Przypomniały ponadto globalnym liderom o konieczności odnowienia więzi między Międzynarodową Organizacją Lotnictwa Cywilnego (ICAO) a Tajwanem, aby realizować główny cel, jakim jest rozwój międzynarodowego lotnictwa cywilnego w bezpieczny i systematyczny sposób. Tajwan po raz kolejny wzywa Polskę i innych podobnie myślących partnerów do wyrażenia poparcia dla swojego dążenia do znaczącego udziału w ICAO. 41. sesja Zgromadzenia ICAO rozpocznie się 27 września i potrwa do 7 października, a tematem przewodnim będzie: „Odnowienie międzynarodowych więzi”.
Szczególnie niepokojąco wybrzmiał wydany na początku bieżącego miesiąca komunikat Chin o wyznaczeniu sześciu stref wokół Tajwanu na potrzeby przeprowadzenia ćwiczeń z użyciem ostrej amunicji (później liczbę stref zwiększono do siedmiu), gdyż chińskie testy broni rakietowej poważnie zakłóciły normalne funkcjonowanie lotnictwa cywilnego. W rezultacie setki lotów do i z Tajwanu oraz korzystających z usług Taipei FIR zostało opóźnionych lub nawet odwołanych ze względów bezpieczeństwa. Skutecznie przypomina to wszystkim liderom organów lotnictwa cywilnego, że bezpieczeństwo lotnicze wykracza poza granice poszczególnych państw i że istotna rola Tajwanu w globalnych wysiłkach na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego zasługuje na należyte uznanie. Jednak większość pasażerów korzystających z usług świadczonych przez Taipei FIR nie jest nawet świadoma zaangażowania i nieustających wysiłków Tajwanu dla zapewnienia bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego pomimo wymuszonego wyłączenia z ICAO na przestrzeni ostatnich lat.
W ramach globalnych operacji lotniczych Tajwan jest odpowiedzialny za zarządzanie Taipei FIR, strefy nadzorującej liczne połączenia i świadczącej usługi dla lotów cywilnych na 18 trasach międzynarodowych, 4 trasach krajowych i 17 lotniskach. W 2019 roku, przed pandemią COVID-19, Taipei FIR świadczyło usługi dla ponad 1,85 miliona kontrolowanych lotów i około 72 milionów podróżnych przylatujących, odlatujących oraz korzystających z tranzytu przez Tajwan. Godnym ubolewania jest fakt, że ICAO od dawna zaprasza zainteresowane strony lotnictwa cywilnego na swoje spotkania i do uczestniczenia w swoich pracach. Jednak Tajwan, choć jest niezbędnym ogniwem światowej sieci lotniczej, został wykluczony z ICAO z powodów politycznych.
Po latach intensywnej kampanii wzrasta zrozumienie i poparcie dla udziału Tajwanu w ICAO. Warte przypomnienia jest to, że w 2013 roku Tajwańska Administracja Lotnictwa Cywilnego (Taiwan CAA) została zaproszona na 38. sesję Zgromadzenia ICAO jako „gość” Przewodniczącego Rady tej organizacji. Tajwańska Administracja Lotnictwa Cywilnego spotkała się z zainteresowaniem i uznano jej działania za spójne z celem ICAO, jakim jest tworzenie szczelnej sieci bezpieczeństwa lotniczego. Było to pragmatyczne rozwiązanie tymczasowe, jednakże nadal nie spełniało wszystkich rzeczywistych potrzeb Tajwanu. W kolejnych latach zaproszenie dla Tajwanu zostało wstrzymane z powodu nieuzasadnionej ingerencji politycznej.
Biorąc pod uwagę precedens z 2013 r., Tajwan apeluje do Polski i innych podobnie myślących międzynarodowych partnerów do wezwania ICAO do zaproszenia Tajwańskiej Administracji Lotnictwa Cywilnego do udziału w 41. sesji Zgromadzenia ICAO oraz do umożliwienia Tajwanowi udziału w spotkaniach, mechanizmach i działaniach ICAO. Mamy również nadzieję, że nowy Sekretarz Generalny ICAO, Juan Carlos Salazar Gomez, wykaże się neutralnością i prawdziwym przywództwem i kierując się profesjonalizmem umożliwi Tajwanowi udział w ICAO. Jego poprzedniczka, pani Liu Fang, obywatelka Chin, która pełniła tę funkcję od 2015 do 2021 r., uczyniła ICAO niedostępną dla Tajwanu podczas swojej kadencji. Nawet tajwańskim mediom odmówiono możliwości relacjonowania spotkań ICAO.