Chcąc ukarać przewoźnika, urzędnicy nie mogą iść na skróty - komentuje Grzegorz Pokrzywka

Podstawą nałożenia kary musi być prawidłowe ustalenie, czy był przewóz i kto go wykonywał.

Aktualizacja: 26.08.2020 12:37 Publikacja: 26.08.2020 02:00

Chcąc ukarać przewoźnika, urzędnicy nie mogą iść na skróty - komentuje Grzegorz Pokrzywka

Foto: GITD

Weryfikacja poprawności decyzji o nałożeniu administracyjnej kary pieniężnej wymaga zbadania kilku aspektów.

Po pierwsze, pamiętać trzeba, że organy administracji obciążone są obowiązkami dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz wyczerpującego zebrania i rozważenia całokształtu zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego – art. 7, art. 77 § 1 i art. 80 k.p.a. To na nich zatem spoczywa ciężar wyjaśnienia wszelkich ewentualnych rozbieżności w materiale dowodowym, w tym w razie potrzeby za pomocą dowodów osobowych.

Czytaj też: To, że w protokole pomylono firmy, ma znaczenie dla kary

Po drugie, protokół z czynności kontrolnych ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia dowodowego i dlatego należy pamiętać o jego dokładnej weryfikacji przed podpisaniem oraz zgłoszeniu ewentualnych zastrzeżeń. Stanowi on w dalszym postępowaniu dokument urzędowy, korzystający z domniemania prawdziwości wskazanych w nim okoliczności.

Niemniej jednak brak podstaw do przyjęcia, że organ zwolniony jest z czynienia w sprawie jakichkolwiek dalszych ustaleń, czy i jakie podstawy do nałożenia kary pieniężnej zaistniały w sprawie. Zwłaszcza w razie ujawnienia się wątpliwości co do stanu faktycznego ich należyte wyjaśnienie będzie miało pierwszoplanowe znaczenie dla późniejszej oceny prawidłowości wydanej w sprawie decyzji. Podstawą nałożenia kary musi być bowiem prawidłowe ustalenie, czy wykonywano przewóz drogowy i jaki podmiot go wykonywał, gdyż tylko on może być adresatem decyzji o nałożeniu kary administracyjnej, a wreszcie czy i jakie obowiązki lub warunki przewozu drogowego zostały naruszone.

Po trzecie, wszystkie okoliczności warunkujące zasadność wymierzenia kary pieniężnej powinny wynikać już z samego uzasadnienia decyzji administracyjnej tj. art. 107 § 3 k.p.a., i na tej podstawie umożliwiać sądowi kontrolę poprawności działania organu.

Jak pokazuje omawiany wyrok, próby późniejszego „nadrabiania" przez organ braków w tym zakresie już na etapie sądowym będą nieskuteczne, gdyż nie mogą one zastępować postępowania dowodowego prowadzonego przed wydaniem decyzji.

Autor jest adwokatem, senior associate w kancelarii Kubas Kos Gałkowski

Weryfikacja poprawności decyzji o nałożeniu administracyjnej kary pieniężnej wymaga zbadania kilku aspektów.

Po pierwsze, pamiętać trzeba, że organy administracji obciążone są obowiązkami dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz wyczerpującego zebrania i rozważenia całokształtu zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego – art. 7, art. 77 § 1 i art. 80 k.p.a. To na nich zatem spoczywa ciężar wyjaśnienia wszelkich ewentualnych rozbieżności w materiale dowodowym, w tym w razie potrzeby za pomocą dowodów osobowych.

Nieruchomości
Posiadaczy starych kominków czeka kara lub wymiana. Terminy zależą od województwa
W sądzie i w urzędzie
Prawo jazdy nie do uratowania, choć kursanci zdali egzamin
Prawo karne
Przerwanie wałów w Jeleniej Górze Cieplicach. Jest stanowisko dewelopera
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie