Lidl i Biedronka nie zdominowały wszystkich. Te mniejsze sklepy świetnie sobie radzą

Tanie sklepy zdobywają rynek i umacniają pozycję, ale w niektórych sektorach widać wzrost liczby specjalistycznych placówek. Zwłaszcza tych piekarniczych czy z wyrobami tytoniowymi lub alkoholem.

Publikacja: 27.08.2024 04:30

W pierwszej połowie 2024 roku przybyło między innymi piekarni i ciastkarni

W pierwszej połowie 2024 roku przybyło między innymi piekarni i ciastkarni

Foto: Adobe Stock

Liczba sklepów w Polsce spada od wielu lat, co roku znika po kilka tysięcy lokalizacji w najróżniejszych sektorach. Najmocniej widać to w przypadku placówek spożywczych, ale są także sektory tego rynku opierające się negatywnemu trendowi – wynika z danych Dun & Bradstreet Poland specjalnie dla „Rzeczpospolitej”.

Sklepy z papierosami na fali. Przybyło też piekarni i kwiaciarni

– W pierwszym półroczu przybyło sklepów motoryzacyjnych, piekarni i ciastkarni, kwiaciarni, sklepów sportowych czy z artykułami medycznymi – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Dun & Bradstreet Poland. Wzrosty widać także w przypadku sklepów z artykułami tytoniowymi czy z alkoholem.

– To efekt choćby poszukiwania przez konsumentów nowości, otwartości na nowe produkty i smaki. W małych sklepach specjalistycznych mogą liczyć na poradę, polecenie nowości itp. – w sklepach wielkoformatowych czy w dyskontach nie ma na to szans – mówi Andrzej Faliński, prezes Forum Dialogu Gospodarzącego. – Do tego od lat obserwujemy trend na rosnącą popularność zakupów impulsowych dokonywanych możliwie blisko domu. Te sklepy temu wychodzą naprzeciw, nie bez znaczenia są także ich godziny otwarcia czy często również praca w niedzielę – dodaje.

Czytaj więcej

Ukraińcy coraz częściej prowadzą w Polsce Żabki. W większości to kobiety

Renesans sklepów tego typu jest o tyle zastanawiający, że ogółem małe formaty mocno odczuwają konkurencję, choćby dyskontów. Jak wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR Panel, w lipcu 2024 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. powierzchni była o 2,5 proc. wyższa niż rok wcześniej, natomiast liczba transakcji spadła o ponad 3 proc. 

W przeliczeniu na sklep zarówno średnia liczba transakcji, jak i liczba sprzedanych opakowań były wyższe niż przed rokiem. W lipcu 2024 r. klienci sklepów małoformatowych kupowali średnio 3,9 opakowań produktów (niewielki wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r.) i płacili za zakupy średnio 24,43 zł, o 6 proc. więcej niż przed rokiem.

– Mimo wysokich temperatur i odbywających się w lipcu wielkich imprez sportowych spadki sprzedaży odnotowała najważniejsza dla placówek małego formatu kategoria, czyli piwo. W lipcu 2024 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 10 proc. mniej litrów piwa niż rok wcześniej – podają autorzy badania. – Po odpadnięciu z turnieju Euro 2024 reprezentacji Polski nawet finałowy mecz nie przyniósł spektakularnych wzrostów sprzedaży piwa. W ostatnim dniu turnieju znacznie lepiej niż zwykle sprzedawały się natomiast chipsy – dodają.

Alkohol też w małym sklepie

Sklepy skoncentrowane na kategorii alkoholowej także zmieniają się i szykują dla konsumentów nowości, co widać choćby po ekspansji sieci Duży Ben, zarządzanej przez grupę Eurocash.

Uruchomiła ona platformę online, dzięki której klienci mogą zamówić produkty online z szybkim odbiorem w wybranym sklepie. Działa także opcja dostawy do domu. – Stałe ulepszanie doświadczeń w sklepie oraz oferowanie im pełnego wachlarza rozwiązań dostosowanych do ich potrzeb są dla nas priorytetem i realizujemy te cele wielowymiarowo – mówi Michał Florkiewicz, dyrektor generalny sieci Duży Ben, Grupa Eurocash. W 2022 r. sieć marketów nawiązała współpracę z Glovo, popularną platformą oferującą szybkie dostawy, a pod koniec 2023 r. z aplikacją InPost Fresh. W tym roku natomiast rozpoczęto współpracę z platformą pyszne.pl.

Dlatego mimo ogólnego spadku liczby sklepów w tych kategoriach wciąż widać ruch, a analitycy widzą także inne kategorie, jakie mogą jeszcze zaskoczyć. Co ciekawe, dane pokazują, że do łask wracają wyspecjalizowane sklepy owocowo-warzywne. – Na razie jeszcze na niewielkim minusie (spadek w porównaniu z końcem 2023 r. o 17 punktów), jednak biorąc pod uwagę dane historyczne, w najbliższej przyszłości można spodziewać się, że to właśnie ten sektor najszybciej wróci na plus – dodaje Starzyk.

Sytuacja na rynku jest jednak trudna, ceny znów z miesiąca na miesiąc rosną w szybszym tempie. W takiej sytuacji zwiększa się grupa konsumentów zwracających uwagę głównie na ceny i promocje, a na tym polu rywalizacja z wielkimi sieciami jest trudna. Tym bardziej że wytaczają one nowe działa, Auchan rozpoczyna właśnie nową kampanię z głównym przesłaniem właśnie wokół niskich cen. – Troska o siłę nabywczą klientów jest dla Auchan priorytetem. Budujemy najlepszą szeroką ofertę, a także konsekwentnie realizujemy politykę niskich cen – od kiedy otworzyliśmy nasz pierwszy sklep w Polsce. Potwierdzeniem tego są wyniki niezależnego rankingu, w których od lat niemal w każdym miesiącu jesteśmy na pozycji lidera – mówi Małgorzata Piekarska, dyrektor Marki, Klienta, Data, SI w Auchan Retail Polska. – Chcemy także podpowiadać, jak korzystać z naszej oferty i okazji cenowych. Jesteśmy przekonani, że klienci chętnie skorzystają z propozycji, które dla nich przygotowaliśmy – dodaje.

Nie dają o sobie zapomnieć oczywiście sieci dyskontowe, wojna Lidla i Biedronki nie tylko nie ucichła, ale wchodzi także na nowe obszary. – Rynek się dyskontyzuje, widać to po wszystkich graczach. Oferta jest ograniczana do najlepiej sprzedających się kategorii. Na fali są marki własne i te w przystępnych cenach, a znaczenie półki premium w sklepach spada, to oferta dla wąskiego grona klientów – dodaje Andrzej Faliński.

Liczba sklepów w Polsce spada od wielu lat, co roku znika po kilka tysięcy lokalizacji w najróżniejszych sektorach. Najmocniej widać to w przypadku placówek spożywczych, ale są także sektory tego rynku opierające się negatywnemu trendowi – wynika z danych Dun & Bradstreet Poland specjalnie dla „Rzeczpospolitej”.

Sklepy z papierosami na fali. Przybyło też piekarni i kwiaciarni

Pozostało 93% artykułu
Handel
Polacy oszczędzają i ostrożnie wydają. Dla listopadowych wyprzedaży zrobią wyjątek
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie