Nowe projekty kluczowe w programie Infrastruktura i środowisko

Ministerstwa po raz kolejny chcą uzupełnić listę wielkich inwestycji infrastrukturalnych, głównie drogowych.

Publikacja: 21.02.2013 00:24

Chodzi o tzw. indywidualne projekty kluczowe dotowane z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko". To największe inwestycje z sektorów: transportu, środowiska, energetyki, kultury, szkolnictwa wyższego i zdrowia, których nie wybiera się w konkursach ze względu na ich strategiczne znaczenie (ich realizacja ma istotnie się przyczynić do przyspieszenia rozwoju społeczno-gospodarczego kraju).

Na listę zgłaszają je potencjalni beneficjenci (np. samorządy) za pośrednictwem właściwych ministerstw, np. Transportu, Środowiska, czy Gospodarki. Lista tych nie tylko ważnych, ale i wielkich inwestycji (należą do nich np. budowy: II linii metra w Warszawie czy systemu gospodarki odpadami dla Poznania) była do niedawna stale aktualizowana w odstępach półrocznych. Jednak w ubiegłym roku jej zmiany nabrały znacznie większego tempa. Ostatnia aktualizacja listy miała miejsce pod koniec listopada 2012 r. Dopisano wtedy aż 51 projektów transportowych (w tym 34 kolejowe).

– Uwzględnienie tak dużej liczby projektów kolejowych jest efektem wielomiesięcznej pracy specjalnego zespołu, w skład którego wchodzą przedstawiciele instytucji polskich i Komisji Europejskiej – podkreśla Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego. – Część z nich to projekty dotyczące rewitalizacji około 500 km linii kolejowych i montażu rozjazdów kolejowych. Uwzględnianie tych inwestycji na liście jest efektem negocjacji z KE, która wcześniej nie wyrażała zgody na realizację tego typu projektów – dodaje.

Ponad 500 inwestycji

Teraz lista obejmuje 514 przedsięwzięć, w tym 408 na liście podstawowej (reszta na rezerwowej) o łącznej wartości prawie 243 mld zł (w tym dotacje z UE to około 132 mld zł). Jednak na tym nie koniec. Ministerstwa Transportu i Środowiska chcą dopisać do listy (podstawowej) 16 kolejnych inwestycji. Zgłosiły to już do resortu rozwoju i rozpoczęto konsultacje. Głównie chodzi o inwestycje drogowe realizowane przez samorządy miast (np. Krakowa, Radomia czy Koszalina), ale też kolejne trzy projekty kolejowe i przygotowanie przedsięwzięć drogowych na lata 2014–2020.

– To ostatni dzwonek na tego rodzaju zabiegi. Beneficjenci muszą sobie zdawać sprawę, że czasu zostało naprawdę niewiele, i rozumiem, że chodzi o projekty naprawdę zaawansowane, wręcz gotowe, od strony formalnej – mówi „Rz" Waldemar Sługocki, poseł PO, wcześniej wiceminister rozwoju.

– Propozycja rozszerzenia listy jest odpowiedzią na aktualną sytuację w programie – podkreśla Zdziebło. – Na tym etapie jego realizacji wiemy coraz więcej o ostatecznych kosztach inwestycji. W związku z rozstrzygniętymi przetargami generowane są oszczędności, niektórzy beneficjenci z różnych przyczyn rezygnują z realizacji projektów, np. nie mogą zapewnić współfinansowania, a część projektów oceniono negatywnie i nie mogą otrzymać dotacji – tłumaczy Zdziebło, wskazując, że na wysokość wolnych środków rzutuje też kurs euro. – Ewentualne uwzględnienie zmian w sektorze transportu zagospodaruje 1 proc. środków nań przeznaczonych. To wartość, która może być wygenerowana właśnie w wyniku różnic kursowych – dodaje.

Zmiany do końca

– Tego rodzaju zmiany będą miały miejsce do końca okresu 2007–2013, a może nawet i w roku 2014 – uważa Jerzy Kwieciński, ekspert BCC, były wiceminister rozwoju. Jak tłumaczy, wciąż będą się pojawiały oszczędności i wykruszały kolejne inwestycje. – Mając to na uwadze, trzeba na bieżąco wprowadzać na listę równoważne projekty, a nawet zaplanować ich nieco więcej, aby nie stracić żadnego euro – dodaje Kwieciński. – Decyzja o rozszerzeniu listy o nowe projekty jest przejawem szczególnych starań o pełne wydatkowanie przyznanych Polsce przez Brukselę środków – zapewnia Zdziebło, dodając, że nie przesądzono jeszcze, czy konsultowane projekty będą ostatecznie włączone na listę.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, a.osiecki@rp.pl

Chodzi o tzw. indywidualne projekty kluczowe dotowane z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko". To największe inwestycje z sektorów: transportu, środowiska, energetyki, kultury, szkolnictwa wyższego i zdrowia, których nie wybiera się w konkursach ze względu na ich strategiczne znaczenie (ich realizacja ma istotnie się przyczynić do przyspieszenia rozwoju społeczno-gospodarczego kraju).

Na listę zgłaszają je potencjalni beneficjenci (np. samorządy) za pośrednictwem właściwych ministerstw, np. Transportu, Środowiska, czy Gospodarki. Lista tych nie tylko ważnych, ale i wielkich inwestycji (należą do nich np. budowy: II linii metra w Warszawie czy systemu gospodarki odpadami dla Poznania) była do niedawna stale aktualizowana w odstępach półrocznych. Jednak w ubiegłym roku jej zmiany nabrały znacznie większego tempa. Ostatnia aktualizacja listy miała miejsce pod koniec listopada 2012 r. Dopisano wtedy aż 51 projektów transportowych (w tym 34 kolejowe).

Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Fundusze europejskie
Polska przeciwna demontażowi polityki regionalnej. Ma poparcie europejskich regionów