Piwo i wino coraz częściej bez procentów. Eksperci: To nie chwilowa moda

Trunki w wersji bezalkoholowej podbijają polski rynek, ze sprzedażą rosnącą nawet ponad 50 proc. w skali roku. To dopiero początek coraz mocniejszego trendu konsumenckiego.

Publikacja: 03.10.2024 04:42

Piwo i wino coraz częściej bez procentów. Eksperci: To nie chwilowa moda

Foto: Adobe Stock

Alkohole to wciąż największe kategorie wydatków w wydatkach konsumenckich. Tylko w 2023 r. na wódkę Polacy wydali 16,8 mld zł, a 22,8 mld zł na piwo. Jednak obie kategorie od jakiegoś czasu tracą, jeśli chodzi o sprzedaż, a zachowania konsumenckie w tym zakresie stopniowo się zmieniają. Pokazują to dane NielsenIQ, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza.

Foto: Paweł Krupecki

Coraz więcej alkoholu bez procentów

– Piwa bezalkoholowe stanowią już ponad 7 proc. wartości sprzedaży całej kategorii piw, odnotowując tym samym niemal 1-pkt proc. wzrostu znaczenia rok do roku – mówi Anna Wagner, client business partner w NielsenIQ. – Wina są drugą kategorią, gdzie znaczenie wariantów bezalkoholowych jest największe. Wyjątkowo dobrze przyjęły się w winach musujących. Ich sprzedaż zarówno wartościowa, jak i ilościowa rośnie ponad 50 proc. i stanowią już 5 proc. sprzedaży wszystkich win musujących – dodaje.

Z danych firmy wynika, że trend na bezalkoholowe trunki widać także w innych kategoriach. W przypadku wermutów to wzrost udziału o 1 pkt proc., a odpowiadają już za 2 proc. sprzedaży kategorii. Nieco wolniej rośnie znaczenie bezalkoholowych win deserowych, ale te już odpowiadają za 3 proc. wartości sprzedaży tych win.

Potwierdzają to dane producentów. – W tym segmencie mamy do czynienia z dużą tendencją wzrostową – wolumenowo to już rynek wielkości 1,5 mln litrów z dynamiką 51,9 proc. Nasza marka Mionetto jako mocny lider rynku z udziałem wartościowym 56,6 proc. i dynamiką 75,9 proc. w największym stopniu odpowiada za wzrost kategorii – mówi Hanna Hausman, kierownik marketingu w firmie Henkell Freixenet Polska.

Czytaj więcej

Ministerstwo zmienia front. Chce uregulować handel alkoholem w internecie

Alkohol jest eliminowany na jednym z końcowych etapów produkcji – w procesie destylacji próżniowej. To pozwala uzyskać prawdziwy smak wina musującego. Smak – to o niego toczy się tu walka – tłumaczy Tomasz Potrzebowski, międzynarodowy ekspert ds. rozwoju rynku wina. – Dobre wino bezalkoholowe musi po prostu genialnie smakować i wygrywa ten producent, który potrafi zaoferować taki produkt – dodaje.

Producenci z branży alkoholowej nie mają wątpliwości – trend na  świadome wybieranie napojów o niższej bądź zerowej zawartości alkoholu będzie przybierał na sile. To nie chwilowa moda, a trend, który zostanie z nami na długo i w perspektywie najbliższych lat nabierze przyspieszenia. Wiąże się z choćby modą na zdrowy tryb życia.

– Szczególnie jest to widoczne wśród młodych osób, które chcą próbować nowych smaków, eksperymentować (to zaspokaja im potrzebę czerpania z życia przyjemności), a jednocześnie nie narażać się na złe samopoczucie następnego dnia. Mają tak mało czasu dla siebie, że nie chcą go tracić na leczenie się z kaca – uważa Dorota Peretiatkowicz, socjolożka, prezeska zarządu w firmie IRCenter.

Napoje bezalkoholowe. Zmiana na sklepowych półkach

Widzą to przedstawiciele sieci handlowych. – Trend spożywania napojów bezalkoholowych rozwija się z roku na rok i widzimy w tej kategorii produktowej duży potencjał. W przypadku win bezalkoholowych stanowią one kilka procent całego wolumenu sprzedaży, natomiast dla piw jest to już ok. 11 proc. – a z roku na rok w obu tych segmentach sprzedaż rośnie z dynamiką dwucyfrową – mówi Paweł Czeluśniak, kierownik kategorii Aldi Polska. – W ślad za rosnącym zainteresowaniem i oczekiwaniami naszych klientów idzie rozwój oferty. W obu kategoriach posiadamy warianty bezalkoholowe w stałej ofercie i dodatkowo wiele propozycji w ramach akcji sezonowych – w przypadku piw jest to nawet kilkanaście pozycji. W przypadku wina w stałej sprzedaży mamy bezalkoholowe wino białe, czerwone oraz musujące, a w sezonie zimowym poszerzamy portfolio o wino grzane 0 proc. – dodaje.

Anna Wagner zauważa, że jakość i receptura produktów bezalkoholowych zdecydowanie poprawiła się w ostatnich latach i smak przemawia do konsumentów. – Postępujący trend w ograniczaniu i wręcz zaprzestaniu spożycia alkoholu również dobrze wróży dalszemu rozwojowi tego segmentu – podsumowuje.

Widzi to również lider handlu detalicznego, czyli Biedronka. – W ostatnich 12 miesiącach widzimy rosnące zainteresowanie alkoholami 0 proc. na rynku osiągające 16-proc. wzrost ilościowy. Kategorią, która jest niekwestionowanym liderem, są piwa 0 proc., których rozwój widzimy już od kilku lat, drugą kategorią co do wielkości są wina – mówi Arleta Sobierajczyk, starsza menedżerka ds. badań rynku i analiz konsumentów w sieci Biedronka. – Duży wzrost konsumpcji napojów zero wynika z trendów coraz zdrowszego odżywiania i wzrostu świadomości konsumentów. W związku z tendencją rosnącego zainteresowania napojami o niższej czy zerowej zawartości alkoholu sukcesywnie staramy się rozszerzać naszą ofertę takich napojów bezalkoholowych – dodaje.

Także sieć Lidl obserwuje rosnące zainteresowanie klientów ofertą tego rodzaju napojów oraz niskoprocentowych. – Dlatego w tym roku w naszych sklepach zostały utworzone specjalne strefy, w których oferowane są bezalkoholowe zamienniki popularnych trunków, np. ginu, rumu, wina spokojnego i musującego – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzeczniczka Lidl Polska. – Zauważamy, iż Polacy coraz częściej decydują się na mocktaile (bezalkoholowe warianty klasycznych koktajli czy zupełnie nowe połączenia smaków). Opcje 0% wybierane są m.in. ze względu na niską kaloryczność, dobry smak czy po prostu brak „procentów” – dodaje.

Alkohole to wciąż największe kategorie wydatków w wydatkach konsumenckich. Tylko w 2023 r. na wódkę Polacy wydali 16,8 mld zł, a 22,8 mld zł na piwo. Jednak obie kategorie od jakiegoś czasu tracą, jeśli chodzi o sprzedaż, a zachowania konsumenckie w tym zakresie stopniowo się zmieniają. Pokazują to dane NielsenIQ, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza.

Coraz więcej alkoholu bez procentów

Pozostało 93% artykułu
Przemysł spożywczy
Koniak do Chin luzem w kontenerach. Załoga w Cognac strajkuje
Przemysł spożywczy
Rosjanie skopiowali pomysł Donalda Trumpa. Nowa marka wódki na rynku
Przemysł spożywczy
Sposób na drogi nabiał? Nasłać prokuraturę. Takie rzeczy tylko w Rosji
Przemysł spożywczy
Cena masła. Ile może kosztować w święta? „Zbliżamy się do 10 zł”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przemysł spożywczy
Polacy szukają oszczędności, także w przypadku żywności