23 mln sztuk AGD z Polski w 2015

W 2015 r. z taśm produkcyjnych może zjechać do 23 mln sztuk sprzętu.

Aktualizacja: 15.03.2015 23:02 Publikacja: 15.03.2015 21:00

W 2014 r. polskie fabryki AGD wyprodukowały 20 mln sztuk AGD. W 2015 r. może to być nawet 23 mln szt

W 2014 r. polskie fabryki AGD wyprodukowały 20 mln sztuk AGD. W 2015 r. może to być nawet 23 mln sztuk.

Foto: Bloomberg

Dobra passa trwa, a polskie fabryki pracują z pełną mocą. Produkcja AGD w styczniu wzrosła w ujęciu rocznym o 17 proc., do ponad 1,8 mln sztuk. Rok wcześniej styczniowy wzrost wyniósł 10,5 proc. Luty przyniósł nieco gorsze wyniki, ale na razie i tak początek roku wskazuje na to, że wyniki świetnego 2014 r., kiedy to z taśm zjechało w sumie ponad 20 mln sztuk sprzętu AGD, zostaną poprawione. Ostrożnie można szacować, że przekroczenie poziomu 22–23 mln sztuk jest realne.

– Pierwszy kwartał to w tej branży tradycyjnie najtrudniejszy okres, kluczowe będą zatem wyniki marca, ale na razie nie ma negatywnych sygnałów świadczących o pogorszeniu koniunktury – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska, organizacji producentów AGD.

Dobrą sytuację potwierdzają producenci. W rozbudowę mocy wytwórczych systematycznie inwestuje Amica Wronki. Z kolei Samsung tylko w 2014 r. wydał 80 mln zł w unowocześnienie zakładów, które kilka lat temu przejął właśnie od Amiki.

– Otwarcie nowej linii produkcyjnej przybliża nas do realizacji planu przewidującego zwiększenie mocy produkcyjnych fabryki we Wronkach do 3 mln sztuk sprzętu AGD rocznie i jest częścią wartego ponad 380 mln zł pakietu inwestycyjnego zaplanowanego na lata 2014–2016 – zapowiadał na konferencji Olgierd Bałtaki, dyrektor Samsung Electronics Poland Manufacturing.

Plan produkcyjny na 2014 r. zrealizował także Indesit, z którego zakładów wyjechało ok. 4,5 mln sztuk sprzętu. O kondycji branży doskonale świadczy fakt, iż skala produkcji wciąż rośnie, pomimo że z rynku zniknął znaczący gracz w postaci FagorMastercook, który wytwarzał w Polsce w szczytowym momencie nawet do 2 mln sztuk sprzętu AGD.

Miejsce po bankrucie

Od miesięcy miano bankruta chce kupić BSH, koncern znany z marek: Bosch, Siemens czy Zelmer, jednak transakcję skutecznie blokuje syndyk. Innych chętnych nie ma, a transakcja z udziałem BSH to obecnie jedyna szansa na utrzymanie przynajmniej części miejsc pracy.

Puste miejsce na rynku zostało już wypełnione. Według branżowych szacunków nawet ponad 50 proc. udziału Mastercook w rynku kuchni przypadło na produkty Amiki Wronki. Polska firma w 2014 r. między innymi właśnie z tego powodu zwiększyła sprzedaż na rynku krajowym aż o 22,8 proc., do 728,7 mln zł.

Spółka na razie nie wypowiada się na temat planów związanych z 2015 r., ale z nieoficjalnych informacji wynika, że są one ambitne. W kwietniu ma się odbyć prezentacja nowej linii sprzętów kuchennych z najwyższego segmentu cenowego. Będą wyposażone nie tylko w ekrany dotykowe, ale również np. możliwość sterowania piekarnikiem za pomocą np. smartfona.

Dobra passa trwa, a polskie fabryki pracują z pełną mocą. Produkcja AGD w styczniu wzrosła w ujęciu rocznym o 17 proc., do ponad 1,8 mln sztuk. Rok wcześniej styczniowy wzrost wyniósł 10,5 proc. Luty przyniósł nieco gorsze wyniki, ale na razie i tak początek roku wskazuje na to, że wyniki świetnego 2014 r., kiedy to z taśm zjechało w sumie ponad 20 mln sztuk sprzętu AGD, zostaną poprawione. Ostrożnie można szacować, że przekroczenie poziomu 22–23 mln sztuk jest realne.

Pozostało 81% artykułu
Handel
Polacy oszczędzają i ostrożnie wydają. Dla listopadowych wyprzedaży zrobią wyjątek
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie