W pierwszym kwartale 2024 r. na sześciu głównych rynkach deweloperzy sprzedali 11 tys. mieszkań. To niemal o 23 proc. mniej niż kwartał wcześniej – podaje firma doradcza JLL.
Spadła też dynamika zwyżek cen mieszkań. – Mamy stabilizację – ocenia Marcin Krasoń, ekspert Otodom Analytics. – U niektórych deweloperów zaczynają się pojawiać promocje. Część firm organizuje dni otwarte, zachęca do kontaktu z biurem sprzedaży.
W bazie portalu RynekPierwotny.pl jest 106 promocyjnych ofert (stan na 15 maja). – Nie jest to imponująca liczba w porównaniu z poprzednimi latami – zauważa Jarosław Jędrzyński, ekspert portalu RynekPierwotny.pl. – Niewykluczone, że w najbliższych miesiącach skala promocji może znacząco wzrosnąć – ocenia.
Czytaj więcej
W porównaniu z popytem do stołecznej oferty wciąż trafia za mało nowych mieszkań – wynika z analiz firm CBRE i REDNET Property Group.
Rabaty i wykończenia mieszkań. Jak deweloperzy kuszą klientów
Jak mówi Jędrzyński, wśród promocji jak zwykle dominują rabaty. Ceny mieszkań są obniżane o ok. 5–7 proc. Z dużymi zniżkami albo nawet za darmo są oferowane także miejsca postojowe albo komórki lokatorskie. – Są też promocyjne harmonogramy płatności 10/90 lub 20/80 (10 lub 20 proc. ceny klient wpłaca przy podpisaniu umowy, resztę przy odbiorze kluczy – red.) – wskazuje analityk. – W promocyjnych cenach deweloperzy oferują też programy wykończenia lokali. Tańsze są też zakupy w przedsprzedaży – zauważa Jędrzyński. Zaznacza, że bardziej wyszukanych zachęt – jak wycieczki czy oryginalne luksusowe prezenty – dziś nie znajdziemy.