Stanowisko MF: Przyznane w Ordynacji podatkowej uprawnienia do przedłużania terminów prawa
podatkowego, podobnie jak uprawnienie do zaniechania poboru podatków i zwalniania płatników z
poboru zaliczki, nie pozostaje bez wpływu na obowiązki określone w ustawie PIT. Jeżeli bowiem termin
wykonania obowiązku podatkowego wynika z ustawy, a minister jest uprawniony do jego zmiany w
drodze rozporządzenia, to w przypadku skorzystania przez ministra z tego uprawnienia, termin
określony w rozporządzeniu zastępuje termin określony w ustawie. W tym przypadku, z woli
ustawodawcy dochodzi do podstawienia w miejsce terminu określonego w ustawie PIT, terminu
określonego w rozporządzeniu. Termin poboru zaliczki powinien mieć miejsce w momencie
wystąpienia ujemnej różnicy określonej w rozporządzeniu. Stosowanie rozporządzenia nie oznacza
zatem dowolności w określeniu przez płatnika terminu wykonania obowiązków podatkowych, lecz
wykonanie obowiązków w terminie określonym w rozporządzeniu.
W rozporządzeniu został określony w sposób precyzyjny moment, w którym może nastąpić pobór
części zaliczki odpowiadającej nadwyżce niepobranej wcześniej. Pozostawienie swobody płatnikom co
do wyboru terminu poboru zaliczki wypacza sens przedłużenia instytucji przedłużenia terminu z art. 50
Ordynacji podatkowej. W tym przypadku celem przedłużenia terminów jest ochrona podatników przed
obniżeniem wynagrodzenia podatnika, poprzez pobór zaliczki w nadmiernej wysokości, a nie
pozostawienie swobody płatnikowi co do terminu realizacji obowiązku podatkowego. Należy mieć na
uwadze, że niestosowanie rozporządzenia przez płatnika będzie oznaczać działanie płatnika
(pracodawcy) na szkodę podatników będących m.in. jego pracownikami. W wyniku zaniechania przez
płatnika wykonania rozporządzenia podatnik otrzyma wynagrodzenie w wysokości niższej, niż należne.
5. Czy wykonanie przez płatnika jego obowiązków w terminach i w treści wynikającej z przepisów
ustawy narusza przepisy rozporządzenia i czy płatnik wykonując swoje obowiązki w terminie
ustawowym mieści się w ramach terminu przedłużonego (a nie zmienionego!)
rozporządzeniem
Stanowisko MF: Przepisy rozporządzenia określają moment, w którym może nastąpić pobór zaliczki na
podatek. Rozporządzenie wywołuje ten skutek, że termin przewidziany w rozporządzeniu zastępuje
termin wynikający z ustawy. W odniesieniu do zaliczek na podatek przedłużenie terminu nie oznacza
możliwości wyboru przez płatnika dowolnego momentu w wyznaczonym przedziale czasu, lecz
późniejszy w stosunku do pierwotnego moment, w którym może nastąpić pobór określonej w
rozporządzeniu części zaliczki na podatek.
6. Czy wykonanie przez płatnika jego obowiązków w terminach i w treści wynikającej z przepisów
ustawy jest zachowaniem bezprawnym mogącym rodzić odpowiedzialność karną, bądź karną
skarbową
Stanowisko MF: niewykonanie przez płatnika obowiązków podatkowych oznacza niewykonanie
powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Podejmując decyzję o sposobie wykonywania
przepisów, płatnik powinien wziąć pod uwagę nie tylko interes własny, ale również interes podatników,
którym w przypadku niestosowania rozporządzenia będzie pobierał podatek w wyższej wysokości, a
tym samym pomniejszał należne im wynagrodzenie.
7. Czy wykonanie przez płatnika jego obowiązków zgodnie z przepisami rozporządzenia może
skutkować odpowiedzialnością podatkową i karną skarbową po stronie płatnika
Stanowisko MF: stosowanie przez płatnika rozporządzenia oznacza działanie zgodne z przepisami
powszechnie obowiązującymi. Płatnik dokonując poboru zaliczki w terminie wskazanych w
rozporządzeniu nie naraża się na odpowiedzialność podatkową i karną skarbową. Do kontroli zgodności
działania płatników z powszechnie obowiązującym prawem są powołane organy KAS. Organy KAS w
ramach podejmowania działań kontrolnych są również obowiązane do stosowania rozporządzenia.