W ostatnich latach obserwujemy znaczny wzrost zainteresowania organów regulacyjnych reklamą prowadzoną w mediach społecznościowych, w tym w szczególności reklamą tzw. produktów sensytywnych, do których możemy zaliczyć wyroby medyczne. W niniejszym artykule, już ostatnim z serii, przedstawimy, w jaki sposób, przy okrojonych przepisach, można zgodnie z prawem reklamować wyroby medyczne w mediach społecznościowych oraz we współpracy z influencerami.
Charakter reklamy w social mediach
Już na etapie przygotowywania reklamy wyrobu medycznego przedsiębiorca powinien się zastanowić, do kogo ta reklama ma być skierowana – do publicznej wiadomości (laika) czy jedynie do profesjonalistów. W przypadku reklamy w mediach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook czy TikTok, co do zasady będziemy mieć do czynienia z reklamą skierowaną do publicznej wiadomości. Po pierwsze użytkownikami tych serwisów są przede wszystkim konsumenci, a po drugie serwisy te co do zasady nie przewidują funkcjonalności, za pomocą których materiały reklamowe można zabezpieczyć w taki sposób, że będą mogli się z nimi zapoznać jedynie profesjonaliści.
Czytaj więcej
Ubiegłoroczna nowelizacja wprowadziła regulacje w zakresie reklamy wyrobów medycznych skierowanej do profesjonalistów, jednak są one bardzo ogólne, przez co wiele pytań pozostaje nadal bez odpowiedzi.
Można się za to zastanawiać, czy reklamy publikowane w ramach zamkniętego konta (np. na koncie z ograniczonym dostępem na Instagramie czy na zamkniętej grupie na Facebooku) oraz przy każdorazowej weryfikacji kwalifikacji zawodowych użytkowników, którzy do takiego konta uzyskują dostęp, można uznać za skierowane do profesjonalistów i za odpowiednio zabezpieczone. Pytanie to pozostaje otwarte, jako że nie rozstrzygają tego konkretne przepisy czy wytyczne, a przesądzi o tym zapewne dopiero praktyka decyzyjna organu.
Co do zasady powinniśmy jednak założyć, że reklamy publikowane w mediach społecznościowych dostępne są dla otwartego kręgu osób, i jednocześnie pamiętać o przestrzeganiu zasad przewidzianych dla tego typu reklamy. Chodzi przede wszystkim o zamieszczenie w każdej reklamie: