Piwo i wino coraz częściej bez procentów. Eksperci: To nie chwilowa moda

Trunki w wersji bezalkoholowej podbijają polski rynek, ze sprzedażą rosnącą nawet ponad 50 proc. w skali roku. To dopiero początek coraz mocniejszego trendu konsumenckiego.

Publikacja: 03.10.2024 04:42

Piwo i wino coraz częściej bez procentów. Eksperci: To nie chwilowa moda

Foto: Adobe Stock

Alkohole to wciąż największe kategorie wydatków w wydatkach konsumenckich. Tylko w 2023 r. na wódkę Polacy wydali 16,8 mld zł, a 22,8 mld zł na piwo. Jednak obie kategorie od jakiegoś czasu tracą, jeśli chodzi o sprzedaż, a zachowania konsumenckie w tym zakresie stopniowo się zmieniają. Pokazują to dane NielsenIQ, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza.

Paweł Krupecki

Coraz więcej alkoholu bez procentów

– Piwa bezalkoholowe stanowią już ponad 7 proc. wartości sprzedaży całej kategorii piw, odnotowując tym samym niemal 1-pkt proc. wzrostu znaczenia rok do roku – mówi Anna Wagner, client business partner w NielsenIQ. – Wina są drugą kategorią, gdzie znaczenie wariantów bezalkoholowych jest największe. Wyjątkowo dobrze przyjęły się w winach musujących. Ich sprzedaż zarówno wartościowa, jak i ilościowa rośnie ponad 50 proc. i stanowią już 5 proc. sprzedaży wszystkich win musujących – dodaje.

Z danych firmy wynika, że trend na bezalkoholowe trunki widać także w innych kategoriach. W przypadku wermutów to wzrost udziału o 1 pkt proc., a odpowiadają już za 2 proc. sprzedaży kategorii. Nieco wolniej rośnie znaczenie bezalkoholowych win deserowych, ale te już odpowiadają za 3 proc. wartości sprzedaży tych win.

Potwierdzają to dane producentów. – W tym segmencie mamy do czynienia z dużą tendencją wzrostową – wolumenowo to już rynek wielkości 1,5 mln litrów z dynamiką 51,9 proc. Nasza marka Mionetto jako mocny lider rynku z udziałem wartościowym 56,6 proc. i dynamiką 75,9 proc. w największym stopniu odpowiada za wzrost kategorii – mówi Hanna Hausman, kierownik marketingu w firmie Henkell Freixenet Polska.

Czytaj więcej

Ministerstwo zmienia front. Chce uregulować handel alkoholem w internecie

Alkohol jest eliminowany na jednym z końcowych etapów produkcji – w procesie destylacji próżniowej. To pozwala uzyskać prawdziwy smak wina musującego. Smak – to o niego toczy się tu walka – tłumaczy Tomasz Potrzebowski, międzynarodowy ekspert ds. rozwoju rynku wina. – Dobre wino bezalkoholowe musi po prostu genialnie smakować i wygrywa ten producent, który potrafi zaoferować taki produkt – dodaje.

Producenci z branży alkoholowej nie mają wątpliwości – trend na  świadome wybieranie napojów o niższej bądź zerowej zawartości alkoholu będzie przybierał na sile. To nie chwilowa moda, a trend, który zostanie z nami na długo i w perspektywie najbliższych lat nabierze przyspieszenia. Wiąże się z choćby modą na zdrowy tryb życia.

– Szczególnie jest to widoczne wśród młodych osób, które chcą próbować nowych smaków, eksperymentować (to zaspokaja im potrzebę czerpania z życia przyjemności), a jednocześnie nie narażać się na złe samopoczucie następnego dnia. Mają tak mało czasu dla siebie, że nie chcą go tracić na leczenie się z kaca – uważa Dorota Peretiatkowicz, socjolożka, prezeska zarządu w firmie IRCenter.

Napoje bezalkoholowe. Zmiana na sklepowych półkach

Widzą to przedstawiciele sieci handlowych. – Trend spożywania napojów bezalkoholowych rozwija się z roku na rok i widzimy w tej kategorii produktowej duży potencjał. W przypadku win bezalkoholowych stanowią one kilka procent całego wolumenu sprzedaży, natomiast dla piw jest to już ok. 11 proc. – a z roku na rok w obu tych segmentach sprzedaż rośnie z dynamiką dwucyfrową – mówi Paweł Czeluśniak, kierownik kategorii Aldi Polska. – W ślad za rosnącym zainteresowaniem i oczekiwaniami naszych klientów idzie rozwój oferty. W obu kategoriach posiadamy warianty bezalkoholowe w stałej ofercie i dodatkowo wiele propozycji w ramach akcji sezonowych – w przypadku piw jest to nawet kilkanaście pozycji. W przypadku wina w stałej sprzedaży mamy bezalkoholowe wino białe, czerwone oraz musujące, a w sezonie zimowym poszerzamy portfolio o wino grzane 0 proc. – dodaje.

Anna Wagner zauważa, że jakość i receptura produktów bezalkoholowych zdecydowanie poprawiła się w ostatnich latach i smak przemawia do konsumentów. – Postępujący trend w ograniczaniu i wręcz zaprzestaniu spożycia alkoholu również dobrze wróży dalszemu rozwojowi tego segmentu – podsumowuje.

Widzi to również lider handlu detalicznego, czyli Biedronka. – W ostatnich 12 miesiącach widzimy rosnące zainteresowanie alkoholami 0 proc. na rynku osiągające 16-proc. wzrost ilościowy. Kategorią, która jest niekwestionowanym liderem, są piwa 0 proc., których rozwój widzimy już od kilku lat, drugą kategorią co do wielkości są wina – mówi Arleta Sobierajczyk, starsza menedżerka ds. badań rynku i analiz konsumentów w sieci Biedronka. – Duży wzrost konsumpcji napojów zero wynika z trendów coraz zdrowszego odżywiania i wzrostu świadomości konsumentów. W związku z tendencją rosnącego zainteresowania napojami o niższej czy zerowej zawartości alkoholu sukcesywnie staramy się rozszerzać naszą ofertę takich napojów bezalkoholowych – dodaje.

Także sieć Lidl obserwuje rosnące zainteresowanie klientów ofertą tego rodzaju napojów oraz niskoprocentowych. – Dlatego w tym roku w naszych sklepach zostały utworzone specjalne strefy, w których oferowane są bezalkoholowe zamienniki popularnych trunków, np. ginu, rumu, wina spokojnego i musującego – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzeczniczka Lidl Polska. – Zauważamy, iż Polacy coraz częściej decydują się na mocktaile (bezalkoholowe warianty klasycznych koktajli czy zupełnie nowe połączenia smaków). Opcje 0% wybierane są m.in. ze względu na niską kaloryczność, dobry smak czy po prostu brak „procentów” – dodaje.

Alkohole to wciąż największe kategorie wydatków w wydatkach konsumenckich. Tylko w 2023 r. na wódkę Polacy wydali 16,8 mld zł, a 22,8 mld zł na piwo. Jednak obie kategorie od jakiegoś czasu tracą, jeśli chodzi o sprzedaż, a zachowania konsumenckie w tym zakresie stopniowo się zmieniają. Pokazują to dane NielsenIQ, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza.

Coraz więcej alkoholu bez procentów

Pozostało 93% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Przemysł spożywczy
Dobre wiadomości dla kawoszy. Komisja Europejska chce odroczyć ważną dyrektywę
Przemysł spożywczy
Alkotubki zmienią przepisy. Dziś nie ma się do czego przyczepić?
Przemysł spożywczy
Alkotubki podpaliły internet. Hołownia: To zło w czystej postaci
Przemysł spożywczy
Polacy jedzą żywność po terminie. Nawyk, oszczędność czy ekologia?