W kwietniu 2024 średnia wartość koszyka zakupowego w badaniu Koszyk Zakupowy wykonywanym przez ASM Sales Force Agency wzrosła o blisko 2,5 zł w skali miesiąca i o 3 zł w porównaniu z kwietniem 2023. Widać więc wyraźnie, że przywrócenie 5 proc. stawki VAT na produkty żywnościowe było wyzwaniem dla sieci handlowych i odbija się na też na klientach, choć na razie ledwo odczuwalnie.
Czytaj więcej
W ostatnim roku rynek marek własnych urósł aż o 19 proc. A 27 proc. konsumentów chce na takie produkty wydawać jeszcze więcej.
Auchan znów najtańszy
Na pozycję lidera wrócił Auchan. Francuska sieć zdystansowała konkurencję – klienci za koszyk płacili w jej sklepach 227,37 zł. W Biedronce, która zajęła drugą pozycję, koszyk wart był już 254,58 zł. Trzecią pozycję zajął Kaufland (Grupa Schwarz) z koszykiem wartym 274,38 zł. Średnia wartość koszyka we wszystkich badanych sieciach wyniosła 295,3 zł. I tylko w czterech najtańszych sieciach można było zrobić tańsze zakupy.
Koszyk poniżej średniej miał też w kwietniu Selgros gdzie zakupy można było zrobić za 285,25 zł. Zacięty bój odbył się między piątym a szóstym miejscem, gdzie zdecydowały dosłownie grosze. Makro okazało się o 78 groszy lepsze od sieci Aldi (301,1 do 301,88 zł).
Czytaj więcej
Pozornie na rywalizacji Lidla i Biedronki rynek zyskuje. W rzeczywistości to ryzykowne dla klientów i kosztowne dla innych sieci. Za szalone promocje ktoś przecież i tak w końcu musi zapłacić.