Do niedawna właściciel PBG był uznawany za wzór błyskotliwej kariery w biznesie. Działalność na własny rachunek rozpoczął w 1994 r. Szybko znalazł się na listach najbogatszych Polaków, a należąca do niego firma stała się jedną z największych grup budowlanych w Polsce. Podkreślano jego zamiłowanie do sztuki, cygar i szybkich samochodów. Ostatnio przywoływany jest głównie jako przykład jeszcze bardziej spektakularnego upadku. Firma, która do niedawna miała wysokie zyski i regularnie płaciła dywidendy, walczy o przetrwanie. Jeśli jednak upadnie, to będzie jedno z najbardziej widowiskowych bankructw w historii polskiej gospodarki.
Błyskotliwa kariera
Jerzy Wiśniewski pierwsze kroki stawiał w Polskim Górnictwie Naftowym i Gazownictwie, w którym pracował przez 13 lat po ukończeniu Wydziału Budownictwa Lądowego na Politechnice Poznańskiej. Ten sam wydział ukończyła jego żona Małgorzata, z którą w 1994 r. założył „garażową" firmę budowlaną. Jak przyznawał w wywiadach, do PGNiG trafił przypadkiem. W czasie jego studiów popularnością cieszyły się tzw. stypendia fundowane, które polegały na tym, że po zakończeniu nauki stypendysta danej firmy (w tym przypadku PGNiG) zgłaszał się do niej na jakiś czas do pracy. Z gazową spółką rozstał się w związku z przeprowadzaną w niej restrukturyzacją. Wiśniewski dostrzegł zapotrzebowanie na usługi firm budujących stacje redukcyjno-pomiarowe. W ten sposób powstało PBG, które początkowo miało do dyspozycji dwa baraki i zatrudniało siedem osób.
W marcu akcje PBG wchodziły w skład WIG20. Trzy miesiące później sąd ogłosił upadłość spółki
Przełomowy był 1999 r., gdy zdobyło kontrakt na budowę pierwszej w Polsce samoobsługowej kopalni gazu. Potem zlecenia posypały się jak z rękawa. W?rekordowym pod względem zysku netto 2009 r. spółka zarobiła na czysto 209 mln zł przy przychodach na poziomie 2,6 mld zł (w 2011 r. obroty wyniosły aż 3,7 mld zł, ale zyski stopniały do 161 mln zł).
Spółki wchodzące w skład grupy odpowiadały za budowę trzech z czterech polskich aren na Euro 2012 (w Gdańsku, Poznaniu i Warszawie). Grupa jest też zaangażowana w budowę terminalu gazu skroplonego LNG oraz kilku odcinków autostrad.