Kosztowna "trucizna" w japońskich zupach instant. Luksus dla każdego

Ryba rozdymkowata jest w Japonii uważana za luksus, a danie z fugu - potencjalnie trującym przysmakiem może kosztować nawet 20 000 jenów (ponad 50 złotych) w ekskluzywnych restauracjach. Ale teraz odważni smakosze w Japonii mogą spróbować „fugu” za ułamek ceny, w postaci kubka zupy błyskawicznej.

Publikacja: 25.06.2024 22:37

„Esencja” z ryby rozdymkowatej jest skondensowana w małej saszetce oleju, który dodaje się do bazy z

„Esencja” z ryby rozdymkowatej jest skondensowana w małej saszetce oleju, który dodaje się do bazy zupy

Foto: Adobe Stock

Największy japoński producent makaronów instant Nissin Foods wypuścił na rynek nowy rodzaj zupy – tym razem o smaku ryby rozdymkowatej (fugu), rozszerzając swoją i tak już ogromną ofertę – informuje CNN. Makaron sprzedawany jest po 298 jenów (około 7,5 złotego). „Esencja” z ryby rozdymkowatej jest skondensowana w małej saszetce oleju, który dodaje się do bazy zupy. Nissin nie zdradził, w jaki sposób przygotowywany jest potencjalnie zabójczy składnik. Rzecznik Nissin powiedział CNN, że koncern nie planuje sprzedaży zup o smaku fugu poza Japonią.

Czytaj więcej

Ramen instant: zupa z torebki robi światową karierę. To zasługa inflacji

Każdy kubek nowego smaku zupy zawiera suszone klopsiki z kurczaka, szczypiorek i rozdrobnione jajko w stylu japońskim w bazie zupy wzbogaconej odrobiną yuzu. Dziennikarz CNN, który spróbował makaronu instant, powiedział, że smakował jak bulion z owoców morza i yuzu, cytrusa powszechnie używanego w kuchni japońskiej. Fugu ma zazwyczaj łagodny smak, który nie jest dominujący w tym daniu.

Japońska firma Nissin Foods produkuje zupę o smaku fugu

Firma Nissin Foods powstała w 1958 roku. Została założona przez Momofuku Ando, który dostrzegł zapotrzebowanie na tanią, dostępną żywności w obliczu niedoborów po zakończeniu II wojny światowej. Obecnie japoński koncern jest najbardziej znany na świecie ze swojego sztandarowego dania - Cup Noodles, czyli zup z makaronem w różnych smakach. Firma odnotowała przychody przekraczające 732 miliardy jenów (ponad 18 miliardów złotych) w roku do marca 2024 r.

Czytaj więcej

Koreańskie zupki za ostre? Mają zniknąć ze sklepów bo są „groźne dla dzieci”

Chociaż rozdymka, regularnie serwowana jako sashimi lub w gorącym garnku, jest cenionym produktem w japońskim świecie kulinarnym, prawie wszystkie z tych ryb są trujące i w niektórych przypadkach mogą spowodować śmierć, jeśli nie zostaną odpowiednio przygotowane. Narządy, skóra, krew i kości ryby zawierają wysokie stężenie tetrodotoksyny, śmiertelnej trucizny. Jej spożycie może powodować mrowienie wokół ust i zawroty głowy, po których mogą wystąpić drgawki, paraliż oddechowy i śmierć. Według Departamentu Rybołówstwa Australii Zachodniej rozdymka, która występuje w tropikalnych i subtropikalnych wodach oceanicznych, jest drugim najbardziej jadowitym kręgowcem na świecie po złotej żabie trującej, która pochodzi z Kolumbii.

Czytaj więcej

Alarm w Japonii. Trująca ryba trafiła do sprzedaży

Szefowie kuchni w Japonii muszą szkolić się przez co najmniej dwa lata, zanim zostaną dopuszczeni do egzaminu uprawniającego do przygotowywania fugu. Japoński przysmak zyskuje na popularności również za granicą w ostatnich latach. W 2020 r. trzy osoby zmarły na Filipinach po zjedzeniu rozdymki z grilla. Starsza para w Malezji zmarła w zeszłym roku po zjedzeniu rozdymki. 80-latkowie nieświadomie kupili co najmniej dwie rozdymki od sprzedawcy internetowego i zmarli po ich spożyciu.

Największy japoński producent makaronów instant Nissin Foods wypuścił na rynek nowy rodzaj zupy – tym razem o smaku ryby rozdymkowatej (fugu), rozszerzając swoją i tak już ogromną ofertę – informuje CNN. Makaron sprzedawany jest po 298 jenów (około 7,5 złotego). „Esencja” z ryby rozdymkowatej jest skondensowana w małej saszetce oleju, który dodaje się do bazy zupy. Nissin nie zdradził, w jaki sposób przygotowywany jest potencjalnie zabójczy składnik. Rzecznik Nissin powiedział CNN, że koncern nie planuje sprzedaży zup o smaku fugu poza Japonią.

Pozostało 85% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Przemysł spożywczy
Dobre wiadomości dla kawoszy. Komisja Europejska chce odroczyć ważną dyrektywę
Przemysł spożywczy
Piwo i wino coraz częściej bez procentów. Eksperci: To nie chwilowa moda
Przemysł spożywczy
Alkotubki zmienią przepisy. Dziś nie ma się do czego przyczepić?
Przemysł spożywczy
Alkotubki podpaliły internet. Hołownia: To zło w czystej postaci