ICCO forum w Warszawie, branża PR mówi o wojnie, AI i NATO

Jak sztuczna inteligencja zmieni geopolitykę, jakich agencji komunikacyjnych szuka NATO i wyzwania ukraińskiej branży komunikacji zdominowały pierwszy dzień konferencji ICCO w Warszawie.

Publikacja: 11.10.2023 17:37

Konferencja ICCO w Warszawie

Konferencja ICCO w Warszawie

Foto: materiały prasowe ICCO Global Summit

Bieżące wyzwania globalnego świata mocno wpłynęły na agendę jednej z najważniejszych konferencji w branży komunikacji, czyli ICCO Global Summit, który po raz pierwszy odbywa się w Warszawie. Panele zaczęły się od wystąpienia Adriana Moncka, b. szefa Światowego Forum Ekonomicznego, który w ciemnych barwach przedstawił geopolityczną przyszłość świata. Na przykładzie smartphone'a omówił zmiany zachodzące właśnie w globalizacji, i jak odpowiada za to rynek.. chipów. Dziś 60 proc. światowego rynku chipów zapewnia tajwańska firma TMSC, odpowiada ona za 90 proc chipów na rynek amerykański i 70 proc. rynku chińskiego, stąd oczywiście - Chiny, za pomocą zmian swojej relacji z Tajwanem, chciałyby zmienić ten stan rzeczy, którego z kolei bronią Stany Zjednoczone, a pozostali globalni gracze, w tym Europa, pozostaje w potrzasku między tymi potęgami. 

Czytaj więcej

Złote Spinacze 2022 rozdane. Kto zwyciężył w tym roku?

- Świat się dzieli, zachodzą fundamentalne zmiany w tym, jak świat prowadzi biznes. Globalizacja zakładała że świat staje się mniejszy, przyjaźniejszy etc. ale wiele rzeczy zatrzymało się w 2008 w czasie globalnego kryzysu finansowego - mówił Adrian Monck i wyliczał przykłady tej "drugiej zimnej wojny", jak nazwał dzisiejsze czasy - dziś Amerykanie nie chcą, by sprzedawać technologii do Chin, Europa stoi pośrodku tej geopolitycznej rozgrywki, nowe fabryki będą trafiać do Wietnamu czy Indii, a Meksyk zastąpił Chiny jako największy partner handlowy USA..

To pokazuje, podkreślał Monck, jak bardzo telefony i co za tym idzie - komunikacja ma wpływ na bezpieczeństwo krajów.

Dlatego ten były dziennikarz, profesor londyńskiego uniwersytetu i szef globalnego forum ekonomicznego podkreślał rolę branży komunikacji, którą ma do odegrania w tej komplikującej się międzynarodowej układance.

- Rolą branży jest pomaganie decydentom rozumienia ograniczonych możliwości regulacji rynku AI i tego, co mogą zrobić by powstrzymać rozpad globalizacji. Trzeba też będzie lepiej informować globalnych partnerów o kosztach zamykania systemu, który dał nam tyle korzyści i nowych korzyści - mówił Monck. Jego zdaniem, chipy zostały zbudowane w czasach globalizacji, które właśnie na naszych oczach mijają, a w przyszłości dostęp do tego rodzaju chipów będzie kluczowa. Jego zdaniem, przyszłość chipów i sztucznej inteligencji jest budowana przez firmę TMCS, a dostęp do tych procesorów w ciągu następnej dekady kluczowy, ale również - kontrolowany i ograniczony. - Pytanie do nas, jak utrzymać otwartą gospodarkę, i jej wzrost, jeśli narzędzia wzrostu oddajemy potencjalnym rywalom i jak się z tym czujemy - mówił Monck.

Czytaj więcej

Public Relations – branża z niezasłużenie czarnym PR

Dodał przy tym, że dziś ludzie interesują się sztuczną inteligencją ze względu na czaty, jak ChatGPT, ale nie to będzie miało znaczenie w przyszłości, tylko neurosieci i inne zastosowania tej technologii. Przy czym, Europa dziś odgrywa w tej rewolucji technologicznej  pomniejszą rolę. - Europa jest brakującym puzzlem w globalnej układane  tej technologii - zakończył swoje wystąpienie Adrian Monck.

Jak komunikować o wojnie na Ukrainie

O roli komunikacji w czasach tak wielkiego kryzysu jak wybuch wojny mówiły ukraińskie ekspertki.

- Nigdy bym nie oczekiwała, ze będę moich pracowników uczyć pisania nie tylko notek prasowych, ale także nekrologów - mówiła Julia Petryk z Ukrainian PR Army. Przypomniała, że wkładem właśnie dobrej komunikacji były opisywane na całym świecie wydarzenia na Ukrainie, dwie "historie sukcesu" czyli zatopienie przez Ukraińców rosyjskiego statku wojennego oraz pomoc ochotników w niszczeniu i uprowadzaniu rosyjskiego sprzętu.

Podkreślała, że najważniejszą stroną ich pracy jest to, że historie, które przekazują, mogą ratować życie.

- Kontekst informacji, które przekazujemy, jest kompletnie inny niż ten, który większość z was reprezentuje. I tak zresztą powinno być, ale ja sprawdzam mój telefon cały czas, jak się ma moja rodzina w Kijowie, jak się ma mój zespół. Kontekst nie jest normalny, dlatego proszę o zrozumienie i wsparcie - mówiła Julia Petryk. Na pytanie, czy jest jakaś nauka,którą goście szczytu ICCO mogą wynieść z tej dyskusji panelowej, odpowiedziała, że świat znormalizował to, co nie może być znormalizowane, czyli wojnę. - Dlatego proszę, by opisywać każdą sytuację nie jako kryzys na Ukrainie, ale rosyjską inwazję, której winni są Rosjanie, nie Ukraińcy - mówiła Petryk.

Czytaj więcej

Ranking agencji public relations. Znamy tegorocznego lidera

Viroslava Novosylna, jedna z założycielek Ukrainian PR Army zauważyła, że 56 proc. firm zagranicznych, które działały w Rosji przed wojną, dalej tam jest, co jest kluczowe dla ukraińskich agencji PR-owych, ponieważ ich koalicja w Ukrainie wdrożyła zasadę, że nie współpracują z klientami, którzy nadal działają w Rosji.

- Jako koalicja mamy apel do rządów grupy G7, bo większość tych firm jest z tych krajów, z USA, Niemiec i Szwajcarii.

Prosimy rządy tych krajów o przekazywanie tym firmom rekomendacji i informacji o ryzykach, dla biznesu, o tysiącach zbrodni wojennych popełnianych przez Rosjan, a także o ryzyku nie tylko biznesowym ale też dla wizerunku firmy - mówiła Irina Pavlova,  B4Ukraine.

NATO też musi rozmawiać z ludźmi

Wreszcie, o zmaganiu się NATO z wyzwaniami komunikacji mówił Ben Thuft, szef działu Polityki, Planów i Kampanii w Jednostce Komunikacji Strategicznej NATO.  - Gdy rozmawiamy, prezydent Zełensky jest w siedzibie NATO, rozmawia z szefami obronności krajów UE - zauważył Thuft. Wyjaśniał, że choć NATO jest sojuszem USA i Europy, to zajmuje się wieloma wyzwaniami globalnymi, jak cyberbezpieczeństwo, dezinformacja, czy zmiany klimatu, a to wymaga współpracy z partnerami w obszarze południowego Atlantyku, Australii, Japonii, Korei Południowej czy Nowej Zelandii. 

Jednym z wyzwań jest to, że w ramach krajów zebranych w NATO żyje miliard ludzi, część z nich świetnie zna NATO a część nigdy o nas nie słyszało, a dezinformacja najlepiej rozchodzi się właśnie w informacyjnej próżni. - Klasyczny trend dezinformacji o NATO to ten, że to my atakujemy, jesteśmy agresywni. Jeśli ktoś nigdy nie słyszał o NATO, nie ma powodu by nie wierzyć takim informacjom - mówił Thuft.

Na pytanie, jakich firm komunikacyjnych szuka sojusz, odpowiedział, że  NATO szuka specjalistów dość konserwatywnych, którzy nie są "completely crazy", ale jednak potrzebują kreatywności, której sojusz obronny, z oczywistych przyczyn, nie posiada - bo potrzebują sięgać do nowych publiczności.  Poza tym, agencje muszą rozumieć sposób działania i charakter NATO, że sojusz musi być traktowany poważnie i że mają obszary informacji, których "z całkiem rozsądnych powodów" nie można dotykać.   

Forum ICCO Global Summit potrwa do czwartku 12 października w hotelu Sheraton w Warszawie. To pierwsza taka konferencja firm konsultingowych, która odbywa się właśnie w Warszawie. W poprzednich latach wydarzenie odbywało się w Dubaju, Londynie czy Lizbonie.

Bieżące wyzwania globalnego świata mocno wpłynęły na agendę jednej z najważniejszych konferencji w branży komunikacji, czyli ICCO Global Summit, który po raz pierwszy odbywa się w Warszawie. Panele zaczęły się od wystąpienia Adriana Moncka, b. szefa Światowego Forum Ekonomicznego, który w ciemnych barwach przedstawił geopolityczną przyszłość świata. Na przykładzie smartphone'a omówił zmiany zachodzące właśnie w globalizacji, i jak odpowiada za to rynek.. chipów. Dziś 60 proc. światowego rynku chipów zapewnia tajwańska firma TMSC, odpowiada ona za 90 proc chipów na rynek amerykański i 70 proc. rynku chińskiego, stąd oczywiście - Chiny, za pomocą zmian swojej relacji z Tajwanem, chciałyby zmienić ten stan rzeczy, którego z kolei bronią Stany Zjednoczone, a pozostali globalni gracze, w tym Europa, pozostaje w potrzasku między tymi potęgami. 

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Polskie drony wojskowe trafią do Korei. Co krajowe firmy mogą sprzedać za granicą?
Biznes
Najnowszy iPhone już dostępny w Rosji. Klienci sięgną głęboko do kieszeni
Biznes
Dyplomacja półprzewodnikowa. Tajwan broni się przed komunistycznym sąsiadem
Biznes
Francuska Riwiera opanowana przez Rosjan. Kwitnie korupcja i luksus
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Biznes
Tak biznes pomaga powodzianom