Chodzi o rozporządzenie podpisane przez minister edukacji Barbarę Nowacką 26 lipca 2024 r., zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.
Przypomnijmy, że obecnie lekcje religii są organizowane oddzielnie dla uczniów każdej klasy, ale musi być ich przynajmniej siedmiu z tej klasy. Jeśli chętnych jest mniej, szkoła organizuje naukę religii w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych. Rozporządzenie, które ma wejść w życie od 1 września 2024 roku, umożliwia organizowanie w przedszkolu i szkole lekcji religii w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej, jeśli na lekcję religii zgłosiło się równo lub więcej niż siedmiu uczniów (wychowanków).
Petycje Prezydium Konferencji Episkopatu Polski oraz kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej
W ubiegłym tygodniu w tej sprawie Prezydium Konferencji Episkopatu Polski wystosowało petycję do Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego. W petycji KEP poprosiła SN o wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie rozporządzenia. Podobna petycja złożona została przez kościoły zrzeszone w Polskiej Radzie Ekumenicznej.
Rzecznik prasowy KEP mówił, iż „kwestionowane rozporządzenie nie zawiera żadnych przepisów, które zapewniałyby katechetom stabilność zatrudnienia w sytuacji nagłej zmiany przepisów dotyczących warunków i sposobu organizowania nauki religii, która z konieczności przyniesie efekt w postaci znaczącego zmniejszenia zapotrzebowania na pracę nauczycieli religii”.
I Prezes Sądu Najwyższego: Sprzeczność przepisów rozporządzenia z konkordatem
Pierwsza prezes SN podpisała wniosek 26 sierpnia 2024 r., a we wtorek wpłynął on do TK. Małgorzata Manowska zarzuca całości zaskarżonego rozporządzenia niezgodność z art. 25 ust. 3 Konstytucji RP, który stanowi, że stosunki między państwem a Kościołami i innymi związkami wyznaniowymi kształtowane są na zasadach poszanowania ich autonomii oraz wzajemnej niezależności każdego w swoim zakresie, jak również współdziałania dla dobra człowieka i dobra wspólnego. Zarzuca też niezgodność z ustawą zasadniczą nowych przepisów zaskarżonego rozporządzenia w zakresie, w jakim tworzy podstawy do organizowania nauki religii w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych obejmujących dzieci z różnych poziomów nauczania. Chodzi o sprzeczność z art. 53 ust. 3 konstytucji, który stanowi, że rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami, oraz art. 48 ust. 1, zgodnie z którym rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania.