Asbis w I kw. 2015 r.: marki własne tracą, ale nie w Polsce

Aktualizacja: 07.05.2015 13:19 Publikacja: 07.05.2015 11:45

Asbis, właściciel takich marek jak Prestigio, ogłosił wyniki finansowe i podsumował działalność w I kwartale 2015 roku. Mimo że w Polsce urządzenia (głównie smartfony) pod marką własną przyczyniały się nadal do skokowego wzrostu wpływów z naszego rynku, to słabość rynków czeskiego oraz za wschodnią granicą sprawiły, że łączne przychody firmy spadły o 17,7 proc. rok do roku.

Jeszcze gorzej prezentuje się zysk brutto, który spadł z 22,2 mln USD do 6,9 mln. To wynik o ponad 69 proc. słabszy rok do roku, ale - wg. zarządu - wpływ na to miały jednorazowe zdarzenia, które w kolejnych kwartałach nie powinny mieć miejsca.

Jednym z przykładów jest zmiana asortymentu w magazynach, która wymagała upłynnienia starszych produktów, a zatem także obniżenia ich cen. Drugim jednorazowym problemem okazały się koszty wynikające z realizacji gwarancji, które przekroczyły rezerwę firmy.

Zgodnie z deklaracjami kierujących spółką, teraz staranniej dobierane będą produkty wprowadzane do portfolio grupy. Równocześnie spółka po opodatkowaniu wygenerowala stratę w wysokości 12,4 mln USD, pogłębiając ją wobec poziomu z ub.r. (-3,4 mln USD).

Rynek polski jest jednym z najmocniejszych pod względem sprzedaży w kontekście całej grupy. Asbis urósł tu o prawie 73 proc. rok do roku. W grupie przoduje Kazachstan, który dzięki wyłączności na dystrybucje iPhone'a, dał grupie przychody o ponad 173 proc. wyższe niż rok wcześniej.

Najsłabszym geograficznie ogniwem okazała się Ukraina, gdzie sprzedaż skurczyła się o 69 proc. rok do roku. Zarząd podkreśla że wraz ze słabnaca pozycją firmy wprowadzono cięcia kosztów ogólnego zarządu, które spadły o prawie 30 proc. do 5,56 mln USD.

W globalnych wynikach Asibus widać spadek zainteresowania produktami pod markami własnymi (Prestigio i Canyona). Sprzedaż tych urządzeń spadła o 62,6 proc.. Firma nie ujawnia szczegółowych danych dla poszczególnych rynków.

Statystyki pozostałych grup produktowych tj. procesorów, dysków twardych, oprogramowania i laptopów utrzymują się sumarycznie na podobnym poziomie od kilkunastu miesięcy.

Coraz chętniej kupujący sięgają za to po smartfony, których sprzedaż wzrosła o 34.11 proc. rok do roku. W silnej defensywie jest półka tabletów których sprzedaż spadła do 21 mln USD czyli o prawie 67 proc.

W porównaniu ze sprzedażą zanotowana w pierwszym kwartale 2014, Siarhei Kostevitch, dyrektor generalny firmy, komentuje takie zmiany poszczególnych segmentów faktem nasycenia rynku tabletkami i wciąż rosnąca popularnością smartfonów, również tych z najwyższej półki cenowej.

W związku z tym firma wycofywać się będzie z urządzeń których popularność słabnie, a silniejszy nacisk kłaść będzie na dystrybucję iPhone'a i innych marek urządzeń z segmentów telefon i komputerów. Grupa porozumiewania się już z amerykańskim Dellem, którego komputery i dyski sieciowe będzie dystrybuowac. Dyrektor zaznacza, że Asbis przestał koncentrować się na sprzedaży konsumenckiej, a poświęca więcej uwagi współpracy z telekomach i ofercie dla małych i średnich przedsiębiorstw.

W ofercie na kolejne miesiące znajdzie się mniej urządzeń, ale zapewniających grupie lepsze marże.

Asbis, właściciel takich marek jak Prestigio, ogłosił wyniki finansowe i podsumował działalność w I kwartale 2015 roku. Mimo że w Polsce urządzenia (głównie smartfony) pod marką własną przyczyniały się nadal do skokowego wzrostu wpływów z naszego rynku, to słabość rynków czeskiego oraz za wschodnią granicą sprawiły, że łączne przychody firmy spadły o 17,7 proc. rok do roku.

Jeszcze gorzej prezentuje się zysk brutto, który spadł z 22,2 mln USD do 6,9 mln. To wynik o ponad 69 proc. słabszy rok do roku, ale - wg. zarządu - wpływ na to miały jednorazowe zdarzenia, które w kolejnych kwartałach nie powinny mieć miejsca.

Biznes
Polska firma zbrojeniowa sprzeda Korei Południowej tysiące dronów kamikadze
Biznes
Najnowszy iPhone już dostępny w Rosji. Klienci sięgną głęboko do kieszeni
Biznes
Dyplomacja półprzewodnikowa. Tajwan broni się przed komunistycznym sąsiadem
Biznes
Francuska Riwiera opanowana przez Rosjan. Kwitnie korupcja i luksus
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Biznes
Tak biznes pomaga powodzianom