Plany wakacyjne ma już 63 proc. Polaków – wynika z badania Holiday Barometer 2024 zrealizowanego przez IPSOS w 21 krajach. Nie oznacza to jednak, że podchodzimy do wakacji beztrosko. Najmocniej niepokoją wysokie ceny. Ten problem nadal wskazuje 74 proc. badanych, tylko o 2 pkt proc. mniej niż przed rokiem. 56 proc. spróbuje sobie poradzić, szukając ofert last minute, 53 proc. przeznaczy nieco mniej na jedzenie i zwiedzanie, a 51 proc. wybierze tańszy nocleg. Mimo tych kroków oszczędnościowych na wakacje wydamy aż o 1550 zł więcej niż przed rokiem.
Niepokoją nas także wojny na świecie. Ten problem wskazuje 62 proc. badanych, aż o 15 pkt proc. więcej niż rok temu. Dostrzegamy też niekorzystne zmiany klimatyczne, które powodują duży wzrost temperatur w niektórych regionach wakacyjnych (57 proc.).
Wakacyjne cele Polaków
Tegoroczny urlop wakacyjny Polaka będzie trwał przeciętnie dwa tygodnie, tak jak przed rokiem, przy czym 43 proc. badanych zadeklarowało, że spędzi wakacje podróżując po kraju. W dalszym ciągu najczęściej wskazywanym kierunkiem wyjazdów jest morze (65 proc., wzrost o 4 pkt proc.) i góry (32 proc., spadek o 2 pkt proc.). 39 proc. badanych wyjedzie za granicę. W tym roku popularne kierunki to Hiszpania (10 proc.), Włochy (8 proc.) i Grecja (7 proc.). O ich wyborze decyduje klimat i gwarancja dobrej pogody (42 proc., wzrost aż o 16 pkt proc.). Istotną dla nas sprawą jest też to, że już tam byliśmy i czujemy się bezpiecznie (30 proc.).
Czytaj więcej
Europejska Agencja Środowiska (EEA) opublikowała listę krajów z najczystszymi kąpieliskami. Polska zdecydowanie nie ma powodów do dumy.