Xerox planuje ofensywę w Polsce

Amerykański koncern jeszcze w tym roku chce dołączyć do pierwszej trójki na rynku outsourcingu IT w Polsce. To kolejny światowa marka, który inwestuje w centra usługowe w Polsce

Publikacja: 28.06.2011 15:44

Xerox planuje ofensywę w Polsce

Foto: Rzeczpospolita

- Jeszcze przed końcem roku chcemy być w pierwszej trójce firm świadczących usługi outsourcingu IT. Przewidujemy, że nasze obroty w tym roku będą o ok. 30 proc. większe w porównaniu z 2010 r. – mówi Kinga Piecuch, członek zarządu Xerox Polska.

Firma, do niedawna kojarzona wyłącznie z wyspecjalizowanymi drukarkami i usługami związanymi z drukiem i obiegiem dokumentów, przekształca się w pełnoprawną firmę outsourcingową. - Rynek outsourcingu procesów biznesowych w Polsce rośnie. Po tego typu usługi coraz częściej sięgają małe i średnie firmy – tłumaczy Kinga Piecuch.

Tę opinię potwierdza pierwszy kompleksowy raport o polskim rynku usług biznesowych, jaki przygotował Instytut Outsourcongu (IO). Wartość usług outsourcingowych sprzedanych w Polsce w 2010 r. to ok. 4 mld zł. Łukasz Gajewski, prezes IO ocenia potencjał rynku na co najmniej dwa razy tyle, bo odsetek procesów biznesowych oddawanych w Polsce w outsourcing to ok. 20-25 proc., o połowę mniej niż np. w USA.

Xerox to kolejna duża firma, która uznała Polskę za dobre miejsce świadczenia usług biznesowych zarówno dla rynku wewnętrznego jak i firm z innych rejonów świata. Kilka miesięcy temu zainteresowanie Polską potwierdzał w rozmowie z „Rz" Filippo Passerini, prezes Global Business Services w koncernie Procter & Gamble. – Dla biznesu liczy się kulturowa bliskość, kompetencje językowe pracowników i stabilność gospodarki. Polska w tych sprawach jest oceniana bardzo wysoko – tłumaczył Passerini.

Branża outsourcingu i usługi dla firm są na fali wznoszącej także z innych powodów. Dla niektórych firm zajmujących się IT, technologiami czy sprzętem komputerowym, rozszerzenie portfolio usług o outsourcing stało się polisą ubezpieczeniową na wypadek kryzysu. Pierwszy ruch w tym kierunku wykonał w 2009 r. Dell, wtedy największy producent komputerów osobistych na świecie, kupując za 3,9 mld dol. firmę usługową Perot Systems. Przygotowujący ofensywę na polskim rynku Xerox w tym samym roku podążył tym samym tropem i za 6,4 mld dol. przejął firmę Affiliated Computer Services (ACS). Podobnym tropem poszła także Telekomunikacja Polska, która niedawno powołała wyspecjalizowaną spółkę outsourcingową, Intergrated Solutions. Będzie ona świadczyć usługi informatyczne.

Jak podkreśla Łukasz Gajewski z Instytutu Outsourcingu, poszerzanie kompetencji przez duże firmy ma głębokie uzasadnienie, bo coraz więcej firm i branż szuka optymalizacji kosztów i efektywności większej niż przed początkiem recesji na światowych rynkach. Obszarami, jakie najczęściej zlecane są na zewnątrz, są przede wszystkim informatyka, finanse, księgowość i zarządzanie kadrami. – Największymi klientami są branże bankowości i telekomunikacja, gdzie jest największa presja na optymalizację – dodaje Kinga Piecuch z Xeroxa.

- Jeszcze przed końcem roku chcemy być w pierwszej trójce firm świadczących usługi outsourcingu IT. Przewidujemy, że nasze obroty w tym roku będą o ok. 30 proc. większe w porównaniu z 2010 r. – mówi Kinga Piecuch, członek zarządu Xerox Polska.

Firma, do niedawna kojarzona wyłącznie z wyspecjalizowanymi drukarkami i usługami związanymi z drukiem i obiegiem dokumentów, przekształca się w pełnoprawną firmę outsourcingową. - Rynek outsourcingu procesów biznesowych w Polsce rośnie. Po tego typu usługi coraz częściej sięgają małe i średnie firmy – tłumaczy Kinga Piecuch.

Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową