Projekt ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych oraz niektórych innych ustaw
Sieci przesyłowe są konieczne do podłączenia instalacji OZE i dystrybucji produkowanej w nich energii. Nowe regulacje przewidują ułatwienie realizacji inwestycji w sieci o napięciu znamionowym 110 kV lub wyższym. Mają wspierać rozwój tzw. mikroinstalacji OZE, poprzez zapewnienie odpowiednich przepustowości, co pozwoli wprowadzić energię wytwarzaną np. przez lokalne spółdzielnie energetyczne z sieci niskiego i średniego napięcia do sieci wysokiego napięcia. Szacowany czas potrzebny na uzyskanie decyzji dotyczącej prawa do zajęcia gruntu lub przeprowadzenia odpowiednich czynności na gruntach ma może skrócić się o połowę, tj. z ponad 12 do 6 miesięcy. Nowe przepisy mają wejść w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
- Transformacja energetyczna Polski została w ostatnich latach spowolniona przez ograniczenie możliwości przyłączenia nowych źródeł OZE do sieci przez operatorów sieci dystrybucyjnej i przesyłowej. Między rokiem 2015 a 2021 operatorzy wydali ponad 6 tys. odmów przyłączenia do sieci instalacji wytwórczych (głównie OZE) o łącznej mocy ok. 30 GW1, co stanowi ponad 50 proc. aktualnie zainstalowanej mocy wytwórczej wszystkich rodzajów źródeł (konwencjonalnych i odnawialnych) w Polsce - mówi prawnik Wojciech Modzelewski, z kancelarii ClientEarth Prawnicy dla Ziemi.
Czytaj więcej
Fundacja ClientEarth przedstawiła projekt przepisów mających nie tylko pomóc walczyć ze skutkami zmian klimatu, ale też sprawić, że polskie produkty będą bardziej atrakcyjne.
Według raportu przygotowanego przez Client Earth pt. Sieci – Wąskie gardło polskiej transformacji energetycznej, do najpoważniejszych problemów procesu przyłączania inwestorzy zaliczają: brak jednolitej i spójnej metodologii rozpatrywania wniosków o wydanie warunków przyłączenia; brak konsekwencji w odniesieniu do pojęcia kompletności wniosku o przyłączenie, dowolność i uznaniowość w określaniu obowiązków inwestora,co powoduje wydłużanie procesu przyłączenia; brak aktualnej informacji o rzeczywistej dostępnej mocy przyłączeniowej wdanych punktach sieci (GPZ); nieinformowanie inwestorów, kiedy w danym punkcie przyłączenia będą dostępne moce, co utrudnia długofalowe planowanie inwestycji OZE; wskazywanie przez Operatorów w warunkach przyłączenia punktów przyłączenia znacznie oddalonych od planowanej inwestycji, co powoduje, że inwestycja przestaje być opłacalna; brak mechanizmów prawnych zabraniających blokowania punktów przyłączenia przez inwestorów niezamierzających realizować inwestycji OZE,a jedynie w późniejszym okresie sprzedających projekt OZE z uzyskanymi warunkami przyłączenia.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
Drugi przyjęty przez rząd projekt ustawy o zmianie prawa energetycznego zaś, pozwoli odbiorcom zawierać umowy z cenami dynamicznymi energii elektrycznej, z co najmniej jednym sprzedawcą i każdym sprzedawcą, który ma ponad 200 tys. odbiorców. Od 2026 r. odbiorcy energii będą mogli zaś zmienić dostawce energii dynamicznie i w 24 godziny. Konsumenci i mikro przedsiębiorcy o rocznym zużyciu poniżej 100 tys. kWh, uzyskają dostęp do narzędzia porównywania ofert jej sprzedaży. Odbiorcy będą mieli także prawo do otrzymywania informacji na temat korzyści i ryzyk związanych z takimi umowami. Przewiduje to projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury. Dostosowuje on polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej.