Mała podaż nowej, typowo handlowej powierzchni w Warszawie skłania sieci handlowe i usługodawców do szukania alternatywnych lokalizacji – tłumaczą autorzy raportu Cushman & Wakefield. - Jednocześnie ostatnie lata przyniosły zmiany preferencji użytkowników biur. W biurowcach dostępne są różnego rodzaju usługi.
Lokale handlowe i usługowe w biurowcach zajmują głównie partery
Jak wynika z analiz Cushman & Wakefield, lokale usługowo-handlowe w budynkach biurowych w Warszawie zajmują średnio 6 proc. powierzchni. 87 proc. lokali handlowo-usługowych znajduje się na parterach, co zwiększa ich dostępność i widoczność. Pod koniec 2023 roku 1,4 tys. lokali w ponad 360 biurowych lokalizacjach w Warszawie oferowało 390 tys. mkw. powierzchni.
Autorzy raportu wskazują, że ponad połowa wszystkich lokali handlowych w stołecznych biurowcach znajduje się w obszarze centrum i w Centralnym Obszarze Biznesowym (COB).
Lokale handlowe w biurowcach są coraz bardziej popularne
- Powierzchnie handlowo-usługowe w biurowcach zyskują na popularności. W nowszych obiektach stanowią już nawet 7 proc. powierzchni – wskazują autorzy raportu Cushman & Wakefield.
W Warszawie zasób nowoczesnej powierzchni handlowej (wyłączając wolnostojące magazyny handlowe, a także powierzchnie w centrach handlowych zajmowane przez wielkopowierzchniowe hipermarkety spożywcze), to 1,2 mln mkw. w 45 lokalizacjach. W ostatnich dwóch latach dostarczono zaledwie 37 tys. mkw. takiej powierzchni.