23 mln sztuk AGD z Polski w 2015

W 2015 r. z taśm produkcyjnych może zjechać do 23 mln sztuk sprzętu.

Aktualizacja: 15.03.2015 23:02 Publikacja: 15.03.2015 21:00

W 2014 r. polskie fabryki AGD wyprodukowały 20 mln sztuk AGD. W 2015 r. może to być nawet 23 mln szt

W 2014 r. polskie fabryki AGD wyprodukowały 20 mln sztuk AGD. W 2015 r. może to być nawet 23 mln sztuk.

Foto: Bloomberg

Dobra passa trwa, a polskie fabryki pracują z pełną mocą. Produkcja AGD w styczniu wzrosła w ujęciu rocznym o 17 proc., do ponad 1,8 mln sztuk. Rok wcześniej styczniowy wzrost wyniósł 10,5 proc. Luty przyniósł nieco gorsze wyniki, ale na razie i tak początek roku wskazuje na to, że wyniki świetnego 2014 r., kiedy to z taśm zjechało w sumie ponad 20 mln sztuk sprzętu AGD, zostaną poprawione. Ostrożnie można szacować, że przekroczenie poziomu 22–23 mln sztuk jest realne.

– Pierwszy kwartał to w tej branży tradycyjnie najtrudniejszy okres, kluczowe będą zatem wyniki marca, ale na razie nie ma negatywnych sygnałów świadczących o pogorszeniu koniunktury – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska, organizacji producentów AGD.

Dobrą sytuację potwierdzają producenci. W rozbudowę mocy wytwórczych systematycznie inwestuje Amica Wronki. Z kolei Samsung tylko w 2014 r. wydał 80 mln zł w unowocześnienie zakładów, które kilka lat temu przejął właśnie od Amiki.

– Otwarcie nowej linii produkcyjnej przybliża nas do realizacji planu przewidującego zwiększenie mocy produkcyjnych fabryki we Wronkach do 3 mln sztuk sprzętu AGD rocznie i jest częścią wartego ponad 380 mln zł pakietu inwestycyjnego zaplanowanego na lata 2014–2016 – zapowiadał na konferencji Olgierd Bałtaki, dyrektor Samsung Electronics Poland Manufacturing.

Plan produkcyjny na 2014 r. zrealizował także Indesit, z którego zakładów wyjechało ok. 4,5 mln sztuk sprzętu. O kondycji branży doskonale świadczy fakt, iż skala produkcji wciąż rośnie, pomimo że z rynku zniknął znaczący gracz w postaci FagorMastercook, który wytwarzał w Polsce w szczytowym momencie nawet do 2 mln sztuk sprzętu AGD.

Miejsce po bankrucie

Od miesięcy miano bankruta chce kupić BSH, koncern znany z marek: Bosch, Siemens czy Zelmer, jednak transakcję skutecznie blokuje syndyk. Innych chętnych nie ma, a transakcja z udziałem BSH to obecnie jedyna szansa na utrzymanie przynajmniej części miejsc pracy.

Puste miejsce na rynku zostało już wypełnione. Według branżowych szacunków nawet ponad 50 proc. udziału Mastercook w rynku kuchni przypadło na produkty Amiki Wronki. Polska firma w 2014 r. między innymi właśnie z tego powodu zwiększyła sprzedaż na rynku krajowym aż o 22,8 proc., do 728,7 mln zł.

Spółka na razie nie wypowiada się na temat planów związanych z 2015 r., ale z nieoficjalnych informacji wynika, że są one ambitne. W kwietniu ma się odbyć prezentacja nowej linii sprzętów kuchennych z najwyższego segmentu cenowego. Będą wyposażone nie tylko w ekrany dotykowe, ale również np. możliwość sterowania piekarnikiem za pomocą np. smartfona.

Dobra passa trwa, a polskie fabryki pracują z pełną mocą. Produkcja AGD w styczniu wzrosła w ujęciu rocznym o 17 proc., do ponad 1,8 mln sztuk. Rok wcześniej styczniowy wzrost wyniósł 10,5 proc. Luty przyniósł nieco gorsze wyniki, ale na razie i tak początek roku wskazuje na to, że wyniki świetnego 2014 r., kiedy to z taśm zjechało w sumie ponad 20 mln sztuk sprzętu AGD, zostaną poprawione. Ostrożnie można szacować, że przekroczenie poziomu 22–23 mln sztuk jest realne.

Pozostało 81% artykułu
Handel
Roy Perticucci, prezes Allegro: Nie traktuję konkurencji jako zagrożenia
Handel
Allegro podało wyniki i prognozy. Akcje tanieją
Handel
Założyciel CCC pokieruje Modivo
Handel
Słynny producent plastikowych pojemników złoży wniosek o upadłość
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Handel
Brytyjskie kontrole warzyw i owoców z Unii nie tak prędko