależniając rozpoczęcia działalności klubu radnych od uchwalenia regulaminu.

Stanowisko takie potwierdza wyrok WSA w Warszawie z 15 stycznia 2015 r., w którym sąd uznał, że jeżeli statut upoważnia klub radnych do uchwalenia regulaminu, to może również przewidywać obowiązek przedłożenia tego dokumentu przewodniczącemu rady. A to dlatego, że regulamin klubu nie może być sprzeczny ze statutem gminy (sygn. II SA/Wa 1837/14).

Podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 594 ze zm.).

Postanowienia statutu dotyczące klubów radnych

§ X statutu

Ust. 1. Radni mogą łączyć się w kluby tworzone na podstawie określonych kryteriów, takich jak w szczególności kryteria: polityczne, programowe, zawodowe, branżowe, społeczne lub środowiskowe. Klub może być utworzony i istnieć, jeżeli skupia co najmniej trzech radnych. Radny może należeć co najwyżej do jednego klubu.

Ust. 2. Przynależność do klubu jest dobrowolna.

Ust. 3. Fakt utworzenia klubu należy zgłosić przewodniczącemu Rady w ciągu siedmiu dni od powstania klubu. Przewodniczący informuje Radę o powstaniu klubu na najbliższej sesji następującej po zakomunikowaniu mu tego faktu. Przepis ten stosuje się odpowiednio, jeżeli zebranie założycielskie klubu miało miejsce w okresie odroczenia obrad sesji.

Ust. 4. Zgłoszenie, o którym mowa w pkt 4, powinno zawierać:

a) nazwę klubu;

b) imię i nazwisko przewodniczącego klubu;

c) listę członków klubu z ich własnoręcznymi podpisami.

Ust. 5. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad Rady, jak również zgłaszać projekty uchwał, wnioski, dezyderaty, postulaty itp.

Ust. 6. Za udział w posiedzeniach klubu nie przysługują diety określone przez Radę Miejską za udział w sesjach i komisjach Rady".

Kluby są formą organizowania się radnych, a chociaż nie można ich uznać za organy pomocnicze gminy, to są one ściśle związane z funkcjonowaniem rady. Wynika to chociażby z art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, że w skład komisji rewizyjnej wchodzą przedstawiciele wszystkich klubów radnych. Z tych też względów to właśnie radzie gminy ustawodawca przyznał kompetencję do określenia – w gminnym statucie – zasad działania klubów.

Pozostało 92% artykułu
Nieruchomości
Posiadaczy starych kominków czeka kara lub wymiana. Terminy zależą od województwa
W sądzie i w urzędzie
Prawo jazdy nie do uratowania, choć kursanci zdali egzamin
Prawo karne
Przerwanie wałów w Jeleniej Górze Cieplicach. Jest stanowisko dewelopera
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie