Lokowanie aktywów fundacji rodzinnej w zagraniczne spółki transparentne podatkowo

Od wejścia w życie przepisów ustawy o fundacji rodzinnej minął ponad rok. Nowa instytucja bez wątpienia cieszy się szerokim zainteresowaniem, o czym świadczy liczba dotychczas zarejestrowanych fundacji rodzinnych oraz kolejne wnioski o rejestrację, pozostające w rozpoznaniu. Fundacja rodzinna stała się popularna dzięki korzystnym rozwiązaniom podatkowym oraz dzięki możliwości zabezpieczenia majątku rodzinnego – czemu z resztą, w intencji ustawodawcy, miała służyć. Jak jednak pokazują wydawane interpretacje indywidualne – przepisy ustawy o fundacji rodzinnej mogą i w praktyce budzą wątpliwości.

Publikacja: 18.07.2024 15:14

Lokowanie aktywów fundacji rodzinnej w zagraniczne spółki transparentne podatkowo

Foto: Adobe Stock

Liczne wątpliwości

Jednym z zagadnień, które wywołuje liczne wątpliwości interpretacyjne jest zakres działalności gospodarczej prowadzonej przez fundację rodzinną, która podlega zwolnieniu z podatku CIT. Na mocy przepisów ustawy o fundacji rodzinnej wprowadzono zamknięty katalog rodzajów aktywności gospodarczych fundacji rodzinnej. Wszystko to co wychodzi poza ustawowo określony katalog podlega tzw. karnej stawce podatku CIT. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych są fundacje rodzinne, przy czym na podstawie art. 6 ust. 7 ustawy o CIT zwolnienie to nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. Z kolei zgodnie z art. 24r ustawy o CIT, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej stawka podatku wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Cecha „podobieństwa” w kontekście zwolnienia z CIT

Na kanwie dotychczas wydanych interpretacji indywidualnych, szczególne zaskoczenie wśród podatników wywołała wykładnia organów podatkowych w zakresie tego rodzaju działalności gospodarczej fundacji rodzinnej, która polega na przystępowaniu do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą (art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej). Wydawać by się mogło, że skoro fundacja rodzinna może przystąpić do spółki handlowej (którą na gruncie prawa polskiego są spółki, regulowane ustawą – Kodeks spółek handlowych), to wątpliwości nie powinna budzić możliwość przystąpienia przez fundację do spółki zagranicznej, która będzie miała cechy, konstrukcję i charakter podobny do polskiej spółki handlowej. Organy podatkowe poszły jednak o krok dalej i w wydawanych dotychczas interpretacjach indywidualnych owego podobieństwa doszukiwały się dodatkowo (jak nie wyłącznie) w sposobie opodatkowania badanej spółki zagranicznej. Profi

skalna wykładnia pojęcia „o podobnym charakterze” doprowadziła organy do następującego rezultatu: transparentne podatkowo spółki zagraniczne (niebędące podatnikami podatku dochodowego w kraju swojej siedziby, np. luksemburska spółka SCSP) nie mogą zostać uznane na gruncie przepisów ustawy o fundacji rodzinnej za „podmioty o podobnym charakterze”, a przez to dochody fundacji rodzinnej uzyskiwane z tytułu uczestnictwa w tych spółkach podlegają opodatkowaniu według wyższej stawki podatku CIT, wynoszącej 25%.

Argumentem przemawiającym za przyjęciem takiego stanowiska ma być okoliczność, iż spółki handlowe, do których może przystąpić fundacja rodzinna (z pominięciem spółki partnerskiej, w której partnerami mogą być wyłącznie osoby fizyczne) są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych i podlegają opodatkowaniu podatkiem CIT (również spółka jawna, do której przystąpi fundacja rodzinna staje się podatnikiem podatku CIT, o czym stanowi dodany do ustawy o CIT art. 1 ust. 7). Skoro zatem polskie spółki handlowe, do których przystępować może fundacja rodzinna są podatnikami podatku CIT, to zagraniczna spółka również musi być podatnikiem podatku dochodowego. W przeciwnym razie nie ma ona „podobnego charakteru” do polskiej spółki handlowej. Zdaniem zatem organów podatkowych, w świetle katalogu działalności gospodarczej fundacji rodzinnej, istotne znaczenie ma nie tylko podobieństwo podmiotów pod względem ich struktury i prawnych podstaw funkcjonowania, ale także podobieństwo w kwestiach podatkowych. Tym samym przystąpienie przez fundację rodzinną do tzw. transparentnej podatkowo spółki zagranicznej, co prawda jest możliwe, ale będzie skutkowało objęciem dochodów uzyskanych z tytułu uczestnictwa fundacji w takiej spółce stawką podatku, o której mowa w art. 24r ustawy o CIT. To z kolei oznacza, że podatnicy nie będą zainteresowani lokowaniem aktywów fundacji rodzinnej w tzw. transparentne podatkowe spółki zagraniczne.

Powyżej przywołana, skrajnie niekorzystna dla fundacji rodzinnej, jako podatnika podatku CIT, wykładnia przepisów ustawy o fundacji rodzinnej, nie mogła znaleźć uznania sądów administracyjnych. Choć wydane interpretacje indywidualne są świeże i zapewne na jednolite stanowisko sądów administracyjnych jeszcze poczekamy, to odnotować warto, że już w dniu 12 czerwca 2024 roku WSA w Warszawie zaprezentował odmienny niż organy podatkowe pogląd w zakresie zdekodowania pojęcia ustawowego „o podobnym charakterze”.

Czytaj więcej

Samochód dla członków zarządu fundacji rodzinnej z CIT. Ważny wyrok

Podobieństwo nie tylko podatkowe

Jak wskazał WSA w Warszawie w wyroku z dnia 12 czerwca 2024 r. (I SA/Wr 121/24), organ podatkowy w rozpatrywanej sprawie dokonał takiej interpretacji przepisu art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej jakby brzmiał "przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym podatkowo charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą", ewentualnie jakby z innego przepisu ustawy o fundacji rodzinnej wynikało, że oceniając podobieństwo podmiotów należy brać pod uwagę w szczególności ich podobieństwo podatkowe. Tymczasem takiego zastrzeżenia w ustawie o fundacji rodzinnej nie ma. W ocenie sądu, skoro w ustawie o fundacji rodzinnej nie ma stosownej definicji ani innych wskazówek ustawodawcy dotyczących interpretacji pojęcia "podobieństwa", czy cech które należy brać pod rozwagę przy jego ocenie, to przy analizie znaczenia tego pojęcia organy podatkowe powinny stosować reguły wykładni, w tym reguły wykładni językowej.

W ocenie sądu, interpretacja polegająca na uznaniu, że kluczowym (jak nie wyłącznym) warunkiem dla oceny tego, czy spółka jest podmiotem o podobnym charakterze do polskiej spółki handlowej jest okoliczność podobieństwa podatkowego, jakim ma być fakt podlegania opodatkowaniu podatkiem CIT, nie jest właściwa. Co prawda sąd nie wykluczył możliwości badania przez organy podatkowe podobieństwa podatkowego, jednak wskazał, że dla dokonania właściwiej wykładni pojęcia „podobieństwa” należy dokonać oceny przez pryzmat innych cech, które mogą świadczyć o podobieństwie, bądź jego braku. Konkluzja WSA sprowadza się do tego, że dopiero prawidłowa interpretacja przepisu art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej, polegająca na wyjaśnieniu czy badana spółka (w sprawie luksemburska spółka SCSp) jest podmiotem o podobnym charakterze do spółki handlowej, otworzy drogę do kolejnego etapu rozważań, tj. oceny prawnopodatkowych skutków zamierzonych przez wnioskodawcę działań w świetle przepisów ustawy o CIT.

Zmiana podejścia organów podatkowych?

Wydane przez sąd orzeczenie, w którym zakwestionowany został kierunek wykładni przepisów ustawy o fundacji rodzinnej (prezentowany w licznych interpretacjach indywidualnych) może dać nadzieję na zmianę podejścia organów podatkowych. Z drugiej jednak strony, sąd co do zasady nie wykluczył możliwości badania podobieństwa podatkowego. Analiza w zakresie podobieństwa nie może ograniczyć się wyłącznie do kwestii opodatkowania. Tym samym, istnieją podstawy do przyjęcia, że organy podatkowe wydając interpretacje indywidualne będą dogłębnie badać cechy danej spółki zagranicznej, w tym dokonają badania przez pryzmat podobieństwa korporacyjnego, konstrukcyjnego itd., kończąc jednak na analizie podobieństwa podatkowego. Jeśli z kolei inne cechy, aniżeli kwestie związane z opodatkowaniem, będą zbieżne, organy mogą uznawać, że z uwagi na różnice podatkowe, nie jest finalnie możliwe uznanie, że takie spółki (transparentne podatkowo) mogą zostać uznane za podmioty „o podobnym charakterze”. Wniosek ten sam, jednak inna droga dojścia do niego. Miejmy jednak nadzieję, że omawiany wyrok WSA przyczyni się do zmiany podejścia organów podatkowych, a stanowiska prezentowane w kolejnych wyrokach sądów administracyjnych pójdą o krok dalej, przesądzając, że różnice w zakresie opodatkowania nie będą mogły stanowić przesłanki do odmowy uznania spełnienia przesłanki „podobieństwa”. Do tego czasu decyzja o lokowaniu aktywów fundacji rodzinnej w transparentną podatkowo spółkę zagraniczną nie wydaje się racjonalna z punktu widzenia podatkowego.

Nikola Jadwiszczak – Niedbałka, Radca prawny w Krzysztof Rożko i Wspólnicy Kancelaria Prawna

Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP działającej pod patronatem dziennika „Rzeczpospolita”.

Liczne wątpliwości

Jednym z zagadnień, które wywołuje liczne wątpliwości interpretacyjne jest zakres działalności gospodarczej prowadzonej przez fundację rodzinną, która podlega zwolnieniu z podatku CIT. Na mocy przepisów ustawy o fundacji rodzinnej wprowadzono zamknięty katalog rodzajów aktywności gospodarczych fundacji rodzinnej. Wszystko to co wychodzi poza ustawowo określony katalog podlega tzw. karnej stawce podatku CIT. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych są fundacje rodzinne, przy czym na podstawie art. 6 ust. 7 ustawy o CIT zwolnienie to nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. Z kolei zgodnie z art. 24r ustawy o CIT, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej stawka podatku wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Pozostało 89% artykułu
Prawo dla Ciebie
Szykuje się kolejna zmiana w prawie, która nie spodoba się myśliwym
Podatki
Zapowiada się kolorowa jesień w podatkach. Wiemy, co planuje rząd Tuska
Praca, Emerytury i renty
Dodatek do emerytury. Wielu seniorów nie wie, że ma do niego prawo
Edukacja i wychowanie
Resort edukacji przygotowuje szkoły na upały. Będą nowe przepisy
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Zdrowie
Prof. Zoll o nowych wytycznych ws. aborcji. "Nie mogę się zgodzić z tym"
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki